"ריצה לחוף מבטחים": הדולר טס מול השקל בעקבות הפלישה הרוסית

על רקע הפלישה של רוסיה לאוקראינה הדולר קופץ בעולם, וגלי ההדף מגיעים לשוק המקומי

השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock, Lord King
השקל מול הדולר / צילום: Shutterstock, Lord King

נראה שבנק ישראל לא יכול היה לבחור זמן רע יותר להיות ניצי על סף הזעזוע הכי גדול באירופה מזה 70 שנה. הדולר מזנק בעולם על רקע הפלישה של רוסיה לאוקראינה, והתגובה בשוק מורגשת בשוק המט"ח המקומי. הדולר מזנק ב-1.1% לרמה של 3.26 שקלים.

בימי משבר המשקיעים רצים אל הדולר האמריקאי שנחשב חוף מבטחים, כמו הזהב שעולה היום מעל 1,900 דולרים ופורץ שיא של שנה. מעניין לראות כי הביטקוין שהיה מועמד להיות 'הזהב הדיגיטלי' דווקא נופל בחדות, בדומה לשוקי המניות הגלובאליים.

הירידות בשווקים משפיעות גם הן על השקל, במיוחד מדד הנאסד"ק האמריקאי שכולל מניות טכנולוגיה ישראליות. מעבר לכך, הקורלציה בין הדולר-שקל לנאסד"ק עלתה בתקופת הקורונה, וכך בשל הגידורים של המוסדיים מורגשת תזוזה חדה בשוק המט"ח.

המוסדיים להם יש השקעות מעבר לים, מגדרים את השקעתם הדולרית על ידי מכירה של דולר כאשר הנאסד"ק עולה, וכך השקל מתחזק. אלא שבמקרה של ירידות בשווקים קורה המצב ההפוך והשקל נחלש.

"הפלישה הרשמית של רוסיה לאוקראינה גוררת לריצה לאי מבטחים ולהחזקה בדולר כחוף מבטחים", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות. "במקביל, הפלישה גורמת לעליות מחירים בשוק חומרי הגלם. החשש מהידרדרות נוספת שתביא למעורבות רחבה באוקראינה, משפיע על שוקי ההון ועשויה לגרור לדחיית מהלכים אשר תוכננו במטרה לבלום את הלחצים האינפלציוניים.

"העלייה החדה במחיר הדלקים הפועלת כאפקט דומינו המשליך על כלל העלויות, מייצור ועד הובלה, לאורך זמן צפויה לצד עליית המחירים גם לגרום למיתון בביקושים. בשווקים יראו באירוע כ'גיים צ'נג'ר' העשוי לגרום לדחייה ביישום צעדים נדרשים של הבנקים המרכזיים ובכך למתן את השפעת עליות המחירים על שוקי ההון.

"להערכתנו, כפי שפירטנו רבות בחודשים האחרונים, הדולר במחצית הראשונה של השנה צפוי להתחזק ולנוע אף אל מעל לרמת 3.3 שקלים. אולם בראייה לטווח ארוך, נתוני המאקרו של השוק הישראלי, ההשקעות הזרות ותמורות היצוא יגררו להתחזקות מחודשת של השקל", הוסיף פריימן.