גנץ: "הניסיונות לסכל את תוספת הרמטכ"ל פוגעים בביטחון, אלו שקרים שמגיעים עד כדי עלילות דם"

בנאום בוועדת מקור ראשון שהתקיימה היום, גנץ העביר ביקורת חריפה על מתווה הפנסיות שסוכם בין שר האוצר וראש הממשלה וטעם כי הוא פוגע בביטחון המדינה • הנאום ממצב פוליטית את גנץ במרכז הבטחוני 

שר הביטחון בני גנץ: היום בוועידת מקור ראשון / צילום: ניקול לסקבי / משרד הביטחון
שר הביטחון בני גנץ: היום בוועידת מקור ראשון / צילום: ניקול לסקבי / משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ מאשים כי הביקורת החריפה נגד מתווה הפנסיות (הכוונה לתוספת הרמטכ"ל, ד"ז) שסוכם עם שר האוצר ועם ראש הממשלה שנחשף בגלובס, פוגעת קשה בביטחון המדינה. בנאום בוועידת מקור ראשון, שהתקיימה היום (ב') אמר גנץ: "לצערי, צה״ל על חייליו, אנשי הקבע שלו ומשרתי המילואים שהולכים ומתמעטים - נמצא תחת אש מבית. הוא סופג התקפות מצד אישי ציבור חסרי אחריות, חלקם פוסט ציוניים שמוכנים להחליש את כולנו בשביל לייקים. יש ניסיונות לסכל את מתווה השירות החדש, שבו ישתלבו כל חלקי החברה הישראלית. זוהי סכנה ביטחונית. העובדה שמחצית מכל שנתון לא מתגייסת - לא הוגנת ומסוכנת. גם היחס הפופוליסטי לאנשי הקבע, הפך מלא בשקרים עד כדי עלילות דם".

נאומו של גנץ כוון לעת הזו בשל הקשיים בהעברת מתווה תוספות הרמטכ"ל לפנסיות של אנשי הקבע, ולאחר דיווחים מהעת האחרונה על בעיות גוברות והולכות של איוש תקני קציני קבע, הן בשירות הקרבי והן יחידות הטכנולוגיות. לנו נודע כי גנץ שקל נוסח אחר, ככל הנראה חריף יותר, אך החליט לבסוף על הנוסח הזה.

גנץ כיוון ביקורת ישירה אל חברי כנסת ומנהיגים פוליטיים מהשמאל ומהאופוזיציה: "נושאים שצה"ל פותח לראשונה מזה שנים בקרב החיילים כמו שיפור התחבורה, המזון והמאבק בהטרדות מיניות - הופכים לתחרות כותרות של חברי כנסת. במצב הזה אשמה קודם כל ההנהגה שנוהגת בהבנה כלפי מי שרוצים לפגוע ולפרק את צה"ל. אומר בכנות, בממשלה הקודמת שמרתי בנוכחותי ובעשייתי על הדמוקרטיה הישראלית, וכעת אני חש לעיתים שאני נאלץ לעשות את אותו הדבר למען הביטחון. אין לי שום כוונה שהמצב הזה ימשך. הממשלה והקואליציה כולה, ואני ממליץ זאת גם לחבריי באופוזיציה, צריכים לשים את הביטחון מעל השיקולים הפוליטיים. אסור להפוך את צה"ל לשק חבטות פוליטי. ביקורת - כן. השתלחות - לא. אני מתכוון לטפל ולהסדיר את סוגיית התאמות תקופות השירות (פנסיות אנשי הקבע) למרות הפופוליזם שיש בעניין הזה. אני מתכוון להביא מתווה שירות עדכני למדינת ישראל. אני מתכוון להמשיך לחזק את חיילי החובה ונכי צה"ל. אני מתכוון להביא עוד הטבות למילואימניקים, למרות הקשיים שמערימים עליי. אני מתכוון להעביר את חוק הגיוס שתקוע זמן רב. ואני מתכוון לדאוג שחיילי ומפקדי צה"ל יקבלו מהחברה את היחס שהם ראויים לו.

מדובר על מאבק ערכי למען הביטחון, ואני מתכוון לשנות את המצב העגום שאליו הגענו ושפוגע בחיילי צה"ל, באנשי הקבע ובחיילי המילואים. ובעיקר פוגע בסופו של דבר במדינת ישראל ובביטחונה.

"לפני כל חוק או רפורמה, לפני כל משפט שנאמר, אנחנו צריכים לחשוב על החייל שבשטח, על האזרח ששלח אותנו למשימתנו וזקוק לשירותנו.

"בסופו של דבר - מאחורי המטוס, כיפת הברזל והטנק - עומדים בני אדם, הילדות והילדים, האחיות והאחים שלנו. עליהם אני מתכוון לשמור מכל משמר".

האמון הולך ונסדק - יש לכך השפעות הרסניות

גנץ דיבר גם על בעיית האמון במוסדות השלטון וכרך את נושא הביקורת על בתי המשפט כמו גם על חיילי צה"ל יחדיו: האמון שנבחרי הציבור, השופטים, מפקדי צה״ל, השוטרים ופקידי הציבור, פועלים מתוך כוונה לשפר את המציאות, לשרת את האזרח ולהיטיב עמו ככל שאפשר. לצערי, בישראל של השנים האחרונות האמון הולך ונסדק. הבורג הראשון להתרופף הוא הקיטוב שנוצר אצלנו, במנהיגות, לעתים אולי בכוונת מכוון. כאילו אמרו לעצמם מנהיגים בבחינת ״תמות נפשי עם פלישתים״. כשנבחרי ציבור מסבירים שצו מצפונם לא מאפשר להם לקיים פסק דין; אומרים משפטים כמו ״לא כל חוק צריך לקיים" או שואלים בזלזול מעל דוכן הכנסת ״מה שתתה הגברת חיות״ - יש לכך השפעות הרסניות.

"כשאנשים שבשם התנגדותם לפעילות צה"ל בשטחי יהודה ושומרון או בשם התנגדותם לתנאי השירות של אנשי הקבע מפיצים פייק ניוז, ומצדיקים פגיעה בחיילים או הבאה של מפקדים לבית הדין הבינלאומי בהאג מצרכים פוליטיים - נוצרת תגובת שרשרת מסוכנת.

"אני שואל את עצמי, למי יש אינטרס במדינה שבה מערכת משפט חלשה, שהשוטרים בה נטולי סמכויות, שקצינים מתחילים לשקול להוריד את המדים כשהם חוזרים הביתה? רק לארגוני טרור, לארגוני פשיעה ולאויבנו. וזה חלילה מתאים גם למי שמעוניין לפגוע במבנה החוקתי והדמוקרטי, בו יש מקום לעליונות החוק השווה לכולם".

החלק הזה בנאום ממצב פוליטית את גנץ במרכז הבטחוני, ביקורת חריפה והתבדלות מהשמאל ומנגד ממלכתיות וביקורת על הצד הצעקני באופוזיציה. אם תרצו נאום הפתיחה של בני גנץ למערכת הבחירות הבאה.