"מחירי הדירות ירדו בפרוץ המגפה כי המגזר הכללי חשש, אבל בחברה החרדית המשיכו לקנות - והרוויחו"

ישראל לינדר, תושב ירושלים, בן 35 • אב לשמונה ילדים • יועץ משכנתאות ובכל חברת "לינדר משכנתאות והלוואות" • "היו לנו חודשים שקטים בגל הראשון, אבל עדיין אנשים קנו דירות, בגלל שבנק ישראל אישר 70% משכנתה מערך הדירה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

ישראל לינדר, יועץ משכנתאות ובעל חברת 'לינדר משכנתאות והלוואות' / צילום: תמונה פרטית
ישראל לינדר, יועץ משכנתאות ובעל חברת 'לינדר משכנתאות והלוואות' / צילום: תמונה פרטית

את ההשראה לעסק שלו מצא ישראל לינדר, יועץ משכנתאות והלוואות מירושלים, דווקא בביורוקרטיה. "הבנתי שמה שמרתיע את הלקוחות יותר מכל זו הביורוקרטיה הכרוכה בהליכים הבנקאיים", הוא משחזר. "הטפסים שקשה עד בלתי אפשרי להבין, התחקירים שיורדים לפרטי פרטים, ההמתנה המייגעת, סימני השאלה שמרחפים מעל העסקה עד לרגע החתימה, ובמיוחד תחושת הלקוח שהוא לגמרי לבד במערכה. הבנתי שהיעד שלי הוא לקצר את הדרך עבור אנשים ולהפוך את הדברים ליותר פשוטים. כך הקמתי את חברת לינדר משכנתאות והלוואות".

לינדר מסביר שיצא לדרך בעזרת חברים ומכרים. "בחברה החרדית אם מכירים אותך מספיק אנשים אז קל יותר להתקדם, ודרך חברים ומכרים אנשים התחילו לפנות אליי כי הם ראו ושמעו שאני מבין בתחום".

לינדר בתחום כבר 12 שנה, "בהתחלה זה היה דבר חדש, כל התחום של ייעוץ משכנתאות היה חדש ובדיוק באותו תקופה בנו פרויקט חדש בבית שמש, 'גבעת ירושלים' של היזם אברהם סלונים, שעזר לי ותמך בי ונתן לי את רשימת הקונים, התקשרנו לכל הרוכשים והצענו את השירותים שלנו, ומאז היה פריצת דרך. למעשה עד פרוץ המגפה ראינו עליות מחירים מטורפים בכל הערים החרדיות".

לינדר מספר כי בעוד שהמגפה בתחילתה הכניסה את שוק הדיור לחוסר ודאות, בחברה החרדית דווקא היה ביטחון שהתבטא בעומס על המשרדים שלו. לינדר מתאר כי "חרדים רבים העזו לקנות דירות למרות חוסר הוודאות". בפרוץ הקורונה התחיל בלגן גדול בסניפים, "כמעט לא היו סניפים פתוחים, וגם הרבה פקידים ובנקאים חסרו בגלל הקורונה והבידודים, והתחיל בלאגן רציני כי אנשים היו מחויבים לחוזי קניה, או לקבלנים, וגם אז הייתה אפשרות להקפיא את המשכנתה לכמה חודשים, והתחיל מבול של טלפונים.

"אנשים תהו איך עושים את זה, והאם שווה לעשות את זה בכלל. המוקדים של הבנקים קרסו, רק בהמשך הבנקים איפשרו לעשות את זה באינטרנט בתהליך אוטומטי".
לדבריו, "מיד בפרוץ הקורונה מחירי הנדל"ן בישראל נכנסו להקפאה, אנשים לא רכשו דירות, לא לקחו משכנתאות.

"אבל כמה חודשים לאחר הסגר הראשון הגיע המפנה, בנק ישראל הכריז כי אפשר לקבל משכנתה של 70% משווי הנכס, ומיד המכירות עלו בגדול, משרדי השיווק החלו לעבוד תחת עומס פניות של לקוחות, והמחירים עלו בצורה חדה".

"במשרד שלנו יש שלושה עובדים, גם בשיא הקורונה החזקנו את העובדים ולא הוצאנו אותם לחופשה, כי הלקוחות החרדים בבית שמש ובירושלים כן התעניינו בדירות למרות חוסר הוודאות.

"המחירים בבית שמש ירדו בעשרות אחוזים בזמן הסגר הראשון, לדוגמה דירה שעלתה 2 מיליון, ירדה למיליון וחצי, אבל לא היו מספיק קופצים לדירות, אך מי שכן העז, הרוויח, כי כשהמשק חזר לעצמו, המחירים קפצו מעלה חזרה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il