כוח הקנאביס: בית מרקחת מקוון נרכש מידי פישמן רשתות ב-21 מיליון שקל

הרוכשת - חברת הקנאביס הרפואי BOL של עמיר שיווק וליאון קופלר • בתי המרקחת מהווים שער גישה ללקוחות הקנאביס הרפואי, תעשייה שמגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה

בית מרקחת של רשת גבעול / צילום: יח''צ גבעול
בית מרקחת של רשת גבעול / צילום: יח''צ גבעול

נמשכת סדרת העסקאות לרכישת בתי מרקחת המתמחים בקנאביס רפואי: חברת BOL (ברת' אוף לייף) המוחזקת ב-36% על-ידי עמיר שיווק הבורסאית, הודיעה על רכישת בית המרקחת המקוון "טלפארמה" מקבוצת פישמן רשתות תמורת סכום שיא של 21 מיליון שקל. תמורת העסקה כפופה להתאמות לפי התוצאות הסופיות בדוחות טלפארמה לשנת 2021.

טלפארמה הוא בית מרקחת המוכר מוצרי קנאביס רפואי (תחת המותג "גרין פארמה"), תרופות, מוצרים לגיל השלישי ומוצרי פארם נוספים ללקוחות פרטיים. ההסכם בין הצדדים כולל גם אופציות לגבי מניות פישמן רשתות בחברה האחות של טלפארמה - בית המסחר לתרופות טלפארם, העוסקת בשיווק ומכירת תרופות, מוצרים למבוגרים ומוצרי פארם נוספים לבתי מרקחת. 

העסקה הנוכחית היא כאמור היקרה ביותר מבין מספר עסקאות לרכישה של בתי מרקחת, שהפכו למוצר לוהט הודות לבולמוס רכישות על-ידי חברות קנאביס מקומיות בשנתיים האחרונות. בתי המרקחת הם שער גישה ללקוחות הקנאביס הרפואי, תעשייה שמגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה, וגם מאפשרים לחברות הקנאביס להציג במהירות רבה צמיחה במכירות. השוק הישראלי מוצף במותגי קנאביס, מייצור מקומי ומיבוא, ולכן רכיב השיווק בשרשרת הערך הופך למשמעותי במיוחד.

לבתי מרקחת פרטיים יתרון בשוק זה

מי שניצלה את המגמה הזו בצורה המשמעותית ביותר היא חברת הקנאביס הרפואי אינטרקיור, אשר כבר מפעילה 20 בתי מרקחת, ורושמת את ההכנסות והרווחיות הגבוהות ביותר בשוק הקנאביס הישראלי.

BOL, בניגוד לחברות קנאביס אחרות, לא נכנסה עד כה לתחום בתי המרקחת. לחברה, יש לציין, קשר עקיף עם רשת סופר-פארם, רשת בתי המרקחת הגדולה בישראל, שכן ליאון קופלר, השותף עם עמיר שיווק לבעלות על BOL, הוא בעל השליטה ברשת הפארם.

בעבר יוחס ל-BOL יתרון יחסי בשיווק דרך רשת סופר-פארם, אלא שבשנה האחרונה רשתות הפארם הגדולות הפכו לגורם דומיננטי פחות בקמעונאות הקנאביס, בעוד בתי מרקחת פרטיים הפכו לגורם משמעותי יותר בשוק, עם רכישתם על ידי חברות הקנאביס המקומיות. הללו מיתגו את בתי המרקחת שרכשו והפכו אותם לחנויות ייעודיות, בדומה לנקודות המכירה לקנאביס בארה"ב. טלפארמה היא חברת אונליין, ולכן כרגע לא ברור האם BOL תשתמש ברישיון הרוקחות שלה כדי להקים פעילות של חנויות פיזיות תחת המותג.

 
  

מכירות נאות ורווחיות ברבעון השלישי

BOL היא אחת מחברות הקנאביס המובילות בישראל מבחינת הכנסות ונתח שוק. הסיבה לכך היא בעיקר הכניסה שלה לאסדרה החדשה מוקדם מחברות אחרות, וכן המחיר התחרותי בו נמכרו מוצריה בתחילת הדרך. כמו כן היא הייתה מבין החברות החלוצות לנצל את אופציית היבוא שנפתחה ב-2020.

בתשעת החודשים הראשונים של 2021 רשמה BOL הכנסות של 98.5 מיליון שקל, גידול של 68% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אותו היא מייחסת להשקה של מוצרים חדשים. ההכנסות ברבעון השלישי לבדו עמדו על 55 מיליון שקל, גידול של 140% לעומת הרבעון המקביל.

מבחינת רווחיות, רשמה BOL ב-תשעת החודשים הראשונים של 2021 רווח של 2.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2020. ברבעון השלישי של 2021 רשמה רווח של 16 מיליון שקל, לעומת הפסד של 15.4 מיליון בתקופה המקבילה.

ההפסד הכבד ב-2020 נבע מהצטברות של מלאי גדול שלא ניתן לשווקו. אסטרטגיית נתח השוק של החברה באותה השנה, שהביאה אותה למקום נאה מבחינת מכירות, הובילה בסופו של דבר לפגיעה בשורה התחתונה, בעיקר כאשר החברות האחרות הצליחו להתגבר על פערי היצור ולהפוך מתחרות משמעותיות יותר. ברבעון השלישי של 2021 היא כאמור הצליחה לרשום מכירות נאות ורווחיות, ובהמשך ניתן יהיה לראות האם היא מצליחה לשמר אותה.

BOL אינה נסחרת בבורסה. ניסיון ההנפקה של החברה בבורסה של קנדה ב-2019 לא צלח. החברה, שעדיין לא רשמה אז הכנסות משמעותיות או רווחים, תמחרה את עצמה במאות מיליוני דולרים, אך ההנפקה נכשלה, גם בשל הירידות כלליות בתחום הקנאביס בקנדה באותה התקופה. 

הכישלון בהנפקה החל תהליך שבסופו של דבר הוביל להמרת הלוואה שהעמידו עמיר שיווק (הנסחרת בת"א בשווי של כחצי מיליארד שקל) וליאון קופלר למניות BOL, וכך הפכו לבעלי השליטה בחברה ב-2020.

מכירת בית המרקחת תסייע לעסקת פישמן רשתות?

חברת פישמן רשתות, המוכרת כעת את פעילות טלהפארמה, נמצאת כיום בעצמה במהלך של מימוש, וייתכן שהסכום הנאה שיזרום כעת לקופתה ממכירת בית המרקחת המקוון יועיל למהלך, שכן הוא מציף ערך נאה שלא תומחר קודם לכן.

כפי שנחשף לאחרונה בגלובס, מכירת 50% ממניות פישמן רשתות, הניצבת על הפרק מזה כשנה, מתעכבת בשל התנגדות בנק הפועלים למכירת המניות לידי ילדיו של איש העסקים פושט הרגל אליעזר פישמן (המחזיקים ביתרת מניות פישמן רשתות) ודרישתו לביצוע הערכת שווי מעודכנת לנכסי החברה, הנמצאת ככל הידוע בשלבי הכנה. 

בנק הפועלים, מהנושים הגדולים של פישמן, התנגד לתנאי העסקה למרות סיכום שהושג בין עו"ד יוסי בנקל, נאמן בית המשפט בפשיטת הרגל של פישמן לבין בני משפחתו של האחרון - הבן אייל והבנות רונית וענת - למכירת המניות בפישמן רשתות תמורת 165 מיליון שקל (במסגרת גישור שהתנהל אצל נשיא ביהמ"ש המחוזי בת"א לשעבר, השופט בדימוס איתן אורנשטיין). 

המחיר נקבע בעקבות הפעלת זכות סירוב על-ידי בני משפחת פישמן בעקבות הצעה שהגישה קרן פורטיסימו לרכישת הבעלות המלאה בחברת פישמן רשתות תמורת 330 מיליון שקל - סכום שממנו נגזרה הצעת בני משפחת פישמן לרכישת 50% מהמניות. אלא שכאמור, בנק הפועלים דורש הערכת שווי של פישמן רשתות שטרם סופקה לו כתנאי לאישור העסקה. 

בני משפחת פישמן מחזיקים כיום ב-50% ממניות פישמן רשתות ואם יקבלו את אישור ביהמ"ש לרכישת המחצית השנייה הם עשויים לבחון הכנסת שותפים לעסקה. במקור, הציע עו"ד בנקל את המניות למכירה למשקיעים חדשים, באמצעות בית ההשקעות ווליו בייס, כאשר לבני משפחת פישמן ניתנה אופציה להצטרף לעסקה ולמכור גם את חלקם בחברה, אך הם העדיפו כאמור להפעיל את זכות הסירוב שבידיהם.

הפעילויות העיקריות של פישמן רשתות, לאחר מכירת טלפארמה, כוללות את רשת הפרחים זר פור יו (ZER4U), רשתות הצעצועים טויס אר אס והפיראט האדום, חברת כרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים פאואר קארד, וכ-25% ממניות חברת גלוברנדס, המשווקת מוצרי עישון, ממתקים וחטיפים, בשווי שוק נוכחי של כ-133 מיליון שקל.

גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס.