עו”ד יחיאל כשר: ליטיגטור מבריק ואוהד כדורגל שרוף

המועמד המוביל שמגיע מהשוק הפרטי הוא מהליטיגטורים הבולטים בתחום האזרחי והמסחרי • עמדותיו של עורך הדין כשר לגבי נושאים חוקתיים לא ידועות, ועם זאת, הוא סומן כמי שיכול להיכנס לבית המשפט העליון על תקן השופט השמרן

עו''ד יחיאל כשר / צילום: יונתן בלום
עו''ד יחיאל כשר / צילום: יונתן בלום

עו"ד יחיאל כשר, ראש מחלקת הליטיגציה במשרד עורכי הדין תדמור לוי הוא המועמד המוביל לבית המשפט העליון מהשוק הפרטי. אם ייבחר יגיע היישר למשרת השיפוט הבכירה ביותר במערכת ללא ניסיון שיפוטי, בדומה לשופטי העליון שפרשו חנן מלצר ויורם דנציגר. כשר הוא מועמד חדש יחסית מטעם לשכת עורכי הדין לאחר שלא הגיעו להסכמה לגבי מועמדים קודמים. ממשרד תדמור לוי מונתה לאחרונה גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

כשר הוא מהליטיגטורים הבולטים בתחום האזרחי והמסחרי בישראל. 35 שנה הוא מופיע בכל הערכאות כמייצג חברות מסחריות בהן חברות ענק במשק הישראלי. הוא מתמחה בתובענות ייצוגיות, בדיני תאגידים, בעתירות לבג"ץ, בבוררויות ובליטיגציה מורכבת. בין הלקוחות שייצג כשר במהלך השנים נמנים בנק דיסקונט, לאומי-קארד, נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), קבוצת הנדל"ן של האחים חג'ג', שירביט חברה לביטוח ועוד.

הוא מתואר על ידי קולגות ממשרדי עורכי דין בשוק כ"ליטיגטור מבריק". עו"ד בכירה ממשרד מתחרה אמרה לגלובס, כי "יחיאל הוא אחד המשפטנים הטובים שפגשתי בחיי. אני מכירה אותו כמעט 20 שנה. תענוג לעבוד איתו. הוא משפטן מעולה וזו אחת התכונות החשובות לשופט. הוא מתנהל במתינות, הגינות ובנועם גם שאנחנו חלוקים מקצועית". היא הוסיפה, כי "מדובר בבחירה מידתית, ראויה וא-פוליטית". עו"ד בכיר אחר, גם הוא ממשרד מתחרה המופיע לצידו שנים רבות, תיאר אותו כ"מבין עניין ולא קומבינטור, לא עושה מינגלינג של לקוחות, איש ישר, לא שוויצר. מדובר במינוי יותר מראוי". אדם המכיר את כשר שלא מאולמות בית המשפט סיפר כי מדובר באדם צנוע, לא פוליטי שלא חובב פרסום.

אוהד שרוף של מכבי נתניה

כשר הוא אוהד שרוף של קבוצת הכדורגל מכבי נתניה ומשמש כחבר ועדת הביקורת של הדירקטוריון. כבר מגיל בר מצווה בהרצליה היה נוסע בשבתות למשחקים של הקבוצה. הוא מלווה אותה בכל משחק בית וחוץ יחד עם בנו הבכור אלון. הוא לא מפסיד אף משחק, גם כשהקבוצה הייתה בליגה הלאומית, והמגרשים היו בחורים נידחים שונים, תמיד הגיע לכל משחק. כשהמועדון נקלע למשבר בשנות ה-90 וכשר היה עו"ד צעיר, הוא נחלץ לעזרת המועדון ולקח חלק בהליך הפירוק. אוהדים שמכירים את כשר מהמשחקים מאוד מתרגשים מהמינוי הצפוי, ומהאפשרות שלמשחקים יגיע באופן קבוע שופט בית המשפט העליון.

שם דגש על זכויות מתדיינים

עמדותיו של כשר לגבי נושאים חוקתיים לא ידועות, הוא לא התבטא בנושא בפומבי אך לאחר שיחות עומק עם חברי הוועדה לבחירת שופטים הוא סומן כשופט שיכול להיכנס על תקן השופט השמרן שחברי הוועדה מהימין מבקשים למנות. עו"ד המכיר את כשר אמר, כי "זה בולשיט. בגלל שהוא מזוהה עם הליכוד הוא נחשב לשמרן. הוא לא שמרן ולא אקטיביסט. הוא איש משפט ענייני. אם צריך להיות אקטיביסט הוא יהיה ואם צריך להיות שמרן הוא יהיה. הכול תלוי ענייין".

כשר גם נתפס כמי שיקדם זכויות של נאשמים ומתדיינים בהליכים משפטיים, וגם בהיבט זה הוא מתאים לאג'נדה שמקדם שר המשפטים גדעון סער. ביולי 2021, במסגרת כתבה בגלובס שעסקה בעומס התיקים בבתי המשפט והימשכות ההליכים, הדגיש כשר את חשיבות שמירת זכויות המתדיינים והגן על הרשות השופטת. "צריך להיזהר מפופוליזם כדי להילחם בתופעה של ההליכים הארוכים", אמר אז לגלובס. "יכול להיות שאגב הרצון לקצר את ההליכים הארוכים, יקבעו נורמות שהן בעייתיות תוך פגיעה בזכויות. קל לבוא בתלונות אל מערכת המשפט אבל היא מחויבת לאפשר את מימוש הזכויות". הוא הוסיף, כי "אחת הדרכים למנוע תביעות סרק היא להטיל הוצאות משפט אך הפתרון לא נטול בעיות. הוצאות על הליכי סרק לא מפחידים את העשירים אבל מפחידים את מי שאין לו. זה לא פתרון קסם".

בית מסורתי וקשרים לליכוד

כשר נולד ברמת גן, בגיל חמש עברה המשפחה להרצליה פיתוח, בתיכון למד בגימנסיה הרצליה בתל אביב וב-35 השנים האחרונות הוא מתגורר ברעננה. הוא נשוי לדורית, לשעבר מזכירת מנכ"ל בליכוד העולמי, אב לשלושה וסב לשלושה. אלון הבכור בן 32, עובד בחברת סטארט-אפ, תומר בן 29 עו"ד במשרד תדמור לוי והתנדב לפני הבחירות במפלגת "דרך ארץ", שהתמזגה לתקווה חדשה של גדעון סער, ודנה, בת 23 - סטודנטית למדעי המחשב.

אביו אברהם ז"ל עלה בגיל 10 מפולין. האב ואחיו של כשר ניהלו בית חרושת לשקדי מרק ואטריות שירשו מהסב, והאם אילה ניהלה את הייצור. לימים כשהפך כשר לעו"ד הוא טיפל במכירת העסק. אביו היה גם ד"ר לפיזיקה ומורה בתיכון. המשפחה הייתה שייכת לפועל המזרחי, שמרה מסורת עם קידוש בערב שבת, וכך ממשיך כשר גם היום עם משפחתו ונכדיו.

"בליטיגציה יש דרמות"

עם שחרורו מהצבא, בו שירת כמפקד צוות בתותחנים, החל ללמוד משפטים באוניברסיטת תל אביב. מי שלימד אותו דיני עונשין היה פרופ' יובל לוי שהשפיע על חייו המקצועיים. את ההתמחות עשה במשרד של לוי, ב־1987 קיבל את רישיון עריכת הדין, הפך לשכיר ותוך שש שנים גם לשותף. הוא הוביל את הליטיגציה במשרד ולאחר שהתמזג למשרד תדמור ב־2014 הפך לראש מחלקת הליטיגציה.

בראיון לגלובס ב־2015 סיפר על אהבתו למשפטים ולליטיגציה בפרט. "זו לא טכנאות, זו יצירתיות. חלק גדול ממה שליטיגטורים עושים זה לדעת לספר את סיפור המעשה, ולשלב פלפל משפטי בטיעונים שמביטים על הסיפור מלמעלה. בליטיגציה בבית המשפט יש התפתחויות, יש דרמות, יש פחד מבעית להפסיד, יש ריח של אבק-שריפה", אמר.

על אהבתו לתחום המשפטים סיפר, "היה לי ברור שאני רוצה להיות עו"ד מאז שהייתי ילד קטן, בן שבע-שמונה. זה התחיל כשצפיתי בטלוויזיה, בסדרה ‘מעצר ומשפט'". הוא הוסיף כי "משפטים הוא מקצוע של אנשים. אתה צריך להבין אנשים, לשכנע אנשים, להתעמת מחשבתית או מילולית עם אדם אחר, בלי להעליב או ליצור מתחים, ועדיין להשיג את המטרה".

יחיאל כשר

אישי: בן 60, נשוי, אב לשלושה וסב לשלושה נכדים. תושב רעננה, נולד ברמת גן וגדל בהרצליה פיתוח

מקצועי: שותף וראש מחלקת הליטיגציה במשרד עוה"ד תדמור לוי. קודם לכן היה ראש מחלקת הליטיגציה במשרד פרופ' יובל לוי והתמחה במשרד. בעל תואר ראשון במשפטים (בהצטיינות) מאוניברסיטת תל אביב

עוד משהו: אוהד מילדות של קבוצת הכדורגל מכבי נתניה