הצלחה בניסוי קליני של חברה-בת של ביולייט באבחון מחלת עיניים הנגרמת מסוכרת

בעקבות ההודעה, עולה מניית ביולייט 4.5%, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-50 מיליון שקל • בשנה האחרונה רשמה מניית החברה תשואה של 19%

יעקב מיכלין, מנכ"ל ביולייט / צילום: רוני שיצר
יעקב מיכלין, מנכ"ל ביולייט / צילום: רוני שיצר

חברת ביולייט  הנסחרת בבורסה בתל אביב, דיווחה היום (ג') כי החברה הבת שלה AEYE, השיגה תוצאות טובות בניסוי קליני פיבוטלי (ניסוי רב מרכזי, בדרך כלל האחרון לפני שיווק), במוצר שלה לזיהוי של מחלת העיניים רטינופתיה שהיא סיבוך של מחלת הסוכרת.

בעקבות ההודעה, עולה מניית ביולייט 4.5% והחברה נסחרת לפי שווי של כ-50 מיליון שקל. בשנה האחרונה רשמה מניית החברה תשואה של 19%.

ביולייט היא חברת אחזקות של חברות בתחום מדעי החיים. בעשור האחרון היא ממוקדת בחברות בתחום האופתלמולוגיה, רפואת העיניים. מנכ"ל החברה הוא יעקב מיכלין, בעבר מנכ"ל החברות ברינסוויי ויישום, חברת מסחור הטכנולוגיה של האוניברסיטה העברית. היו"ר הוא מנכ"ל טבע לשעבר ישראל מקוב, אשר גם התווה את האסטרטגיה של החברה ותחום המיקוד שלה.

ביולייט מחזיקה ב-10 חברות, כאשר בארבע מהן יש לה אחזקות משמעותיות. עד היום ביצעה אקזיט אחד שהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים, ועסקה נוספת שבעקבותיה היא זכאית לתמלוגים. החברות המרכזיות בפורטפוליו שלה היום הן DiagnosTear (בה מחזיקה ביולייט 82%), אשר מפתחת בדיקות עיניים על בסיס ניתוח נוזל הדמעות. החברה נמצאת בימים האלה בניסוי קליני; ViSci (97%) שמפתחת שתל לשחרור מושהה של תרופה לגלאוקומה, שאמורה להיכנס לניסוי קליני בקרוב; LipiCare, המפתחת שיטה למתן תרופות לעין המבוססות על מולקולות שומניות, ואמורה להתחיל בקרוב במכירות באירופה ו-OphRx, שגם היא פיתחה שיטה חדשה להולכה של תרופות לעין, באמצעות ננוטכנולוגיה, וגם היא עומדת לפני ניסוי קליני.

ב-AEYE מחזיקה ביולייט כ-4.8%. החברה פיתחה מוצר אשר משתמש בבינה מלאכותית כדי לזהות התפתחות של מחלת הרטינופתיה מתוך תמונות של העין. הצילום נערך במצלמות רשתית, שנמצאות אצל רופאי עיניים. הבינה המלאכותית השוותה בניסוי זה לניתוח של ועדת מומחים. נמצא כי למוצר רגישות של 93% בזיהוי המחלה וסגוליות (ספציפיות) של 91.4%. אם התמונה נרכשה במצלמה ניידת ולא במצלמה שולחנית, התוצאות היו דיוק של 91.9% וסגוליות של 93.6%.

בעקבות התוצאות פועלת AEYE לקבלת אישור FDA למוצר המשלב מצלמה שולחנית קבועה וניידת.

החברה מעריכה כי מספר חולי הסוכרת בארה״ב הנמצאים בסיכון לפתח רטינופתיה סוכרתית ונדרשים לבצע סקירה שנתית, הוא כ-35 מיליון. בעולם מדובר בכ-420 מיליון בני אדם. אבחון והתערבות מוקדמים אצל חולים אלה יכולים למנוע אבדן ראיה.

AEYE מפתחת מוצרים גם לאבחון של גלאוקומה וניוון ראיה תלוי גיל (AMD). ביולייט השקיעה כ-1 מיליון דולר תמורת חלקה בחברה, עם אופציה להשקעה נוספת של עד 1.5 מיליון דולר, תמורת הגדלת האחזקה ל-10%.

״מדובר בטכנולוגיה חדשנית הצפויה לאפשר למיליוני חולי סוכרת אבחון מהיר ונגיש באמצעות שימוש במצלמת רשתית מסחרית קיימת, ללא צורך בבדיקת רופא עיניים. בכך, תאפשר טכנולוגיה זו אבחון והתערבות מוקדמים שיסייעו במניעת אובדן ראייה בקרב חולים רבים״, אמר מנכ״ל ביולייט, יעקב מיכלין.