האם יש באוקראינה רבע מיליון יהודים שזכאים לעלות לישראל?

בקואליציה ניסו לספור כמה יהודים יש באוקראינה. זה תלוי איך סופרים • המשרוקית

רוחות המלחמה המנשבות בגבולות אוקראינה מדאיגות את מדינות המערב וישראל. כאן גם נוספה הזווית היהודית: "רבע מיליון יהודים יש באוקראינה", אמר ח"כ צבי האוזר בראיון לקשת 12 וחזר על הקביעה גם בחשבון הטוויטר שלו. שר התפוצות נחמן שי השמיע הערכה דומה, בראיון לכאן 11, אולם סייג את עצמו: "יש שם בין 200 [אלף] לחצי מיליון [יהודים], אנחנו לא יודעים את המספר המדויק... שמצבם יהיה קשה אם תפרוץ מלחמה". הוא הוסיף שמדינת ישראל צריכה לדאוג להם למקלט.

אז כמה יהודים יש באוקראינה? 200 אלף? רבע מיליון? חצי מיליון? ובכן, כפי ששי אמר בעצמו, אנחנו לא יודעים את המספר המדויק, אבל אנחנו יכולים לנסות לעשות סדר במספרים.

הדמוגרף סרג'ו דלה פרגולה ערך מחקר שניסה לענות על השאלה. אצלו התשובה נובעת קודם כל מההגדרה. אם נספור רק את מי שמגדירים את עצמם כיהודים ואינם בני דת אחרת או שנולדו להורים יהודים ולא אימצו זהות דתית אחרת, מה שנקרא "אוכלוסיית ליבה", נקבל כ-48 אלף נפשות. אם נוסיף לאלו גם אנשים עם הורה יהודי, נקבל 90 אלף איש ואישה. אם נספור בנוסף גם את בני משק הבית של אותם יהודים לפי ההגדרה השנייה, גם אם הם בעצמם אינם יהודים, נגיע כבר ל-140 אלף. ואם נספור את כל מי שזכאים לעלות לישראל מתוקף החוק השבות (יהודים, ילדיהם, נכדיהם ובני/בנות זוגם) כבר נגיע ל-200 אלף. יש לציין שמדובר בהערכות בלבד: המחקר מתבסס על מפקד אוכלוסין שנערך באוקראינה ב-2001, ודלה פרגולה ניסה לחשב את המספר אליו הגיעו ב-2019.

אז הגענו ל-200 אלף יהודים בהגדרה המרחיבה לפי הערכה אחת. האם יש אחרות? דיווחים שונים בתקשורת דיברו על 400 אלף יהודים באוקראינה, אבל לא הצלחנו למצוא נתון רשמי שגורס כך. עם זאת, ישנה הערכה של הקונגרס היהודי האירופי לפיה ישנם באוקראינה בין 360 אלף ל-400 אלף יהודים. בניגוד להערכות של דלה פרגולה, כאן אנחנו לא יודעים כיצד העריכו את המספר הזה ואילו אנשים נכללים בתוכו. הערכה של חצי מיליון, לעומת זאת, לא מצאנו.

פנינו גם לשי והאוזר כדי להבין על מה הם התבססו. שי מסר לנו שהמספרים בהם נקב נמסרו לו בשיחות עם גורמים בקהילה היהודית באוקראינה. האוזר הגיב שהוא התבסס על שיחה עם ארגון נתיב, יחידת סמך במשרד ראש הממשלה שאחראית על הקשר בין ישראל ליהודי ברית המועצות לשעבר. מנתיב נמסר לנו שלהערכתם, אוכלוסיית זכאי חוק השבות באוקראינה נאמדת כיום בכ-170-200 אלף בני אדם.


בשורה התחתונה: דבריו של ח"כ צבי האוזר דורשים הקשר. אין נתון רשמי לגבי מספר היהודים באוקראינה, וההערכות משתנות בהתאם למי שמבצע אותן ובהתאם להגדרה של מיהו יהודי. ההערכות השונות נעות בין 48 אלף ל-400 אלף יהודים.

תחקיר: יובל אינהורן