שינוי דרמטי בהכוונה של בנק ישראל: "בחודשים הקרובים יבשילו התנאים להעלאה הדרגתית של הריבית"

הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, אך בבנק ישראל מאותתים על שינוי המדיניות המרחיבה • ברקע להחלטה, האינפלציה בישראל חורגת מעל הגבול העליון של היעד ועומדת על 3.1%, ורמת התוצר חצתה לראשונה מאז פרוץ הקורונה את קו המגמה של טרום המשבר

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

למרות שבבנק ישראל התהדרו עד לא מזמן בלוקסוס שיש למקבלי ההחלטות בטרם ישנו מדיניות, תחת ההסבר כי נתוני האינפלציה נמוכים בהשוואה בינלאומית, לראשונה מאז 2018 בנק ישראל מאותת על סיום המדיניות המרחיבה וסולל את הדרך להעלאת הריבית במשק "בחודשים הקרובים".

בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, אך מאותת על שינוי של המדיניות המוניטרית המרחיבה שסייעה למשק לצלוח את המשבר. "במשק הישראלי נרשמה צמיחה גבוהה לצד נגיף הקורונה והאינדיקטורים השונים מצביעים על המשך הגידול בפעילות בקצב נאה. לכן, הוועדה מעריכה כי בחודשים הקרובים יבשילו התנאים להתחיל בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית בהתאם לתוואי האינפלציה, קצב הצמיחה והתעסוקה. זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות, ולהבטיח המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים", כך לפי הודעת בנק ישראל שפורסמה היום (ב').

בבנק ישראל מסבירים את תנאי הרקע להחלטה בנתוני האינפלציה והצמיחה החזקים. מאז החלטת הריבית הקודמת, עלה מדד חודש דצמבר 2021 ב-0.3% ומדד חודש ינואר 2022 עלה ב-0.2%. האינפלציה בישראל, מצויה בסביבת הגבול העליון של היעד, ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 3.1%. נתוני החשבונאות הלאומיים מצביעים כי רמת התוצר של המשק חצתה לראשונה מאז פרוץ הקורונה את קו המגמה של טרום המשבר, כאשר התוצר ב-2021 צמח ב-8.1%, והתוצר לנפש ב-6.3%. 

רק לפני כשבועיים המשנה לנגיד אנדרו אביר אמר בראיון לגלובס לפני פרסום נתוני האינפלציה, כי בבנק ישראל לא ימהרו לשנות מדיניות באם תהיה חריגה מיעד האינפלציה. מאז, פורסמו כאמור נתוני האינפלציה שחרגו מהיעד, ויחד עם נתוני הצמיחה החזקה והשיפור בשוק העבודה - אלו מסמנים כי בשלו התנאים לסיומו של עידן המדיניות המרחיבה.

בשורה התחתונה, אין מדובר בהבטחה להעלאה של הריבית אך בנק ישראל מעוניין להשאיר את האופציה להעלאה בהתאם להתפתחויות מבלי ליצור זעזוע. בבנק ישראל נערכים להעלאה צפויה של הריבית גם בארה"ב שתקבע את הקצב בראש הבנקים המרכזיים. הרי, בבנק ישראל לא יכולים להישאר אדישים למקרה בו הפד האמריקאי יעלה ריבית כפולה במרץ והעלאות ריבית נוספות לאחר מכן.