הבורסה במוסקבה והרובל קרסו, באירופה חוששים מסטגפלציה

הפלישה הרוסית לאוקראינה הביאה לקריסת המניות בבורסה במוסקבה ולצניחת המטבע המקומי לשפל • האזרחים מנסים להיפטר מהרובלים וברשתות החברתיות דווח כי בבנקים הממשלתיים אזלו הדולרים • באירופה חוששים מההשפעות של זינוק במחירי האנרגיה והסחורות, ובהן חיטה ותירס

ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr
ירידות בשווקים / צילום: Shutterstock, charnsitr

בזה אחר זה זינקו מחירי הסחורות והאנרגיה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה ופתיחתה של מלחמה על אדמת אירופה. מחיר החיטה זינק ביותר מ-10% ורשם שיא של עשור בבורסת הסחורות של שיקגו. כך גם מחיר התירס. מחיר הזהב עלה ב-2% לשיא שנתי. מחיר הגז האירופי זינק ב-28% בבורסה של אמסטרדם (ראו ידיעה נפרדת), וחבית נפט גולמי עברה במהירות את רף ה-100 דולר, שיא שנרשם בפעם הקודמת שרוסיה פלשה לאוקראינה, ב-2014.

אבל היו גם ירידות: הבורסה במוסקבה התרסקה ב-50% בתוך שעה מפתיחת המסחר היום, למרות מנגנוני עצירת סחר אוטומטיים. בשיא של כל הזמנים, חברות מדדי הדגל איבדו בשעה אחת מחצית משוויון. בנק VTB הרוסי החשוף לסנקציות חדשות איבד שליש מערכו. בהמשך המסחר צומצמו הירידות, ככל הנראה בשל התערבות של הבנק המרכזי.

הדולרים אזלו, הריבית צפויה לעלות עוד יותר

גם הרובל הרוסי צנח ב-10% לשפל של כל הזמנים של למעלה מ-85 רובלים לדולר, לפני שהבנק המרכזי הודיע על רכישות מסיביות כדי לצמצם את הפיחות. כל עמדות המרות הכספים בערים הגדולות ברוסיה הודיעו כי הפסיקו להמיר רובלים לדולרים ולאירו. ברשתות החברתיות דווח כי בבנקים הממשלתיים אזלו הדולרים להמרה, וכי תושבים רבים צובאים עליהם במטרה להיפטר מרובלים.

ברוסיה, משרד האוצר אמר, כי הוא "מוכן להתמודד עם כל סנקציה" וכי המדינה "מנוסה בכך בשל ניסיון העבר". המשרד ציין כי עודפי מטבע החוץ של רוסיה העומדים על 630 מיליארד דולר, ויסייעו למתן כל השפעה חיצונית על המשק, וכי התוצרת החקלאית של המדינה תספיק לה. שיעור החוב הרוסי הוא כ-20% מהתמ"ג, והממשלה אמרה כי "אין צורך" בגיוס חוב נוסף, הליך שממילא הוקפא על ידי הסנקציות שהוטלו השבוע על ידי מדינות המערב. הבנק המרכזי צפוי להעלות את הריבית עוד יותר, בניסיון למתן את האינפלציה שכעת עלולה להשתולל, לרמה של 11%.

מיתון באירופה הופך להיות תסריט ריאלי

ההשלכות הכלכליות של המלחמה באוקראינה תלויות כעת באופיה, בסנקציות עליהן יודיעו מדינות המערב ובתגובות לסנקציות של ממשלת רוסיה. באופן מיידי, מחירי התירס והחיטה עלו מכיוון שאוקראינה - שהיא יצואנית גדולה שלהם - צפויה לחוות שיבושים ביצוא מנמלים בים השחור. כך גם לגבי מחירי האנרגיה, בעקבות העובדה שאוקראינה משמשת כמדינת מעבר לצינורות גז מהמזרח למערב.

במערב, השווקים רק התאוששו ממשבר הקורונה, אחרי מאמצים מוניטריים חסרי תקדים של הבנקים המרכזיים שהזרימו כמויות כסף אדירות לשווקים כדי להימנע ממיתון. כעת, עם הזינוק במחירי האנרגיה שהופך להיות גלובלי עם העלייה במחיר הנפט, מיתון כתוצאה ממשבר אנרגיה הופך להיות תסריט ריאלי. האינפלציה עשויה לעלות בגלל עליית מחירי הסחורות והאנרגיה, וגם מהשיבושים בתובלה שנגרמים כתוצאה מהמלחמה, כך שכלכלנים הזהירו ביממה האחרונה מתקופה של סטגפלציה - אינפלציה גבוהה וצמיחה נמוכה.

המדדים המובילים בגרמניה, בריטניה וצרפת רשמו ירידות בשל ההשפעות האפשריות של המלחמה והסנקציות. חברות רוסיות הנסחרות במערב ספגו ירידות חדות, כאשר מפיקת הזהב פולימטאל נחתכה ב-30% במסחר בלונדון ויצרנית הפלדה אווראז (בבעלות רומן אברמוביץ') איבדה 30% משוויה בתוך שעתיים.