דב מורן: "ב-2007 איש לא רצה לקנות את טאואר, אפילו בחינם"

מורן, שכיהן כיו"ר טאואר בין 2007 ל-2009, מספר לגלובס על השנים הקשות של חברת השבבים, שנמכרת לאינטל ב-5.8 מיליארד דולר • "הגענו להסדר עם הבנקים, למרות שמה שהם רצו זה להיפטר מהחברה בגרושים"

דב מורן / צילום: תמר מצפי
דב מורן / צילום: תמר מצפי

מצבה של טאואר לא תמיד היה טוב כפי שהוא היום, עם הכנסות משוערות של 1.55 מיליארד דולר בשנת 2021 וצמיחה שנתית של 23%. אתמול (ג') הוכרז כי אינטל רוכשת את חברת השבבים ב-5.8 מיליארד דולר.

למעשה, רוב שנותיה הייתה החברה ממגדל העמק מעין תפוח אדמה חם שאיש לא רצה להחזיק בו. בשנת 1993, שמונה שנים לאחר הקמת המפעל כסניף של חברת נשיונל סמיקונדקטור האמריקאית, הוחלט לסגור אותו על רקע משבר השבבים שפקד את העולם באותה השנה. מי שרכשה את המפעל ב-250 מיליון דולר ומנעה את סגירתו הייתה החברה לישראל של עידן עופר שבמשך שנים התייחסה אליו כאל פעילות פילנתרופית.

בשנת 2007 הביא המנכ"ל ראסל אלוונגר את דב מורן, מי שהיה ידוע אז כמייסד ומנכ"ל אם סיסטמס שנמכרה ב-1.3 מיליארד דולר לסנדיסק, לתפקיד יו"ר טאואר, שבו כיהן עד דצמבר 2009. "לקחתי את התפקיד כי ראסל אמר לי שאם אני לא בא - המקום נסגר ומגדל העמק הופכת לעיירת רפאים", מספר מורן לגלובס. "כשהגעתי, החברה הייתה 98% על סף התהום ואיש לא רצה לקנות את החברה, אפילו לא בחינם. הבעיות המרכזיות שלה היו - הלקוחה הגדולה שלה סנדיסק, שהייצור עבורה הפסיד לחברה כסף, והדירקטוריון שלה, שהורכב גם הוא מאנשי סנדיסק שלא ראו עין בעין את האינטרס של החברה. לכן הפעולה החשובה ביותר שעשינו כדי להציל את החברה הייתה לפטר את הלקוחה הגדולה ביותר ולמנות לדריקטוריון החברה אנשים כמו רון מוסקוביץ ואמיר אלשטיין".

בהמשך, עם המשבר הכלכלי הגדול של 2008-2009 שהקשה מאוד על תעשיית השבבים, נאלץ מורן להגן על החברה גם מול הבנקים הישראליים שהעמידו הלוואות לחברה וחלקן ותירו עליה. "הגענו להסדר עם הבנקים, למרות שמה שהם רצו זה להיפטר מהחברה בגרושים. החלטנו שלמרות המשבר, זה הזמן לבצע רכישות, וככה מוזגה טאואר עם ג'אז - מיזוג שמועיל לחברה עד היום. הבנקים טענו שאנחנו הולכים נגד ההגיון הבריא. כדי לשכנע את הבנקים לאשר, הייתי צריך לעקוף סמנכ"ל בכיר בבנק שטרק לי את הטלפון אחרי שאמר שלהפעיל את טאואר זה כמו לתת לחסר רגליים לרוץ מרתון. למזלי, מנהל הבנק שמעליו אישר את העסקה. ההצלחה של טאואר רשומה על שמו של ראסל בטאבו".

במסגרת רכישת ג'אז נאלצה טאואר לפטר 150 עובדים, אך רק שנתיים לאחר מכן, החלה החברה לרשום תזרים מזומנים חיובי והחברה החלה לשנות כיוון. בשנת 2016 מכרה החברה לישראל את כל מניותיה בטאואר.