פולקסווגן נערכת להנפקת פורשה לפי שווי של כ-90 מיליארד דולר

המניות של קבוצת פולקסווגן וחברת ההחזקות של פורשה מזנקות בפרנקפורט על רקע ההתקדמות בהנפקה וגיבושו של הסכם מסגרת • "הסכם מסגרת נבחן ותלוי באישור מועצות שני הצדדים", מסרו החברות

מכונית פורשה / צילום: יח''צ
מכונית פורשה / צילום: יח''צ

קבוצת פולקסווגן מנהלת מגעים מתקדמים עם חברת ההחזקות פורשה לגבי הנפקה של יצרנית רכבי היוקרה. השתיים מנהלות משא ומתן לגבי הסכם מסגרת כהכנה לצעד כזה, כך מסרה היום (ג') פולקסווגן. ההסכם כפוף לאישור מועצת המנהלים והדירקטוריון, אמרה יצרנית הרכב, שהוסיפה שעדיין לא התקבלה החלטה סופית.

פורשה מצדה אישרה בהודעה נפרדת שהיא בדיון עם פולקסווגן לגבי ההנפקה. המניה של פולקסווגן  מזנקת בכ-9% בפרנקפורט בשעה זו, לאחר שפתחה את היום בירידות, ומנייתה של חברת ההחזקות פורשה  (שהיא ישות משפטית נפרדת שאינה קשורה לעסקי הרכב) מזנקת ביותר מ-11%.

לפי הערכות לגבי ההנפקה של פורשה, היא עשויה לשבור שיאים ולהירשם כאחת ההנפקות הגדולות בגרמניה, עם שווי מוערך של עד כ-90 מיליארד יורו ליצרנית רכבי היוקרה. 

פולקסווגן, שהיא יצרנית הרכב הגדולה באירופה, מנסה לקדם זה מספר שנים מבנה תאגידי פחות ריכוזי כדי לזרז את הצמיחה שלה ולהצליח להתחרות בטסלה, אך למרות שדרוג מערך כלי הרכב החשמליים שלה (בהם הדגם פורשה Taycan), הערכת שווי השוק שלה מתגמדת מול ענקית הרכב החשמלי האמריקאית. פולקסווגן נסחרת בשווי של 115 מיליארד אירו (כ-130 מיליארד דולר) לעומת שווי אדיר של 885 מיליארד דולר לטסלה.

לפי הערכות בלומברג, שווי השוק של פורשה לבדה צפוי להיות בין 60 ל-85 מיליארד יורו (96 מיליארד דולר), יותר ממחצית מהשווי של הקבוצה כולה. הקבוצה מחזיקה גם במותגי הרכב היוקרתיים אאודי, למבורגיני ובנטלי.

הנפקת פורשה תהווה אפשרות מימון חדשה לקבוצה. פולקסווגן מסתמכת במידה רבה על יצירת מספיק מזומנים בעצמה או על הנפקת איגרות חוב, מכיוון שמבנה בעלי המניות המפותל שלה מגביל את האפשרויות לגייס הון חדש כפי שעשתה טסלה, מבלי לדלל את החזקות המניות של בעלי עניין מרכזיים השולטים בכ-90% ממניות ההצבעה של פולקסווגן.

פורשה אוטומוביל הולדינג SE הרשומה בפרנקפורט נפרדת כאמור מעסקי המכוניות. החברה נוסדה לפני כעשור כאשר פורשה ניסתה להשתלט על פולקסווגן - שהייתה אז גדולה בהרבה בהשוואה להיום. חברת ההחזקות פורשה SE מחזיקה ב-53% מזכויות ההצבעה בפולקסווגן היום, ופולקסווגן היא בעלת השליטה בחברת הרכב פורשה.