הסכסוך בין האחים נאוי הוליד חברה חדשה: "יעקב פיננסים" מגיעה לבורסה

קצת יותר משנה לאחר שהחל להתחרות בעסקי המימון החוץ-בנקאי של אחים נאוי, שבה היה שותף בעבר לצד אחיו דורי, תגייס עתה החברה הנושאת את שם אביהם של השניים כ-100 מיליון שקל • ערב ההנפקה סיכם בית ההשקעות אלטשולר שחם על השקעה של 80 מיליון שקל כנגד 18% ממניות החברה

דורי (משמאל) ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום
דורי (משמאל) ושאול נאוי / צילום: יונתן בלום

בשנת 2020 נפרד שאול נאוי מחברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי, על רקע סכסוך שפרץ בינו לבין אחיו הצעיר דורי. אותו סכסוך הגיע אף לתביעה משפטית שהגישה אחים נאוי נגד שאול, בטענות שונות להפרות הסכמים והתחייבויות אחרי פרידתו המפתיעה מהחברה.

הרקע לסכסוך היה, לפי אחים נאוי, הקמת החברה המתחרה על ידי שאול - יעקב פיננסים שמה - העוסקת גם היא בתחום האשראי החוץ-בנקאי, עוד בעת ששימש כנושא משרה באחים נאוי.

כעת, לאחר שהסכסוך בין האחים נאוי הגיע לסיומו, חוזר שאול לבורסה בת"א עם יעקב פיננסים, כמתחרה של אחיו דורי, שנותר בעל השליטה היחיד באחים נאוי, חברת המימון החוץ-בנקאי הגדולה והוותיקה בענף, שאותה הקימו השניים יחד לפני כ-40 שנה.

לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) שבמסגרתה, על פי ההערכות, מבקשת יעקב פיננסים לגייס כ-100 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כחצי מיליארד שקל לפני הכסף, היא פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה. 

 
  

זו חושפת שיעקב פיננסים כבר מהווה שחקנית משמעותית בשוק האשראי החוץ-בנקאי, זמן קצר יחסית אחרי שנכנסה רשמית לתחום, אולם גם שעוד יש לה פערים להשלים עד שתגיע להיקפי הפעילות של אחים נאוי. האחרונה נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-1 מיליארד שקל - אחרי קפיצה של כ-70% שמציגה מנייתה בשנה האחרונה.

יעקב פיננסים, הנושאת את שם אביהם של האחים נאוי, התאגדה בישראל כבר בשנת 2009, ולפי הסבריה, החלה לפעול בתחום המימון החוץ-בנקאי לעסקים בדצמבר 2020. מטיוטת התשקיף עולה, כי את תשעת החודשים החודשים הראשונים של 2021 היא סיכמה עם הכנסות מימון של כ-31 מיליון שקל ועם רווח נקי של כ-15 מיליון שקל. לשם השוואה, אחים נאוי סיכמה את אותה תקופה עם הכנסות מימון גבוהות פי ארבעה כמעט של כ-117 מיליון שקל - סכום המשקף צמיחה של 13% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, בעוד שהרווח הנקי שלה לתקופה זו קפץ ביותר מ-50% והגיע ל-76 מיליון שקל.

הונה העצמי של יעקב פיננסים עמד בסוף ספטמבר על כ-20 מיליון שקל, והיקף תיק האשראי שלה מגיע לכ-1.4 מיליארד שקל, מול הון עצמי של קרוב ל-630 מיליון שקל שיש לאחים נאוי, עם תיק אשראי בהיקף יותר מכפול מזה של יעקב פיננסים - בסכום של כ-3 מיליארד שקל. 

"קשרי עבודה הדוקים" עם בנקים גדולים בארץ

עיקר פעילותה של יעקב פיננסים מתרכז במסחר בממסרים (צ'קים) דחויים. במסגרת זו לקוחות החברה מקבלים את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידיהם, המוסבים לחברה תמורת ריבית הנקבעת בין החברה ובין הלקוח, עבור יתרת התקופה שנותרה עד למועד פירעון הצ'ק.

ליעקב נאוי "קשרי עבודה הדוקים" עם בנקים גדולים בישראל, לצורך ביצוע פעולות העברת כספי ההמרה ללקוחות החברה, ואותם בנקים גם מעמידים לה אשראי לפעילותה השוטפת. הכנסות החברה "מתבססות על המרווח הנוצר בין עלות האשראי שאותו היא מעניקה ללקוחותיה, לתמורה שאותה היא מקבלת בעבורו".

עוד מציינת יעקב פיננסים, כי לחברה מאגר של כ-400 לקוחות, וכי עיקר פעילותה הוא במרכז הארץ, בעיקר "בערים הנמצאות במגמות צמיחה בענף הנדל"ן והתשתיות, שהינו הענף המרכזי שבו פועלים לקוחות החברה". הלקוחות בענף זה מהווים כמעט מחצית מהפעילות. נוסף עליהם, החברה פועלת מול עסקים בתחומי המזון וחקלאות, פיננסים (מנכי משנה), שירותי תשתיות, מסחר ועוד.

לגבי תחום הפעילות מציינים ביעקב פיננסים, כי "בשנים האחרונות מורגש הביקוש לפתרונות אשראי חוץ-בנקאיים", וכי אותה מגמה "באה לידי ביטוי בכך שחברות אשראי חוץ-בנקאיות רבות עושות את דרכן לבורסה וכן מציגות תוצאות כספיות חיוביות".

טיוטת התשקיף שפרסמה כעת יעקב פיננסים חושפת, בין היתר, כי לקראת ההנפקה, בתחילת השנה חתמה החברה על הסכם להקצאת 18% ממניותיה לבית ההשקעות אלטשולר שחם, תמורת כ-80 מיליון שקל. אלטשולר שחם, נזכיר, הוא בעל המניות השני בגודלו באחים נאוי, עם החזקה של כ-12% מההון, בשווי שוק נוכחי של כ-115 מיליון שקל, אחרי דורי נאוי, המחזיק בכ-53% מההון בשווי שוק של יותר מחצי מיליארד שקל.

שאול נאוי מכהן כיו"ר יעקב פיננסים - תפקיד שעבורו הוא צפוי לקבל דמי ניהול חודשיים של 120 אלף שקל החל ממועד רישום מניות החברה בבורסה, נוסף על עוד תגמולים שלהם יהיה זכאי. זאת בעוד המנכ"ל אבי חיניץ, שכיהן בעבר כמנהל השיווק ומנהל סניף ירושלים של אחים נאוי, יסתפק בדמי ניהול חודשיים של 75 אלף שקל, ותגמולים נוספים.

הסכסוך הסתיים בגישור של 2 מיליון שקל

בשנה שעברה הסתיים הסכסוך שפרץ בין האחים נאוי בהסכם גישור, שבמסגרתו נדרש שאול נאוי לשלם פיצוי של קרוב ל-2 מיליון שקל לאחים נאוי, שמצידה סילקה את התביעה. כמו כן נקבע בהסכם, כי "לא תהיינה לצדדים טענות, תביעות או דרישות כלשהן זה כלפי זה" - כך לפי הודעת אחים נאוי בנושא.

זמן קצר טרם חשיפת הסכסוך על ידי אחים נאוי, הפתיע שאול נאוי את אחיו הצעיר דורי, עם החלטתו לעזוב את תפקידו בחברת אחים נאוי ולמכור לדורי את מניותיו בה, בהנחה משמעותית על מחיר השוק באותה עת (דיסקאונט של כ-25%) ובתמורה כוללת של כ-60 מיליון שקל.

מכירה זו בוצעה אחרי צלילה של קרוב ל-50% שהשלימה מניית אחים נאוי תוך חודשים ספורים, בהשפעת משבר הקורונה, וזמן קצר לאחר שדורי נאוי בעצמו הפתיע את המשקיעים כשעדכן על כוונתו לעבור לגור במיאמי שבפלורידה - החלטה שירדה מהפרק זמן קצר לאחר מכן, נוכח התנגדות בעלי המניות.

עד לאותו סכסוך, דורי ושאול נאוי נתפסו יחד כרוח החיה מאחורי פעילות חברת אחים נאוי, שאותה ניהלו יחד - דורי בתפקיד המנכ"ל ושאול בכיסא היו"ר (עד שעבר זמן קצר לפני עזיבתו לכהן כמנכ"ל משותף לצד אחיו, בשל דרישה לעמידה בכללי ממשל תאגידי).

"באותה תקופה חווינו מתח גדול"

דורי נאוי סיפר באחרונה בראיון לגלובס על מערכת היחסים בינו ובין אחיו מאז משבר הקורונה, על יציאתו של שאול נאוי מהחברה ועל פרוץ הסכסוך ביניהם: "באותה תקופה חווינו מתח גדול ובאיזשהו שלב אולי הוא החליט שהוא לא רוצה להישאר בחברה לבד, כשאני טס. בסך הכול, לאורך כל השנים, ובעיקר בעשור האחרון, נטלתי על עצמי עוד תפקידים בניהול החברה, אז הוא החליט שמספיק לו והוא רוצה לפרוש. אני ביקשתי שיישאר, אבל הוא עמד על שלו והסביר שאחרי האירועים הדרמטיים בשוק, הוא לא רוצה להיות בעשייה כל כך גדולה".

עוד אמר אז דורי נאוי, כי "צריך לתת לזמן לעשות את שלו והאבק ישקע. אני רוצה שהכול יחזור לקדמותו ונחזור להיות אחים אוהבים כמו שהיינו".

תעודת זהות | יעקב פיננסים

היסטוריה: נוסדה על ידי היו"ר שאול נאוי והחלה לפעול בתחום האשראי החוץ-בנקאי בסוף 2020
תחום פעילות: פועלת בעיקר במסחר בממסרים (צ'קים) דחויים, המוסבים לחברה תמורת ריבית הנקבעת מול הלקוח. לחברה מאגר של כ-400 לקוחות, כמחציתם בענף הנדל"ן והתשתיות במרכז הארץ, והיתר עסקים בתחומי המזון וחקלאות, פיננסים (מנכי משנה), שירותי תשתיות, מסחר ועוד
נתונים: לאחרונה חתמה על הסכם להקצאת 18% ממניותיה לבית ההשקעות אלטשולר שחם, תמורת כ-80 מיליון שקל (לפי שווי של כ-440 מיליון שקל אחרי הכסף)