רוסיה לארה"ב: הסיגי את כוחותיך; ביידן: הפלישה מתקרבת

בארה"ב, באיחוד האירופי ובברית נאט"ו חוששים מפני מהלך מלחמתי מהצד הרוסי • מקורות דיפלומטיים אימתו את הדיווחים של פקחי הארגון לביטחון ולשיתוף-פעולה באירופה כי בוצע ירי מרגמות לכיוון אוקראינה • כוחות הבדלנים הרוסים באוקראינה טענו מוקדם יותר כי הצבא האוקראיני התחיל את ההסלמה במצב וירה לעברם

כוחות הצבא האוקראיני מתאמנים בדונייצק, אוקראינה / צילום: Reuters, UKRAINIAN ARMED FORCES
כוחות הצבא האוקראיני מתאמנים בדונייצק, אוקראינה / צילום: Reuters, UKRAINIAN ARMED FORCES

20:25

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר בנאום בפני מועצת הביטחון של האו"ם: "אני כאן היום לא כדי להתחיל במלחמה, אלא כדי למנוע אותה". נאם בפגישה של מועצת הביטחון שעסקה במצב בין רוסיה לאוקראינה וקרא לרוסיה להפחית את המתיחות בגבול ולנהל דיאלוג ודיפלומטיה.

לדבריו, "ממשלת רוסיה יכולה להכריז היום ללא סייג שהיא לא תפלוש לאוקראינה. ציינו זאת בבירור, אמרו זאת באופן ברור לעולם ולאחר מכן הדגימו זאת באמצעות שליחת החיילים שלכם, הטנקים והמטוסים שלכם חזרה להאנגרים שלהם - ואת הדיפלומטים שלכם חזרה לשולחן המשא ומתן", קרא בלינקן. "בימים הקרובים, העולם יזכור את המחויבות הזו או את הסירוב לבצע אותה", הוסיף.

16:46

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מגיב להתפתחויות החדשות בגבול אוקראינה רוסיה. הנשיא ביידן ציין כי כעת יש "כל אינדיקציה" כי רוסיה מתכננת לפלוש לאוקראינה, כולל סימנים כי במוסקבה מכינים מבצע "דגל מזויף" - כך שתהיה להם הצדקה לפלוש.

ביידן ציווה על מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן לשנות את תוכניות המסע שלו ברגע האחרונה כדי שיוכל לנאום בפגישת מועצת הביטחון של האו"ם באוקראינה.

"הראיות לכך שרוסיה מתכננת פלישה מיידית ברורות. זהו רגע קריטי", אמרה שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס-גריפילד.

מוקדם יותר רוסיה פרסמה את רשימת דרישותיה מארה"ב, ביניהן בקשה לפנות את כל הכוחות האמריקאים ממרכז ומזרח אירופה.  בנוסף, בקרמלין טוענים שהפחתה של ההסלמה הביטחונית תקרה רק במידה ואוקראינה תעמוד בהסכמי מינסק. כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

בנוסף, הרוסים דורשים ממדינות המערב להפסיק לספק כלי נשק לאוקראינה ודורשים שלא להכניס את המדינה לברית נאט"ו.

15:47

בדוברות נאט"ו הודיעו היום כי הם "מודאגים כי רוסיה מנסה ליצור רקע למתקפה נגד אוקראינה. אין ודאות, אין בהירות בנוגע לכוונות הרוסים", אמר גנרל ההגנה של נאט"ו ינס סטולטנברג, "יש להם מספיק כוחות ויכולות כדי להתחיל פלישה מלאה לאוקראינה בלי אזהרה בכלל. זה מה שהופך את המצב לכל כך מסוכן".

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ציין בהצהרה פומבית כי כוחות הבדלנים הפרו רוסים באוקראינה הפגיזו גן ילדים, במה שהוא כינה כ"פרובוקציה רצינית מאוד". בקרמלין הכחישו ואף ציינו כי הם מודאגים מאוד מן ההסלמה במצב ומדיווחי הירי ב-24 השעות האחרונות.

שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין אמר היום במטה נאט"ו בבריסל כי "בנוגע לווידוא להאם רוסיה עומדת מאחורי ההפגזה של היום, קהילת המודיעין ממשיכה לבדוק ולהעריך מה קרה שם". עם זאת, הוא הוסיף שהוא "רוצה לציין כי מדובר במהלך שנלקח ישירות מספר המהלכים של ולדימיר פוטין".

שרת החוץ הבריטית ליז טרוס צייצה כי "הדיווחים על הפעילות הצבאית לכאורה בדונבאס באוקראינה הם נסיון בוטה של ממשלת רוסיה לזייף רקע לפלישה לאוקראינה. מדובר במהלך ששם הקרמלין כתוב עליו".

13:30

עדיין לא ברור מהדיווחים על חילופי האש וההפגזות אם מדובר בהסלמה בגבול המתוח או שמא אלו הפרות הפסקת אש ששגורות בגזרה הבעייתית מזה 8 שנים.

מדינות המערב חוזרות ומאשימות את הרוסים בתכנון מהלך תקיפה פיקטיבי מצד האוקראינים, כדי להצדיק פלישה חלקית למדינה. רוסיה, לעומת זאת, האשימה את הממשלה בקייב בחימום הגזרה כדי להצדיק את כבישת הטריטוריה ע"י צבא אוקראינה.

בדוברות הקרמלין ציינו היום כי "רוסיה מודאגת מאוד" מהסלמת האלימות במזרח אוקראינה וגבול רוסיה. דמיטרי פסקוב, הדובר הראשי, אמר ש"כולו תקווה" שהמערב ישתמש בהשפעה שיש לו על קייב כדי למנוע מלחמה. בדוברות הקרמלין ציינו גם כי נסיגת הכוחות תיערך "יותר זמן מן הצפוי", זאת בשל הקושי הלוגיסטי שכרוך בהשגת 100 אלף חיילים.

גורמים ממשלתיים ברוסיה הדגישו שוב ש"אין בכוונתם לפלוש לאוקראינה".

נזכיר כי צלם רשת רויטרס במחוז לוהאנסק דיווח כי שמע פיצוצי הפגזות מכיוון קו הגבול, אך לא הצליח לזהות מאיזה כיוון הגיעה האש.

בינתיים, נמשכים חילופי האשמות בין הבדלנים הרוסים באוקראינה והאוקראינים בנוגע לתחילת המתקפה. הממשלה בקייב טוענת כי הבדלנים הטילו פצצות מרגמה על גן ילדים וכי שני אזרחים נפגעו.

11:22

פקחי הארגון לביטחון ולשיתוף-פעולה באירופה זיהו חילופי אש בין מורדים אוקראינים בתמיכת רוסיה לצבא אוקראינה באזור מזרח אוקראינה, כך לפי דיווחים של מקורות דיפלומטיים לאתר "רויטרס".

כוחות הבדלנים הרוסים באוקראינה טענו מוקדם יותר כי כוחות הצבא האוקראיני התחילו את ההסלמה במצב וירו לעברם פצצות מרגמה. ממשלת אוקראינה לעומתם, ציינה כי הירי התחיל מכיוון כוחות המורדים - במטולים, רימונים ומכונות ירייה.

נזכיר כי תקריות חילופי אש כאלו אינן מקרה חריג כל כך באזור הגבול במזרח אוקראינה בשמונה השנים האחרונות. אך התקרית הנוכחית מגיעה לאחר שרוסיה העבירה מעל 100 אלף חיילים לאזור הגבול עם אוקראינה ודרשה מנאט"ו שלא תאשר את חברות אוקראינה בארגון.

מדינות המערב איימו על הרוסים בסנקציות חדשות אם לא ישיגו את כוחותיהם, רוסיה הכחישה שכי היא מתכננת מתקפה כלשהי.