על הכוונת של יצחק תשובה: הרחבת מאגר לוויתן וחיפושי גז ונפט במרוקו

ראשי השותפות דלק קידוחים הכריזו על שינוי שמה ל"ניו-מד אנרג'י", וחשפו תהליך מתקדם לקבלת רישיונות חיפושים במרוקו, שאותה זיהו כבעלת פוטנציאל עצום • בעל השליטה, תשובה: "מי שהאמין בקבוצת דלק ונשאר איתנו - הרוויח ובגדול" • המנכ"ל יוסי אבו: "משנה לשנה אנחנו רואים שהמצרים צריכים עוד גז, והמחסור הזה יתמלא בין היתר בידי שלב ב' של לוויתן"

יוסי אבו ויצחק תשובה בהשקת newmed / צילום: שלומי יוסף
יוסי אבו ויצחק תשובה בהשקת newmed / צילום: שלומי יוסף

שותפות הגז דלק קידוחים, שבשליטת קבוצת דלק, הכריזה על שינוי שמה ל-NewMed Energy, במסגרת כנס משקיעים שערכה במרכז רבין בת"א, שהיווה הזדמנות לשמוע את בעל השליטה בה, יצחק תשובה, שאינו מרבה להתבטא בציבור בשנים האחרונות. 

תשובה הצהיר, כי "ניו-מד אנרג'י תשים את מדינת ישראל על מפת האנרגיה העולמית", אחרי שבעשר השנים האחרונות עשתה לדבריו את הבלתי ייאמן והכריזה על שמונה תגליות גז טבעי, ביניהן תגליות מהגדולות בעולם:  "שינינו את פני המזרח התיכון ובנינו גשרים של שלום בין המדינות וראשיהן - אחווה ורעות. רקמנו שיתוף פעולה חסר תקדים בין חברות וגופים ישראליים לחברות ממדינות ערב. יצרנו גיאופוליטיקה חדשה שלא הייתה כדוגמתה בעבר.

"היום, אני אומר לכם כאן באמונה שלמה - זו רק ההתחלה. אין לי ספק כי בהמשך הדרך צפויות לניו-מד אנרג'י הצלחות רבות. נרחיב את שלב ב' של מאגר לוויתן, נעמיק את שיתופי הפעולה האזוריים שלנו עם מדינות נוספות, נחדור לשוק הגז הנוזלי ונפעל לפיתוח מאגר אפרודיטה - תגלית הגז הראשונה של קפריסין; נתרחב בקידוחים והפקה ביעדים חדשים; נשקיע בפיתוחים טכנולוגיים ונביא לצמצום פליטות גזי החממה".

"מאמין ששנת 2022 תהיה מבורכת מאוד"

בהמשך פנה תשובה למשקיעים, והביע את הערכתו על כך שהאמינו בקבוצה ונשארו איתה לאורך כל הדרך, גם בימים טובים וגם בפחות טובים, של משבר הקורונה בשנת 2020, שבהם נראה היה כי קבוצת דלק על סף קריסה. "היום אפשר להגיד בגאווה: מי שהאמין בקבוצת דלק ונשאר איתנו - הרוויח ובגדול". 

לצד ההשקה של ניו-מד אנרג'י, הדגיש תשובה כי הנהלת קבוצת דלק, בראשות המנכ"ל עידן וולס, ממשיכה לקדם את חוזקה וביסוסה של הקבוצה על כל שלוחותיה, כולל החברה הבת איתקה, הפועלת בהפקת נפט בים הצפוני, שהגיעה לדבריו להישגים מכובדים ביותר. "אני מאמין ששנת 2022 תהיה שנה מבורכת מאוד, ושהעסקאות שביצענו ימשיכו לשאת פרי".

תשואה של יותר מ-100% בשנה האחרונה

מנכ"ל ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), יוסי אבו, הציג בכנס את תוכניותיה האסטרטגיות של השותפות, את המהלכים המבניים בה ואת היעדים לשנה הקרובה. אבו הדגיש כי ההפקה המוצלחת מלוויתן בשנתיים האחרונות, ומימושו של חזון היצוא האזורי, הפכו הלכה למעשה את ניו-מד לגוף אנרגיה בינלאומי מוביל בעל חשיבות אזורית ראשונה במעלה.

דלק קידוחים מכרה באחרונה את החזקותיה במאגרי הגז הטבעי תמר ודלית, לאחר שקודם לכן מכרה גם את מאגרי כריש ותנין. כעת היא מחזיקה ב-45.34% ממאגר לוויתן וכן במאגר אפרודיטה שטרם פותח, אשר נמצא במים הכלכליים של קפריסין. ניו-מד נסחרת בשווי של כ-10 מיליארד שקל, לאחר שהניבה למשקיעים ביחידות ההשתתפות שלה תשואה של יותר מ-100% בשנה האחרונה.

בכנס הציג אבו ניתוחי ביקושים מעודכנים ביחס לשוק המקומי והאזורי, המצביעים על כך שהדרישה לגז טבעי נמצאת בעלייה מתמדת, ומצדיקה את הרחבת ההפקה מהשדה, בהתאם לתוכנית הפיתוח המאושרת (21 BCM - מיליארד מטרים מעוקבים - בשנה).

לדבריו, בזכות מכירות הגז מלוויתן ללקוחות בישראל, והיצוא שלו למצרים ולירדן, השותפות עומדת כיום על קצב EBITDA (רווח תפעולי-תזרימי) של כ-600 מיליון דולר בשנה, שיאפשר לה חלוקת רווחים גבוהה לבעלי המניות, יחד עם פיתוח השקעות חדשות.

אבו העריך כי צריכת הגז הטבעי בירדן תישאר קבועה, בטוחה ואמינה, בשעה שהצריכה בישראל צפויה לצמוח ב-66% בין 2020 ל-2030 ל-20 BCM. זאת, בזכות צמיחת האוכלוסייה, צמיחה כלכלית, סיום צריכת הפחם, ומעבר של תחבורה לגז, ולמרות החדירה של אנרגיות מתחדשות.

התכנון: הרחבת היצוא למצרים דרך ירדן

את הצמיחה העיקרית מזהה אבו בשוק המצרי, שמהווה לדבריו "פוטנציאל אדיר". אבו הדגיש, כי "שנת 2022 תהיה השנה הכי טובה להפקת הגז במצרים, ועדיין זה לא מספיק להם. ככל שאנחנו מתקדמים משנה לשנה, אנחנו רואים שהמצרים צריכים עוד גז. אנחנו רואים מחסור של 30 BCM בשנה במצרים, והמחסור הזה יתמלא בידי שלב ב' של לוויתן, בידי אפרודיטה ובידי מאגרים חדשים שיתגלו".

כדי לענות על הביקוש, מתכננות ניו-מד ושותפותיה את פיתוחו של שלב ב' במאגר לוויתן, וכן את פיתוחו של מאגר אפרודיטה. המאגרים יחוברו לצנרת ההולכה ולמתקני הנזלת הגז במצרים. כבר כעת, מתוכננת הרחבת היצוא למצרים באמצעות הזרמת גז נוסף לירדן, והעברתו למצרים דרך צינור קיים בין עקבה לטאבה.

"זה אומר לפתוח את הברז של לוויתן באופן מלא. זאת אופטימיזציה של התשתית הקיימת.", הסביר אבו. מעבר לכך, ממשלת ישראל וממשלת מצרים מקדמות לדבריו חיבור של צינור יבשתי מישראל למצרים באזור ניצנה, שיוכל גם הוא לתרום להגדלת היצוא למצרים.

הקשרים עם העולם הערבי מתרחבים

יצוא הגז לירדן ולמצרים הפך את ניו-מד בראשות אבו לבעלת קשרים ההולכים ומתרחבים עם תעשיית האנרגיה של מדינות ערב. קשרים אלו גם הובילו לאחרונה למכירת 22% ממניות מאגר הגז תמר על ידי דלק קידוחים לחברת מובאדלה פטרוליום, שבשליטת ממשלת אבו-דאבי, תמורת כמיליארד דולר.

כעת הודיעה ניו-מד כי בזכות קשרים אלו היא נמצאת בתהליך מתקדם לקבלת רישיונות חיפוש גז ונפט במרוקו, שאותה זיהתה השותפות כמדינה בעלת פוטנציאל עצום הן בפן הגיאולוגי והן בפן המסחרי. לדבריו, בימים אלו נמצאת השותפות במשא ומתן מתקדם לקבלת רישיונות חיפוש בחופי מרוקו הן בים התיכון והן באוקיינוס האטלנטי.

אבו סיפר, כי בהיותו בן להורים יוצאי מרוקו, הוא התרגש מאוד לקבל מכתב אישי ממלך מרוקו, ובו הזמנה לפעול במדינה. "מרוקו דומה מאוד למצב של ישראל של לפני 15 שנה. מדינה עם יציבות רגולטורית, פוטנציאל גיאולוגי עצום ועם רצון אמיתי לעבור מייצור חשמל בפחם לייצור בגז. אנחנו רואים שם דברים ואני מקווה שבקרוב נוכל לדווח על כך".

פעילות בתחום האנרגיות האלטרנטיביות

אבו החל אשתקד בתהליך להפיכת ניו-מד משותפות מוגבלת לחברה בע"מ, שמניותיה ייסחרו בבורסות של לונדון ות"א. באחרונה אישר ביהמ"ש לניו-מד לזמן אסיפה כללית של בעלי יחידות ההשתתפות לצורך אישור המהלך, אולם זאת רק לאחר הגשת תשקיפים לבורסות בישראל ובלונדון, ורק לאחר קבלת החלטת מיסוי מקדמית מרשות המסים.

בינתיים, הודיעה ניו-מד כי בכוונתה להשיק גם חטיבת פעילות בתחום האנרגיות האלטרנטיביות. במסגרת זו מקדמת השותפות מהלכים להפקת מימן כחול ולכידת פחמן. המימן הכחול, שבעירתו אינה פולטת מזהמים, הוא לדברי אבו דלק העתיד הגלובלי לייצור חשמל נקי, והוא יכול להוות תחליף דל פחמן לצרכני אנרגיה.

לפני סיום עלה תשובה שנית על הבמה, חשף את הלוגו החדש של השותפות וסיפק סיפור אישי על ביקורו של שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי, בעצרת האו"ם בניו יורק. באותו ביקור בחר קדאפי להתגורר באוהלו המלכותי שהוקם בסנטרל פארק.

שאר חברי המשלחת הלובית, כך סיפר תשובה, התגוררו במלון פלאזה שהיה אז בבעלותו. כדי למנוע תקרית דיפלומטית, עדכן אחד מאנשיו של תשובה את קאדפי כי המלון נמצא בבעלותו של ישראלי. אלא שקדאפי, סיפר תשובה, ענה לו כי בדק ומצא שבעל הבית נולד בטריפולי, אז הוא בעצם טריפוליטאי.