אל על: מיום ראשון לא ניתן לקיים את כל לוח הטיסות המתוכנן לדובאי

משבר התעופה מול דובאי מחריף: אגף הביטחון של אל על מודיע כי מיום ראשון לא ניתן יהיה לקיים את כל לוח הטיסות המתוכנן לדובאי, משום שהמדינות לא הגיעו להסכמה על הסדרי הביטחון של החברות הישראליות שטסות בקו

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

משבר התעופה מול דובאי מחריף: אגף הביטחון של אל על מודיע כי מיום ראשון לא ניתן יהיה לקיים את כל לוח הטיסות המתוכנן לדובאי, משום שהמדינות לא הגיעו להסכמה על הסדרי הביטחון של החברות הישראליות שטסות בקו.

המשבר שנחשף בגלובס, ולפיו לא נחתמו הסכמי תעופה בין ישראל ואיחוד האמירויות עד כה, נובע מכך שאין היענות לדרישות של השב"כ לנוהלי האבטחה בנמל התעופה של דובאי.

עד כה הטיסות פעלו על בסיס אישורים זמניים, וכעת ההידברות בין הצדדים לא רק שלא מניבה הסכם, אלא שיש החרפה במשבר. "נראה כי קיים פער גדול בין התקוות שלנו למציאות בשטח", נכתב במכתב ששיגרו מנכ"לי חברות התעופה לראש הממשלה ולשרי החוץ והתחבורה. 

"חווים קשיים של ממש" 

"הלכה למעשה אנחנו חווים קשיים של ממש ביכולת להוציא לפועל את לוח הטיסות של החברות הישראליות לדובאי", נטען במכתב, הגורס כי למעשה, מ-8 במרץ לא יינתן אישור להפעיל טיסות של החברות הישראליות מדובאי. עד אז הודיעו הרשויות בדובאי כי החברות הישראליות יוכלו להפעיל שלוש טיסות בלבד ביום - תדירות שכיום מפעילה כל אחת מהן. מולן חברת התעופה האמירתית פליי דובאי תוכל להמשיך ולהפעיל טיסות רגיל.

כך ושוב, חברות התעופה הישראליות חוות אפליה מול הזרות לנוכח מגבלות שנוגעות להסדרי אבטחה. מצב דומה קיים מזה שנים בקו לטורקיה, שבו החברות הישראליות לא רשאיות להפעיל טיסות; וכך קורה גם בקו לבחריין ועלול לקרות גם בקווים למרוקו ולמצרים (שארם א-שייח').

את המצב שבו החברות הישראליות יוגבלו במספר הטיסות הן מגדירות "כלא מתקבל על הדעת", היות שבמצב כזה יתבטלו מאות טיסות שמופיעות בלוח הטיסות ושאליהן נמכרו עשרות אלפי כרטיסים.

את המצב מגדירות החברות כ"אפליה שפוגעת ברגל גסה בתחרות תוך ניסיון לכבוש נתח שוק במסווה של שיקולים מדינתיים". מאחורי המשפט הזה מסתתרת אמירה משמעותית, ולפיה מי שגורם למשבר עומד מאחורי חברת התעופה האמירתית אמירייטס והחברה-הבת שלה פליי דובאי, שהוא למעשה גם ראש תעופה אזרחית באיחוד האמירויות, כך שבידיו הכוח לקבוע את הסלוטים (המראות ונחיתות) של חברות התעופה.

"אין כאן פתרון אלא כישלון נחרץ וכניעה לתכתיבים של גופים מסחריים המשפיעים כנראה יותר מאיתנו על גיבוש מדיניות החוץ של ממשלתן", כך מטיחות החברות בראש הממשלה ובשרי החוץ והתחבורה. 

משבר מדיני?

יודגש כי על אף שהשב"כ ניסה להדגיש כי לא מדובר במשבר מדיני אלא במחלוקת ביטחונית, הרי שבהחלט מדובר במשבר מדיני שמחייב את התערבות השר וראש הממשלה. מצב שבו חברות התעופה הישראליות מופלות לרעה והסותר את הסכמי אברהם, הכוללים סעיף של תעופה בין המדינות, הוא בעייתי לא רק לפעילות החברות אלא גם לנוסעים.

הפתרון שמציעות החברות הוא לאשר מול ממשל דובאי הקצאת תגי ביטחון נוספים (למערך האבטחה ששוהה בנמל התעופה, מר"ח) ולקבוע הדדיות ושוויון בתעופה ובתחרות - כלומר שאם תוגבל פעילות החברות הישראליות, תוגבל גם פעילות החברות האמירתיות.

באמירויות אומרים כי הקיצוץ לשלוש טיסות ביום נובע מהיעדר כוח-אדם מספיק שיענה על דרישות הביטחון הישראליות לגבי הטיסות היוצאות מדובאי לישראל. לדבריהם, מדובר בפתרון זמני, כדי לאפשר את המשך המשא-ומתן למציאת פתרון הולם. 

על פי גורם בכיר בענף התעופה "הפלונטר" נגרם ממעורבותו של שייח אחמד בן סעיד אל מכתום השייך לבית המלוכה בדובאי. השייח מכהן כנשיא רשות תעופה אזרחית בדובאי ובמקביל הוא מנכ"ל חברת התעופה אמירייטס ויו"ר החברה הבת פליי דובאי המפעילה טיסות בקו לתל אביב. על פי הגורם, "המעורבות של השייח מגיעה ממניעים מסחריים ברורים כשבאופן הזה החברה שהוא עומד בראשה תקבל יתרון ברור בפעילות בקו לתל אביב שזוכה לפופולריות ואנו עשויים להגיע למצב שבו פליי דובאי תוכל להפעיל פי 3 ופי 4 טיסות ממספר הטיסות שיותר לנו להפעיל. מדובר בשערורייה שמחייבת את התערבות הדרג הבכיר ביותר במדינה".