יש לעדכן את מערכת המיסוי על השכרת דירות ולבטל את הפטור

הגיע הזמן להתאים את מערכת המס למציאות הנוכחית • אין יותר היגיון בפטור ממס על השכרת דירה, ויש ויש לאפשר דיווח פשוט

חיפוש דירה / אילוסטרציה: Shutterstock
חיפוש דירה / אילוסטרציה: Shutterstock

בטור הפרשנות של דרור מרמור בסוף השבוע השתמעה ביקורת מה כלפי הרצון של רשות המסים לבטל את תקרת הפטור על הכנסות משכר דירה, ואני רוצה לצדד בעמדת רשות המסים. אומנם צריך עוד תיקונים ושינויים, אך הכיוון הכללי נכון. אחד ממקורות ההכנסה האחרונים שההכנסה ממנו פטורה ממס היא הכנסה מדמי שכירות על דירות מגורים. הכנסה זו פטורה ממס עד סכום של 5180 שקלים, ועל הכנסה גבוהה מסכום זה ניתן לשלם 10% מס. כמו כן הכנסה זו אינה חייבת במע״מ.

כידוע, פטור ממס בתחום אחד מחייב איזון על ידי העלאת המס במקום אחר, שכן סכום המס הנגבה אינו צריך לרדת. הפטור ממס על דירות הוא ישן, ולטענתי אין שום מקום להחזיק אותו במערכת המס הקיימת. אם ייווצר עודף גביה מדמי השכירות, זה יכול להיות מקור להפחתות בעיקר במסים העקיפים, שהפחתתם היא יותר שוויונית.

גם במערכת המע״מ יש מקום לשינוי גישה, כך שעל השכרת דירה יחול מע״מ כאשר מדובר בפעולה עסקית, אבל לא בין שני אנשים פרטיים, בדיוק כמו שהחוק קובע על מכירת דירות.

העולם השתנה

הפטור על השכרת דירות נכנס לתוקף לפני כ-40 שנה, ומאז גובה הרף רק מתעדכן בכל פעם (בעיקר, בהתאם למדד). ההנחה הייתה שלא ניתן יהיה לבדוק ולאכוף תשלום מס על דמי שכירות בהעדר מידע ואמצעים נגישים להגשת דו"ח, שהרי משכירי דירות אינם עוסק הנדרש להגיש דוחות שנתיים.

העולם מאז השתנה, המידע על הבעלות בדירות ממוכן, הגשת דוח רק על שכר דירה זה היום דבר אפשרי ופשוט. מסקנתי היא שאין יותר מקום והיגיון לפטור, ויש לאפשר דיווח פשוט על הכנסה משכר דירה. לטעמי יש לקבוע מדרגות נמוכות יותר למס על ההכנסות הנמוכות יותר למשל 5% על הכנסה הנמוכה מתקרת הפטור היום, ובכך להכניס את הדירות למערכת המס. מי שזו הכנסתו היחידה יוכל לבקש פטור מפקיד השומה, ובכך לא נפגע בבעלי ההכנסות הנמוכות.

מאחר ומדובר על מס על הכנסה זה לא יגרום לעליית שכר הדירה. דווקא הטלת המע״מ על הכנסה עסקית שמקורה בשכר דירה יש שיגידו שעלולה להעלות את המחירים.

כיום החוק קובע שהכנסה משכר דירה למגורים אינה חייבת במע״מ. אולם עמדת מע״מ היא שאם מדובר בעסק כמו למשל אדם המפעיל דירת אייר בי אנד בי, זו הכנסה החייבת במע״מ. עמדה המותירה הרבה תחום אפור וקשיי יישום. כמו למשל מה לגבי קבלן שבנה דירות מגורים והחליט להשכיר אותן לפני מכירתן, קבלן זה יתחייב במע״מ על שווי הדירות.

נכון בעיני ליצור מערכת שהיא אחידה וברורה, עם מינימום שטח אפור. לכן, אני מציעה מנגנון פשוט - השכרה למגורים שהיא עסקית חייבת במע״מ, השכרה על ידי אדם פרטי פטורה. הרבה יותר פשוט ודומה למה שקורה במכירת דירות מגורים.

השפעה שולית

יתכן שהטלת מע"מ יעלה את מחירי השכירות, זה יכול להיות, אך המס מוטל רק על מי שזה עיסוקו וזה מיעוט הדירות, כך שההשפעה לטעמי אם בכלל תהיה שולית, אבל תסייע לסדר במערכת המס.

בעיני, יש ערך רב למערכת מס שהיא פשוטה, ברורה ושוויונית. ולכן, פטורים שניתנו בעבר, יש לחזור ולבדוק האם הנחות היסוד שבבסיסן עדיין תקפות להיום. ככל שאינן תקפות, יש להתאים את מערכת המס למציאות העדכנית, וכך ליצור מנגנון מיסוי שהוא יעיל יותר, איכותי יותר, ונטול שטחים אפורים ואפשרויות למניפולציה.

הכותבת עומדת בראש משרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', ושימשה בעבר כנציבת מס הכנסה