עמק יזרעאל יפה, וגם טעים: הליכה, פריחה ופסטיבל אוכל לקינוח

דרך יער בית קשת, שביל מהיפים בארץ, פארק נחל תבור, מסלול הליכה חדש וגם פסטיבל "טעמים בעמקים", שמשלב אוכל וטיולים

רכס מורדות נצרת / צילום: אורלי גנוסר
רכס מורדות נצרת / צילום: אורלי גנוסר

דקות ארוכות בהיתי בנוף הנשקף מחניון צ'רצ'יל שביער מורדות נצרת. האנדרטה למנהיג הדגול מוקפת יער שופע ברצף של רכס הרי נצרת. ממזרח כיפת התבור העגלגלה, ומדרום פאזל ססגוני של שדות העמק, שבימים אלה עומד בשיא פריחתו - נרקיסים אחרונים, עיריות, רקפות ועריוני צהוב.

כל אלה מלווים מסלול רגלי מעגלי המטפס בגבעה, ומזמן לצד פריחה מרנינה גם נקודות תצפית נפלאות. העלייה קצת מאמצת, אך מצדיקה כל התנשפות. אפשר לעשות אותה גם ברכבי שטח, אבל בזהירות - יש כמה סלעים קשוחים בדרך. כך או כך, מובטחים לכם כשני קילומטרים של עונג צרוף.

בימים אלה יש עוד סיבה להגיע לאזור: ח"י שנים מלאו לפסטיבל "טעמים בעמקים" שהחל כאנקדוטה מקומית, צמח ונבנה, והשנה רתם אליו עשר רשויות לחגיגה של טבע, טיולים ומטעמים, שיוצרת גשר בין ישובים ותרבויות. בימי הפסטיבל יצאו מחניון צ'רצ'יל סיורים מודרכים מטעם קק"ל (צריך להירשם מראש).

כביש הגישה המוביל לחניון הוא אחד משלוש כניסות לדרך נוף יער בית קשת. זוהי דרך לכל רכב, שאורכה 21 קילומטרים מפעימים. היא גולשת ממורדות נצרת אל הגליל התחתון.

היער עוטף את פאתי נוף הגליל, שמצטרפת לראשונה לפסטיבל ומציעה עוד אטרקציה מופלאה של טבע. ברחוב הוורדים מתחיל מסעו של אחד מיובלי נחל תבור המפורסם. זרימה קלה ליוותה אותנו, שרידי הגשמים האחרונים, וצעדנו לאורכו של פארק נחל תבור - מסלול הליכה חדש ומונגש, לצד תוואי הנחל אשר שוקם בשיתוף העירייה ורשות הניקוז. המסלול לא ארוך אבל מלא קסם.

פארק נחל תבור / צילום: אורלי גנוסר
 פארק נחל תבור / צילום: אורלי גנוסר
 

לקראת סוף הפסטיבל, בסוף השבוע של 24-25 במרץ, יתקיימו בפארק הזה שלל פעילויות - מסדנאות בטבע בשיתוף רשות הטבע והגנים דרך הופעות, דוכנים של עסקים קטנים מקומיים וכן סיורי היכרות במרחב מטעם קק"ל. בכפר יפיע, השכן ממערב, פועלים לשיתוף פעולה אזורי, ועיאד קוט, מנהל מחלקת הספורט, סיפר על צעדה נהדרת שתצא אל הטבע הפראי המקיף את הכפר. יפיע מוזכרת בכתבי יוספוס פלביוס כעיר יהודית גדולה בגליל, ואכן - בין הבתים נמצאו שרידי בית כנסת, מקווה ופסיפס, שחלקים ממנו מוצגים במוזיאון רוקפלר בירושלים.

הצעדה תתחיל סמוך לאיצטדיון בשני מסלולים מעגליים, קצר ובינוני, שיעפילו ויקיפו את יער כפר החורש. קק"ל תפעיל מגוון תחנות בנושאי שמירת טבע עם משחקים, יצירה ועוד. למטיילים יחולקו בקבוקים רב-פעמיים להקטנת השימוש בפלסטיק, ולסיום יהיה הפנינג עם דוכני מזון אותנטיים, מוזיקה וריקודים (19.3, 09:00-15:00).

כיאה לפסטיבל של טעמים, אי אפשר לטייל בעמק מבלי לספק את החך, וזו הזדמנות להתוודע לשני מוסדות קולינריים, ותיק וחדש. קפה יפעת שוכן בכניסה לקיבוץ יפעת, על השלט מופיע שם של רשת, אבל בפועל זהו קפה עצמאי שבעליו, איתמר שרעבי, יזם בנשמתו, עיבד ועיצב כרצונו, בנה תפריט מותאם והכניס אפילו אלמנטים אותנטיים, כמו המטבוחה של סבתא סוליקה. יש כאן כל מה שצריך לכל שעה של היום ולא בכדי הוא הפך למקום המפגש של תושבי העמק.

עד הקורונה פעל 24/7, מאז רק עד השעות הקטנות, אז הוא משנה פנים והופך לבר צעיר ותוסס. בקורונה נולד במוחו של שרעבי, יאנק - פוד טראק שמתמחה בהמבורגרים קטנים - השראה מברוקלין, שבה עבד כמה שנים. בקיץ יצא יאנק למסע בין לוקיישנים שונים (כדאי לעקוב בפייסבוק) אך יהיו ימים בהם יוצב סמוך לקפה כך שאפשר יהיה ליהנות משניהם (www.facebook.com/cafecafeyifat)

כשנוסעים מעפולה לכפר גדעון, מופיע בשולי הדרך השלט ITALY. אמיצים, או כאלה שכבר מכירים, ויעקבו אחריו יגיעו ליזרעאלית, פיצריה חדשה בשולי מושב כפר גדעון עם נוף לשדות החקלאות המאפיינים את העמק. איציק שוץ התאהב בבצקים, ולמד מהרשת איך עושים בצק משובח לפיצה. מהתנור יוצאות פיצות מעלפות, עם גבינה שנוזלת בין האצבעות, וטעמים אלוהיים. כרוב צלוי עם גבינת עיזים, שמנת, קונפי שום ופרמזן היא הכי פופולרית ומרהיבה במנעד הטעמים, אך לא היחידה. המקום פתוח בשעות הערב בלבד (17:00-23:00) יש אוהל אירוח לימים גשומים/חמים, בקיץ יפעל גם בבוקר שישי (052-791-0624).

הפסטיבל יתקיים מסוף פברואר עד סוף מרץ, כל הפרטים:
https://hafaka-ivrit.co.il/פסטיבל-טעמים/