ההסכם הסודי שמאיים על המיזוג הגדול בשוק הקנאביס הישראלי

מייסד חברת הקנאביס בטר, שנרכשה ע"י אינטרקיור, טען מהכלא בתאילנד כי ערך הסכם סודי עם אמו, לפיו הוא בעל המניות שברשותה - דבר ההופך אותו לבעל השליטה • משרד הבריאות דורש את הוצאתה של האם מהחברה עד 22 באפריל כתנאי לחידוש רישיון הגידול והייצור • היום בטר הגישה תביעה לבית המשפט ובקשה בהולה למינוי כונס נכסים למניות האם • פרסום ראשון

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

יוחאי גילד, ממייסדי חברת הקנאביס בטר שנרכשה על ידי אינטרקיור, ערך הסכם סודי עם אמו, לפיו הוא שותף למניותיה בבטר. זאת למרות הצהרתו בעבר כי אין לו יותר קשר לחברה. האם, פרופ' גליה גולן-גילד, פעילת שמאל ומומחית למדע המדינה, היא בעלת המניות הגדולה ביותר בחברה ומחזיקה ב-39.3% מההון המונפק. לאחר שנחתם מזכר ההבנות למיזוג עם אינטרקיור באפריל 2021, פנו האם ובנה בדרישה לזכויות בחברה. גילד, שיצא מהחברה כבר ב-2011, מרצה מאסר בימים אלו בתאילנד על עבירות סמים.

גילוי מעורבותו בחברה הביאה את משרד הבריאות להתנות את רישיון ייצור הקנאביס בהוצאתה של האם מהחברה, וכיום החברה עומדת בפני איום לביטול הרישיון. לאור השתלשלות זו, בטר וברוך הלפרט, בעל מניות בחברה, הגישו היום (ב') תביעה לבית המשפט הכלכלי בתל אביב על מנת שיסייע למכור את מניותיה של האם בחברה לצד בקשה בהולה למינוי כונס נכסים למניות אלו.

לפי התביעה שהוגשה על ידי עוה"ד גיא נאמן, ענבל אלקיים ושחר בנזנו ממשרד בלטר גוט אלוני נאמן קינן ושות', "בעלת השליטה התקשרה בהסכם סודי פסול ובלתי חוקי עם בנה, מר גילד, עבריין מורשע המרצה זמן מאסר בכלא בתאילנד, כל זאת על אף האיסור המפורש החל עליהם להחזיק במניות החברה מכוח הרגולציה החלה על החברה. הסכם סודי ואסור זה נחשף, עת בנה של הנתבעת, מר גילד, ככל הנראה, בניסיון לסכל את עסקת אינטרקיור, החליט להביא אותו לידיעת החברה ואינטרקיור, בבחינת "תמות נפשי עם פלישתים" וזאת באמצעות שלל פניות שביצע ממקום כלאו בתאילנד".

האם טוענת שהיא "הוחתמה על 'ההסכם הסודי' תחת לחץ כבד"

בטר היא מחלוצות גידול הקנאביס הרפואי בישראל ועוסקת בגידול וייצור של מוצרים לצרכים רפואיים. היא כפופה לרגולציה מחמירה ופיקוח אדוק של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר). כחלק מהפיקוח ההדוק, היק"ר נדר לאשר כל בעל עניין בחברה. גילד נעצר לפני כשנתיים בתאילנד אך כבר בשנת 2011 נאלץ להיפרד מאחזקותיו בחברה נוכח דרישות הרגולטור והעביר את מרבית מניותיו לאמו. התביעה חושפת את האיום לביטול רישיון הקנאביס עמו מתמודדת בטר בחודשים האחרונים, נוכח התנהלותה של גילד, שהוסתרה מהחברה.

לפי התביעה בסוף יולי 2021 פנה עו"ד ישראל שלו, מטעמם של גילד ואמו, וטען כי השניים מחזיקים יחד במניות החברה, וזאת על פי הסכם סודי שצורף לפנייה, נחתם במאי 2020 אך נשמר בכספת משרדו של עו"ד שלו. גילד הבן ביקש להתעדכן בעסקת אינרטקיור המתגבשת.

לפי ההסכם הסודי, כל התקבולים מהמניות שייכים לבן, והוא בעל זכויות למנות דירקטורים והחליט על מכירת המניות. בתביעה נטען כי עו"ד שלו פנה באיומים משפטיים לבטר וגילד עצמו העביר פניות בכתב מבית כלאו בתאילנד למנכ"ל אינטרקיור הציבורית. האם מצידה טענה כי "הוחתמה על "ההסכם הסודי" תחת לחץ כבד שהופעל עליה ערב ניתוח, שהשפיע גם על בריאותה". מספר ימים לאחר מכן שלח גילד מכתב לאמו לפיו החזקת המניות על ידה עבורו אינה נדרשת עוד, הוא מבטל את ההסכם ודרש ממנה להעביר לו את המניות.

משרד הבריאות לא מסתפק בהרדמת מניות האם

בטר עדכנה את משרד הבריאות באוגוסט 2021 אודות "ההסכם הסודי" ודירקטוריון החברה "הרדים" את מניות האם, שהחזיקה ב-75% מזכויות ההצבעה מכוח מניות ההנהלה שבידה. הדירקטוריון גם סיים את כהונתה כדירקטורית בחברה. "מניה רדומה" היא מניה שהופשטו ממנה זכויותיה לאור טענה כי נרכשה שלא כדין. בחודשים שלאחר מכן, הודיע משרד הבריאות כי לא ניתן להסתפק בהרדמת מניות האם, וכי עליה למכור את מניותיה.

בחודש שעבר, משרד הבריאות הודיע לבטר כי התקבלה חוות-דעת שלילית של משטרת ישראל בעניינה של האם, וכי אם גילד לא תצא מהחברה עד 24 לאפריל 2022, החברה לא תוכל להמשיך את פעילותה בתחום הקנאביס. נושאי משרה בכירים בחברה נדרשו להתחייב כי הם פועלים להוצאתה מהחברה על מנת שיוכלו להמשיך את הפעילות בתחום עד לאפריל.

"מנהל היק"ר מצא כי קיים מידע המונע את המשך מתן הרישיונות לחברתכם.. זאת נוכח חוות-דעת שלילית שהתקבלה ביחס לה"ה גולן-גילד גליה מהגורם המוסמך במשטרת ישראל, בהתאם להוראות פקודת הסמים המסוכנים" נכתב בהודעת משרד הבריאות.

ב-16 לפברואר דיווחה אינטרקיור על מיזוג עם בטר. אחד מתנאי ההסכם הוא כי עניין מניותיה של האם ואישור משרד הבריאות ביחס לרישיונות החברה יוסדר. "ככל שהחברה לא תצליח להביא לגריעתה של הנתבעת ממצבת בעלי העניין של החברה, המשמעות הינה נזק מוחלט ובלתי הפיך - לחברה, למטופליה, לבעלי מניותיה, לנושיה ויתר בעלי העניין בה בדמות הפסקת פעילותה של החברה ופירוקה, השמדת ערכים כלכליים משמעותיים ביותר ובכל זה השמדת עסקת אינטרקיור", נכתב בתביעה.

 

בטר: ביטול הרישיון יפגע בעשרות אלפי חולים

בטר היא אחת החברות הראשונות בישראל שעסקו בגידול קנאביס. בתביעה נטען כי ביטול רישיונה יביאו לאובדן שנים של השקעה בפיתוח זנים של קנאביס רפואי הזוכים להצלחה רבה בטיפול לו נזקקים עשרות אלפי חולים שלא מוצאים פתרון למצוקתם בדרכים אחרות ולפגיעה באלפי ילדים הסובלים מאפילפסיה להם מספקת בטר שמן קנאביס רפואי .

בטר ובעל המניות מבקשים מבית המשפט להתערב כדי להוציא את גילד מהחברה ולאפשר את המשך הרישיון ממשרד הבריאות. החברה ובעל המניות מבקשים למנות מטעם בית המשפט את עו"ד רונן ברק או עו"ד שיקבע בית המשפט שישמש ככונס המניות של גילד, להעביר באופן מיידי את המניות לכונס ולמכור אותן במהירות.
לא התקבלה תגובה מטעמה של פרופ' גליה גילד.

תגובת עו"ד ישראל שלו: "נציין ראשית כי הבקשה טרם הגיעה לעיוננו. עם קבלתה נשיב בערכאה המוסמכת. די אם נציין לעת הזו כי הטענות כפי שהוצגו לי אינן נכונות עד מופרכות ובסופו של יום עסקינן בניסיון ציני להשתלט על מניות אשר שווין רב. ניסיון שדינו לכשלון".