"חברות לא רווחיות ייענשו": האיש שצפה את המפולת במניות הטק בטוח שעדיין לא הגענו לתחתית

חצי שנה לאחר שאמר בראיון לגלובס כי הבועה בוול סטריט תתפוצץ, מנכ"ל האתר הפיננסי investing.com, עומר שווילי, מעריך כי "חברות טכנולוגיה רבות עדיין נסחרות מעל השווי שלהן" • "חצי מהיוניקורנים חשבו מה השווי שהם יקבלו ולא איך תומכים בו"

עומר שווילי מנכ''ל אינווסטינג דוט קום / צילום: איל יצהר
עומר שווילי מנכ''ל אינווסטינג דוט קום / צילום: איל יצהר

בקיץ האחרון, כאשר הטמפרטורות בתל אביב נשקו ל-40 מעלות, היה קשה לדעת מה יותר חם - מזג האוויר או גל ההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות בניו יורק. אלו היו ימי השיא של התחרות על הטאלנטים של עולם ההייטק המקומי, ושלטי חוצות לגיוס עובדים כיסו את נתיבי איילון.

למרות האופטימיות בשוק והנהירה של מיליוני גולשים המבקשים לעלות על הגל לאתר הפיננסי שהוא מנהל, מנכ"ל investing.com, עומר שווילי, אמר אז בראיון לגלובס כי "יש פה בועה שמתישהו תתפוצץ, כי כמו בכל פעם - הדברים האלו נגמרים ברע". חצי שנה לאחר מכן נראה שהמספרים מוכיחים את צדקתו: רוב המניות של חברות הטכנולוגיה הישראליות שהנפיקו בוול סטריט ב-2021 ירדו במעל 50%, חלקן גם ב-70% ויותר.

"כולם מדברים על זה בחודש האחרון, אבל אני כבר מנובמבר-דצמבר מדבר על silent crush, התרסקות מניות טכנולוגיה מהדרג השני שלא מורגשת, כי המדדים המובילים מושפעים בעיקר מהמניות של חברות הענק שמחזיקות מעמד יפה. המניות הצטמקו בעשרות אחוזים עוד לפני ינואר, ולדעתי זו תגובת נגד טבעית אחרי הטירוף של הרבעון הראשון אשתקד - המון חברות ויזמים ניצלו את השגעון בוול סטריט והנפיקו לפי שוויים שלא היו מחוברים למציאות.

"אני לא חכם יותר מאחרים אבל פשוט הרבה שנים על הכביש, משקיע בבורסה מגיל 13 ויזם באינטרנט מגיל 20, אז יצא לי לראות הרבה מחזורים של עליות וירידות, לכן היה לי ברור שמתישהו יבוא תיקון חריף", אומר שווילי.

"השווי של חברה הוא סך כל המזומנים שהיא יכולה לייצר, ובטווח הארוך היא חייבת לייצר תשואה, בין אם כדיבידנד או באמצעות הגדלה עקבית של הרווחים. הקורונה אמנם דחפה קדימה תהליכים דיגיטליים שבמקום ב-10 שנים קרו בשנה וחצי, אז יש מהפיכה אמיתית ונוצר ערך אמיתי.

"אבל השוויים התנתקו מהמציאות, קרוב לוודאי בגלל כמויות הכסף האדירות שהבנקים המרכזיים הדפיסו. הדפסת כסף מהירה תמיד תייצר תופעות לוואי וכך ההתקדמות הטכנולוגית יחד עם הכסף הזול הביאו לאופוריה ולתמחור לא הגיוני", הוא מסביר.

"בוול סטריט מתחילים לחזור ליסודות" 

האם יזמי החברות שהנפיקו תרמו לבועה?
"הרבה יזמים נגררו אחרי הבנקאים - אם מביאים יזם בן 35 לוול סטריט ואומרים לו שהחברה שלו שווה 5 מיליארד דולר, אז אין סיבה שהוא לא יאמין לזה. אבל אני חושב שהרבה יזמים ומנהלים התבלבלו - הייתי קורא ראיונות עם יזמים וכולם דיברו על איזה שווי הם יוכלו להגיע. אף אחד לא דיבר על מה העסק יעשה ואיזה רווחים הם ייצרו. חצי מהיוניקורנים חשבו מה השווי שלהם ולא על איך תומכים בשווי הזה. בשביל לתמוך בשווי של 10 מיליארד דולר הם יצטרכו להרוויח 300 או 500 מיליון דולר, אם לא היום אז בעוד 3 עד 4 שנים. לגייס מיליארד דולר ולעשות מסיבות עם די.ג'יי? אני לא רואה את החוכמה בזה".

האם אנחנו לקראת סוף גל הירידות?
"זו שאלת מיליון הדולר, אבל אני חושב שהגל עוד לא הסתיים. חברות רבות מהדרג השני עדיין נסחרות מעל השווי שלהן ולא מצדיקות את הגדרת היוניקורן שלהן. נראה שבוול סטריט קצת חוזרים ליסודות וחברות שלא יראו נתיב לרווחיות ייענשו, בטח אם סביבת הריבית תשתנה.

"אם השוק יתרסק זה יהיה אסון לתעשייה - חברות לא רווחיות שתלויות בגיוסי הון יצטרכו לעשות down round (גיוס בשווי נמוך מהגיוס הקודם) שיהפוך את האופציות של העובדים לחסרות ערך.

"גם בשביל מדינת ישראל נקווה שהשוק יחזיק מעמד בגלל שתקציב המדינה תלוי לא מעט במסים שהחברות האלה משלמות והמשקיעים שלהן משלמים. לדעתי הכל תלוי בפד. אם אכן נראה חמש העלאות ריבית בשנה הקרובה ונראה אג"ח של 10 שנים שהיום משיגות תשואה של 2% מגיעות ל-3.5%, נראה את הריבית עולה מ-0 לכיוון 2% והפד יצמצם את גודל המאזן שלו, זה ישנה הרבה מודלים ויכולים להיות הרבה זעזועים".

"מעבר לביטקווין יש המון אוויר חם"

Investing.com היא פלטפורמת שווקים פיננסיים המספקת ניתוחים, כלים, ציטוטים ונתונים בזמן אמת ממעל 100 בורסות ברחבי העולם. הפלטפורמה מוצגת ביותר מ-20 שפות, עם למעלה מ-60 מיליון משתמשים ייחודיים. שווילי מנהל אותה מ־2019, לאחר שהיה מעורב בשלושה אקזיטים בהיקף של מאות מיליוני דולרים. בין היתר עבד בפלייטק, שהונפקה בלונדון ויחד עם בעליה דאז, טדי שגיא, הקים את פלטפורמת Markets.com, שנמכרה לפלייטק ב-250 מיליון דולר.

אתם חשופים לעשרות מיליוני משקיעים מכל העולם, מה התובנות שלכם לגבי המשקיעים בחודשים האחרונים?
"אם דיברנו על העלאות הריבית הצפויות, אנחנו רואים יותר עניין של משקיעים סביב אג"ח ומוצרים של ריביות. אני מניח שה'רעש' סביב עליית ריבית צפויה גורמת למשקיעים להתחיל לעקוב אחריהם. נוסף על כך, אפשר לראות ירידה משמעותית בכמות החיפושים במניות המם (מניות של חברות שמקיעי ריטייל מתאמים את קנייתן ברשתות החברתיות בפוזיציות שורט), כמו GME ו-AMC.

"מעבר לכך, צפינו גם בירידה בעניין במניות 'קורונה' כמו פייזר ומודרנה וכן בירידה משמעותית בחיפושים אחר מטבעות קריפטו מהדרג השני שהדליקו את המשקיעים בשנה שעברה, במיוחד דוג'קוין. עם זאת, משקיעי הריטייל עדיין מתעניינים בטכנולוגיה, בקריפטו וב-NFT, כי זה מה שעושה כותרות.

בפעם הקודמת ששוחחנו אמרת שככל הנראה היית צריך להשקיע בביטקוין. מה דעתך עכשיו?
"הביטקוין עצמו הוא מהפכה והוא נכס לגיטימי לחלוטין. יש כאן מטבע עם נזילות גבוהה שמדינות לא שולטות עליו ולא ניתן להדפיס כמויות אינסופיות שלו. אי אפשר יהיה להחזיר את השד לבקבוק כי יש כבר מוסדיים במשחק וזה שוק ענקי. באופן אישי, אם הוא נופל ל-20 אלף דולר למטבע אני קונה. מעבר לביטקוין ואתריום יש המון אוויר חם, יש כל מיני מטבעות מם כמו דוג'קוין שזה משהו בין בדיחה לנוכלות".

איך הרגשת כשראית את כל השוויים האלו?
"לפני שנה, לא קינאתי, אבל שאלתי 'איך אנחנו לא משתתפים בחגיגה?'. אנשים בתעשייה זרקו מספרים של 10 מיליארד דולר בלי למצמץ ואמרתי שאולי אני בעסק הלא נכון. חשבתי שאולי אני לא מחובר וזקן, אבל עכשיו רואים שבסוף דברים מתיישרים. את אינווסטינג לקח הרבה זמן לבנות. זה עסק אמיתי ומאד רווחי, שבועה כזו או אחרת, בין אם תתנפח או תתפוצץ, לא באמת יכולה לפגוע בו".