החלום על עסק של גבינות טבעוניות התגשם, ואז הגיע משבר הקורונה

מיכל פלג, בת 47 מהוד השרון • מקימת ובעלת חברת מיקול micol מגבנה מהצומח • "שוק הטבעונות צמא למוצרים חדשים, ויש מקום לחדש ולהמציא כל הזמן" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

מיכל פלג, בעלת חברת מיקול micol מגבנה מהצומח / צילום: זיו שדה
מיכל פלג, בעלת חברת מיקול micol מגבנה מהצומח / צילום: זיו שדה

המעבר של מיכל פלג, אם יחידנית מהוד השרון, לטבעונית היה כל-כך משמעותי ומהותי עבורה, שהיא החליטה, לאחר 15 שנה שעסקה ועבדה בתחום כתיבה ועריכת תוכן, שהאתגר הבא בחייה הוא "להפוך את כל הגבינות שהתרגלתי לאכול לגרסה טבעונית".

"התאהבתי באתגר", היא אומרת "דרך מחקר מעמיק, תוך כדי הכנתן של גבינות טבעוניות נחשפתי לגן עדן עלי אדמות של אפשרויות בישול, אורח חיים בריא, שלווה, מזון טוב וטבעי וייצור ידידותי לסביבה. היום אני רוצה להפיץ את הבשורה הלאה ולחבר את כולם לעולם הגבינות שיצרתי".

micol הוא העסק שמיכל הקימה, עסק לייצור גבינות טבעוניות על בסיס צמחי ללא חלב וללא כולסטרול, על בסיס - שילוב בין טכניקות מסורתיות ושיטות בישול מולקולריות. מוצרי העסק מבוססים על אגוזים המספקים אלטרנטיבה בריאה וטעימה למוצרי חלב לטבעוניים כמו גם לרגישים ללקטוז. סדרת המוצרים כוללת גבינות קשות (סגנון איטלקי/אירופאי מסורתי) גבינות רכות וחצי קשות. העסק קיים כבר למעלה משלוש שנים, והכול נעשה בהכנה ביתית, עבודת יד ובייצור ידידותי לסביבה.

"לשמחתי", משתפת מיכל "במהלך הדרך יצרתי קשר עם עמותת "יוזמות עתיד" שסיפקו הכשרה שיווקית וליווי של מנטור עסקי ועזרו לי לפתח את העסק, ועדיין אני נעזרת בהם. החזון שלי הוא לספק לצרכנים טבעונים ולכולם מוצרים נטולי חלב, מהצומח, איכותיים, מיוחדים, וטעימים אפילו יותר מהדבר ה"אמיתי" והכול מהצומח".

מיכל מספרת ש"תקופת הקורונה הייתה כרוכה בסגרים מתמשכים, כשמדובר במשפחות חד הוריות, הנטל נופל על הורה אחד שצריך לפרנס ולנהל בית במקביל להיותו הורה במשרה מלאה. שנה רצופת סגרים העמידה את האימהות היחידנית בסיטואציה מאוד קיצונית. כשהגנים היו סגורים והסגרים היו הדוקים והילד נמצא כל היום בבית אין ברירה לעבוד אך ורק בלילות. זן הייתה שנה מאתגרת ומתישה. עם זאת הביקוש למשלוחים עלה משמעותית וגרם לעסק לנסוק ולהתבסס".

"רבים מחומרי הגלם בהם אני משתמשת מיובאים לארץ מחו"ל", אומרת מיכל "לצערי, היו שבועות בהם היה עוצר והגבלות בנמלים שיצרו מחסור ועיקובים באספקה לחנויות המתמחות ולכן גם מוצרים מסוימים שאני מוכרת לא היו במלאי באופן זמני, דבר שהיקשה מאוד על התפקוד העסקי".

לדבריה, "העסק הוקם במימון עצמי. זכיתי במענק של פרויקט 19WE של "הבית לסולידריות חברתית" מיסודם של ענת ואמנון שעשוע, שבאמצעותו יכולתי לשדרג את כל הציוד לעסק ולהביא אותו לרמות ייצור מהירות יותר".

"יש קפיצה במשמעותית בכל העולם בדרישה למוצרים טבעוניים", מסכמת מיכל. "שוק הטבעונות צמא למוצרים חדשים, ויש מקום לחדש ולהמציא כל הזמן. אני שואפת להמשיך לפתח ולהקים מפעל ייצור שבאמצעותו אוכל לספק מוצרים בתפוצה רחבה לחנויות הטבע ולעולם כולו. תחום תחליפי החלב נמצא בתאוצה מתמדת. גבינות ללא חלב הן העתיד המסתמן. יש הכול מהצומח, ואפשר לייצר מוצרי חלב בדרכים שאינן פוגעות ומשעבדות את הפרות ברפתות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il