חשש לניגוד עניינים בבניית הקו האדום והירוק ברכבת הקלה

חברת מנרב החזקות הודיעה ב-2019 על זכייתה במכרז לביצוע עבודות הגמר בתחנות הקו האדום • מאוחר יותר רכשו את החברה האחים וייל שמחזיקים היום ב-5% ממנה • אלא שנוסף לחלקם בחברת ההחזקות, האחים וייל הם בעלי מניות בחברה שמנהלת ומפקחת על בניית התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת''ע

שינויים בבעלות של שתיים מהחברות המעורבות בהקמת קווי הרכבת הקלה מעלים חשש לניגוד עניינים בפרויקט התחבורה החשוב של גוש דן. חברת מנרב החזקות הודיעה ב-27 במאי 2019 לבורסה על זכייתה במכרז שפירסמה נת"ע לביצוע עבודות הגמר בתחנות הקו האדום התת קרקעיות אבא הלל, ביאליק, קרליבך, בן גוריון ואהרונוביץ’ בעלות של 283 מיליון שקלים. מאוחר יותר רכשו את החברה האחים וייל שמחזיקים היום ב-5% ממנה. שי וייל עומד בראש הדירקטוריון של הקבוצה.

אלא שנוסף לחלקם בחברת ההחזקות, האחים וייל הם בעלי מניות בחברת אינפרוג’ט, החברה שמנהלת ומפקחת על בניית התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן. אינפרוג'ט היא חברה לניהול פרויקטי תשתית שעוסקת במתקני ספורט, רכבות, תשתיות וגשרים, הקמת מוסדות שונים ועוד.

לפי האתר של החברה, האתגרים העומדים לפניה הם "סנכרון בין המבצעים השונים ושילוב בין מתודולוגיות בין לאומיות להתממשקות למערכות רכבתיות". תחומי האחריות של החברה הם ניהול התכנון והרישוי, ערימת מכרזים לבחירת קבלנים וניהול ופיקוח על ביצוע התחנות. החברה מאוגדת בשם דבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע"מ.

התקופה שבה חברת מנרב נבחרה במכרז הייתה אמנם קודם לרכישתה על ידי האחים וייל, אך עדיין גורמים בענף התשתיות מתארים מצב לא סביר שבו לחברה שאמורה לפקח על הפרויקט יש אינטרסים עם הקבלן עליו היא מפקחת. אמנם יש מעליהן חברות נוספות - חברת ניהול הקו, חברות בקרה ואת החברה הממשלתית האמונה על הפרויקט, חברת נת"ע - אך עדיין מדובר במצב מעורר תמיהה.

מקרה דומה מתרחש גם בקו הירוק. שם חברת הניהול של אחד המקטעים היא פוירשטיין גזית שבין בעלי מניותיה חברת דבלמן פרצלינה ניהול פרויקטים ומבנים בע"מ (INPROJECTׂ) ואת אחת העבודות במקטע מבצעת חברת מנרב.

"מצב לא נורמלי ומזעזע"

בענף התשתיות מסבירים כי תפקיד מנהל הפרויקט הוא לפקח, לוודא שהעבודה מתבצעת בהתאם לסטנדרטים שנקבעו, לאשר חשבונות חריגים, להיות אחראי בהיבט איכות העבודה ולוחות הזמנים, לנהל תביעות ולהטיל קנסות במידת הצורך. גורם בענף התשתיות טוען שנוצר מצב מזעזע: "מדובר בכספי ציבור ומנהל הפרויקט הוא הזרוע הארוכה של נת"ע, זה מצב לא נורמלי. נת"ע היתה צריכה להחליף את מנהל הפרויקט ולקבל החלטה מהירה, אבל זה דבר לא תקין".

מנת"ע נמסר: "אנו מבצעים בקרה ובחינה של ספקיה דרך קבע. החשש לניגוד עניינים הנוגע לחברות האמורות, הובא לבחינת הועדה למניעת ניגוד עניינים בנת"ע, שהנחתה את הנוגעים בדבר לפעול למניעת ניגוד עניינים אפשרי, בין השאר בהכנסת גורם מקצועי מטעם נת"ע שיפקח ויבצע בקרה מוגברת על עבודתם של החברות הנ"ל. הוועדה תמשיך לעקוב אחר ביצוע ההנחיות".

ממשפחת וייל ומחברת דבלמן פרצילנה לא נמסרה תגובה.