קיסטון השלימה את העסקה לרכישת 34% ממניות IPM ב-608 מיליון שקל

תחנת הכוח אי.פי.אמ (IPM) ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי • התחנה החלה בהפעלה מסחרית בחודש פברואר 2021, והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגוואט במחזור משולב

נבות בר - קרן ריט למיזמי תשתיות / צילום: איל יצהר
נבות בר - קרן ריט למיזמי תשתיות / צילום: איל יצהר

קרן ההשקעה בתשתיות, קיסטון השלימה היום את העסקה המשולבת לרכישת 34.3% (בשרשור) מתחנת הכוח IPM בתמורה לסכום כולל של 608 מיליון שקל. השלב הראשון של העסקה הושלם לפני בשבועות האחרונים, ואילו היום הושלם השלב השני של העסקה.

תחנת הכוח אי.פי.אמ (IPM) ממוקמת באזור התעשייה באר טוביה ופועלת באמצעות גז טבעי. התחנה החלה בהפעלה מסחרית בחודש פברואר 2021, והיא בעלת הספק מותקן של כ-451 מגוואט במחזור משולב.

מדובר באחת מתחנות הכוח המתקדמות בארץ, שהוקמה על ידי חברת סימנס בעלות של כ-2 מיליארד שקל, ומוכרת חשמל לחברת החשמל וללקוחות פרטיים. התחנה נשלטת באמצעות פירמידת חברות וכולל בעלי מניות רבים בשכבות הפירמידה השונות.

כ-84% ממניות תחנה מוחזקות חברת טריפל-מ, אשר נשלטת (51%) בידי חברת אי.פי.אם אחזקות. 40% ממניות אי.פי.אם אחזקות מוחזקות בידי החברה הבורסאית ג'י.פי גלובל פאוור. במסגרת השלב השני של העסקה רכשה קיסטון מידי לאומי פרטנרס 5.1% ממניות טריפל-מ ועוד 40% ממניות אי.פי.אם אחזקות.

במקביל, רכשה קיסטון 7.59% ממניות טריפל-מ מידי חברת הפניקס, וכן את זכויותיה של הפניקס לקבל את החזר הלוואות הבעלים שהעמידה לטריפל-מ. כמו-כן, במועד ההשלמה השלימה קיסטון מימוש אופציה להמרת הלוואה שהעמידה הפניקס ל-10% ממניות אי.פי.אם אחזקות.

בסך הכול שילמה קיסטון סכום של 382 מיליון שקל במסגרת השלמת השלב השני בעסקה. כעת מחזיקה קיסטון ב-12.69% ממניות טריפל-מ, ב-50% ממניות אי.פי.אם אחזקות, וכן ב-10.66% ממניות גלובל פאוור.

לאחרונה התחדדה חשיבות הפקת החשמל באמצעים קונבנציונליים, בצד האנרגיה המתחדשת, לאור הצפי לגידול בביקוש לחשמל בשנים הקרובות עם המעבר לשימוש בכלי תחבורה חשמליים וגידול במרכזי הנתונים (Data Centers). בהתאם, בכוונתה של קיסטון לפעול לקידום מהלכי השבחה ופיתוח בתחנת הכח.

לדברי נבות בר, מנכ"ל קיסטון, "תחנת הכח IPM הינה מתחנות הכוח היעילות הפועלות בישראל וכחלק מכך, צפויה לביקוש גבוה ולהפעלה בתפוקה מלאה לייצור חשמל. תחנת הכוח IPM מצטרפת למצבת הנכסים הריאליים של קיסטון הנהנים מביקוש גבוה מאוד ומתזרים הכנסות יציב.

"בנוסף, בתקופה של חוסר וודאות וסביבה אינפלציונית בהתעוררות, התחנה וכל נכסי התשתית של הקרן, המהווים מקור לתזרים צפוי של הכנסות ארוכות טווח, בפרופיל סיכון נמוך ומוגן אינפלציה, הופכים להיות נכסים בעלי ביקוש גבוה". היקף השקעותיה של קיסטון עם השלמת העסקה עומד על סך של 1.2 מיליארד שקל ומהווה גידול של כ-100% ביחס להיקף השקעותיה בסוף ספטמבר 2021.

עסקה זו מצטרפת לשורת עסקאות מורכבות אותן השלימה קיסטון בשנתיים מאז הקמתה, ביניהן רכישת אחזקות בחברות המפעילות את כביש 6 ומנהרות הכרמל, רכישת 50% מהזכיין של מתקן ההתפלה באשקלון, העמדת מימון המיר לזכויות עקיפות בתחנת הכוח רמת חובב (16.3%), רכישת 30% בחברה היוזמת פרויקט להנחת סיבים אופטיים חוצה יבשות, וכן רכישת השליטה בחברת סאנפלאואר והפיכתה לזרוע ההשקעות של קיסטון בתחום האנרגיה המתחדשת.

קרן ההשקעות קיסטון בבעלותם של נבות בר, רוני בירם וגיל דויטש, היא קרן ריט ישראלית להשקעה בתשתיות. הקרן הוקמה ב-2019, על רקע מדיניות הממשלה לקידום ועידוד השקעה בתשתיות בישראל, הכוללות פרויקטים של מתקני מים, שפכים ופסולת, תשתיות בתחום האנרגיה, תחבורה ופרוייקטי PPP (הקמת תשתיות בשת"פ בין המדינה למגזר הפרטי).

בחודש יוני 2021 הונפקה הקרן בבורסה בת"א ונכון להיום מסתכם שווי הקרן ב-883 מיליון שקל, מאז ההנפקה הניבה מניית הקרן תשואה מתואמת שלילית של כ-16%.