טסלה תכננה לפתוח מפעל ראשון באירופה בקיץ שעבר. היא עדיין מחכה

תלונות של הרגע האחרון מצד פעילים סביבתיים מונעים מטסלה אור ירוק להתחלת ייצור במפעל שהקימה סמוך לברלין

מפעל Gigafatory של טסלה בגרמניה. עדיין בבנייה / צילום: Reuters, Emmanuele Contini
מפעל Gigafatory של טסלה בגרמניה. עדיין בבנייה / צילום: Reuters, Emmanuele Contini

כשרוקו פיגולה, עובד מזקקה בן 59 מבוואריה שהיו ברשותו שש מכוניות של טסלה, שמע על כוונות יצרנית המכוניות החשמליות לפתוח מפעל חדש ליד ברלין, קפץ על ההזדמנות להזמין מכונית מדגם Y Performance של החברה.

"אני רוצה להיות הבן אדם הראשון שנוהג בטסלה 'תוצרת גרמניה'", אמר.

לעת עתה, עם זאת, הוא ומעריצים גרמניים אחרים ייאלצו לחכות. בכירי טסלה אומרים שהמכונות הותקנו ומייצרות כלי רכב בהרצה שהמפעל התחיל כבר בשנה שעברה, אבל ללא רישיון לפעול באופן מסחרי, אסור לו להגדיל את תפוקת הייצור או למכור את המכוניות היורדות מפס הייצור.

פתיחת המפעל, שנקבעה בתחילה לקיץ שעבר, נדחתה כמה פעמים ועדיין אין תאריך פתיחה רשמי מוכרז.

הסיבה העיקרית לדחייה היא החלטה של טסלה שהסתבכה בהליכי התכנון בגרמניה, כך אומרים אנליסטים והרשויות המקומיות. טסלה לא הגיבה לבקשות תגובה לגבי העיכובים.

המפעל בגרינהיידה, עיירה המוקפת באגמים ויער, הוא המפתח לצמיחה והרווחיות של טסלה, על פי אנליסטים. על פי התכנון של טסלה והצהרות של ההנהלה מהשנתיים האחרונות, החברה תבנה במפעל קודם את דגם Y שלה, שממנו היא מייצרת כ־500 אלף יחידות בשנה.

טסלה דיווחה על מכירות עולמיות של 935,222 מכוניות ב־2021, עלייה של 87% לעומת השנה הקודמת. אנליסטים חוזים שהחברה עשויה למכור עד 1.5 מיליון מכוניות בעולם השנה. המפעל הגרמני יאפשר לה לשרת את שווקי הרכב האירופאיים מבלי להסתמך על יבוא יקר מהמפעלים בסין ובארה"ב.

תאריך פתיחת המפעל האחרון החזוי שעבר וחלף לו היה בסתיו. מנכ"ל טסלה אלון מאסק אמר בכמה הזדמנויות שהמפעל יתחיל לבנות כמות קטנה של מכוניות עד סוף 2021, וכנראה יתחיל למסור מכוניות לצרכנים בתחילת 2022, אבל כמו כן שהגדלת יכולת הייצור להספק מלא תיקח זמן.

"ייקח זמן רב יותר להגיע לייצור בקנה מידה ממה שלקח לבנות את המפעל. זה מאוד קשה", אמר במפעל גרינהיידה באוקטובר.

מבחינה מסוימת, טסלה קיימה את ההבטחה: המפעל מוכן לייצר מכוניות. משרד הכלכלה המחוזי אישר בינואר שטסלה קנתה קטע של מסילת ברזל על מנת להפעיל שאטל בין ארקנר הסמוכה והמפעל כדי להקל על הנסיעה של עובדים למפעל. איגוד העובדים החזק של גרמניה, IG Metall, הודיע שפתח משרד מחוץ למפעל על מנת לארגן את כוח העובדים. לקוחות מזמינים מכוניות שאמורות להיבנות במפעל.

מה שחסר על מנת להתחיל ייצור מסחרי הוא אישור סופי על התכנון.

התנגדות של אנשי איכות הסביבה למפעל מסבירה חלק מהעיכוב, אבל העיכוב הגדול ביותר, כך אמרו פקידים במחוז ואנליסטים, קרה בגלל שטסלה איחרה בהגשת הבקשה לבנות מפעל סוללות שלא נכלל בבקשה הראשונה שהוגשה לקבלת רישיון ייצור.

"זה עלה להם עוד חצי שנה", אמר סטפאן בראצל, מנהל המרכז לניהול מכוניות, מכון מחקר גרמני. עם זאת, הוסיף, "המפעל נבנה בזמן שיא".

הממשלה של מחוז ברנדנבורג אמרה שהפעילה חוקי מסלול מהיר שנחקקו לאחר איחוד גרמניה על מנת להאיץ את הליך האישור. המדינה נתנה אישור ראשוני למפעל בכמה שלבים, ואפשרה לטסלה לבנות את המפעל וכמה מכוניות על מנת לבחון את המערכות, אך מנעה ייצור תעשייתי עד קבלת האישור הסופי.

במסגרת החוק הגרמני, טסלה הייתה צריכה להגיש סקירת השפעה סביבתית שאמורה להיות פתוחה למשוב מהציבור. בתהליך זה, אזרחים וארגוני איכות הסביבה מביעים את חששותיהם לגבי ההשפעה של המפעל על הסביבה באיזור. המדינה אספה יותר מ־800 תלונות נפרדות בשימועים ציבוריים שנעשו ב־2020 וב־2021.

פקידים מדיניים אמרו שהיו צריכים לבחון את כל ההתנגדויות ולעשות כל שינוי נחוץ למפעל על מנת לוודא שהרישיון הסופי יעמוד בכל אתגר משפטי לאחר שהמפעל יהיה פתוח באופן רשמי.

דוברת של משרד איכות הסביבה של ברנדנבורג אמרה שהליך האישור נמצא בשלב האחרון שלו, אבל היא לא יכלה לנקוב בתאריך סופי לאישור.

גם אם יאושר המפעל, יעמדו בפניו מכשולים. חשש אחד של תושבי האיזור וארגוני איכות הסביבה הוא שהמפעל ונותני שירותים שיתמקמו באיזור יצרכו יותר מדי מים ויאיימו על האספקה לתושבים המקומיים. הרבה מהתביעות האלה נדחות על ידי בתי המשפט.

פעילי איכות הסביבה תבעו על מנת למנוע מחברת מים להגדיל את כמות המים שהיא שואבת מהאדמה על מנת לשרת את מפעל טסלה דרך מתקנים אחרים. אם יעמוד בית המשפט לצד התובעים, אומרת חברת המים שהמחסור יהיה כל כך גדול שכל הקהילה באיזור תושפע ממנו.

"במילה אחת: בלי מים - אין טסלה", נמסר מהחברה Wasserverband Strausberg-Erkner.

אנליסטים אומרים שלא סביר שהאישור יימנע מהמפעל, שכינויו גי'גה ברלין. החלטה כזו, שעלולה לגרום לטסלה לקפל את המפעל ולהחזיר את האדמה למחוז הגרמני, כנראה תגרום למשקיעים להימנע מגרמניה במשך שנים, כך אמרו.

בבוואריה, פיגולה אומר שעשה את ההזמנה שלו למכונית מדגם Y Performance בספטמבר ותאריך המסירה הראשוני שניתן לו היה בינואר. הוא אומר שבנובמבר התקשרו אליו ואמרו לו שהמכונית כנראה לא תהיה מוכנה לפני מרץ, ושבחירתו במכונית לבנה תיקח אפילו יותר זמן.

"החלפתי לשחור", אמר. "אבל עדיין לא קיבלתי תאריך מסירה מובטח".