רשתות מזון מהאמירויות בדרך לישראל? היוזמה החדשה של משרד הכלכלה

לגלובס נודע כי אנשי משרד הכלכלה ייפגשו עם בכירים ברשתות בינלאומיות הפועלות במפרץ במטרה לקדם את המהלך • המהלך נעשה במסגרת החתימה הצפויה על הסכם הסחר החופשי בין המדינות

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה, בראשות השרה אורנה ברביבאי, מנסה להביא לארץ רשתות מזון בינלאומיות מאיחוד האמירויות, בניסיון להגביר את התחרות בשוק המזון. לגלובס נודע כי מנכ"ל המשרד ד"ר רון מלכא ובכירים נוספים ייפגשו עם ראשי רשתות באמירויות, במקביל לניהול המשא-ומתן על הסכם הסחר החופשי.

במשרד הכלכלה מניחים כי כניסת רשתות עם גיבוי בינלאומי חזק תוביל לתחרות על הכיס הישראלי, וכי כניסת מוצרים ומותגים חדשים תגביר את התחרות בענפים שבהם יש שליטה של ענקיות המזון הישראליות.

באמירויות פועלות שלוש רשתות עיקריות: קרפור הצרפתית, הנחשבת שנייה בגודלה בעולם מבחינת הכנסות, אחרי וולמארט; ענקית המרכולים לולו, שיש לה סניפים בכל ארצות ערב ובמזרח הרחוק; וענקית הסחר הבריטית איטרוז.

הסכם הסחר תחילה

כאמור, הסיבה המרכזית להגעת מלכא וצוותו לאמירויות היא המשא-ומתן על הסכם הסחר החופשי. לגלובס נודע כי ההסכם היה אמור להיחתם במאי, אך בעקבות ההתקדמות בשיחות, ייתכן כי החתימה תוקדם לאפריל.

לדברי אוהד כהן, הממונה על סחר החוץ במשרד הכלכלה, החתימה על ההסכם תיתן יתרון גדול לחברות ישראליות. לאמירויות יש הסכמי סחר חופשי עם מדינות המפרץ ומדינות אפט"א (איסלנד, ליכטנשטיין, נורבגיה ושווייץ), ולאחר החתימה על הסכם, חברות ישראליות יוכלו לסחור ללא מכסים עם המדינות האלה. כמו כן, ההסכם עם האמירויות יוריד את המכס המינימלי על סחורות נכנסות בהיקף של 5%.

לישראל יש הסכמי סחר חופשי עם ארה"ב, האיחוד האירופי, טורקיה, רוב מדינות אמריקה הלטינית, אוקראינה ובריטניה. הסכם נוסף נחתם בשנה שעברה עם קוריאה הדרומית, ועם הודו צפוי להיחתם הסכם אחר בהמשך השנה. לגלובס נודע כי מגעים לחתימה על הסכמי סחר חופשי נוספים מתנהלים עם סין ועם הודו, שני שוקי ענק. משא-ומתן מעניין נוסף מתנהל גם עם רוסיה, בלארוס, קזחסטאן, קירגיסטן וארמניה.