עוד סנקציות על רוסיה: בנקים יוגבלו, האיחוד האירופי יעצור יצוא טכנולוגי

מנהיגי האיחוד האירופי "מיישרים קו" עם הסנקציות שהטילו בארה"ב ובריטניה על רוסיה, ומסכמים על חבילת סנקציות "חמורה וחסרת תקדים" • ביידן הבטיח אמש "להגביל את היכולת של רוסיה לעשות עסקים בדולרים, באירו או בין יפני" והודיע על סנקציות על שורת בנקים רוסיים • בשלב זה רוסיה לא תסולק מהרשת הבנקאית SWIFT

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, הערב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, הערב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

מנהיגי האיחוד האירופי סיכמו אמש (ה') על חבילת סנקציות "חמורה וחסרת תקדים", שתופעל נגד רוסיה, בתגובה לפלישה לאוקראינה ולמלחמה המתנהלת עד אדמת אירופה מאתמול. החבילה "מיישרת קו" עם הסנקציות עליהן הודיעו מוקדם יותר ארה"ב ובריטניה. הן לא כוללות את הצעד שאוקראינה ביקשה באופן תקיף, ושנחשב ל"נשק" הכבד ביותר נגד רוסיה - סילוק מרשת הבנקאות העולמית "סוויפט" - אך גם הן צפויות להשפיע על המגזר הבנקאי הרוסי.

בראש רשימת הסנקציות עומדת הכוונה לנתק את היכולת של בנקים רוסים לסחור בשווקים הפיננסיים האירופיים, ואפילו לא ללוות או להלוות כסף באיחוד האירופי בעתיד. גיוס הון לחברות הקשורות לממשלה הרוסית בשווקים האירופיים יהיה אסור. לפי הדיווחים, סנקציות דומות יוטלו על מגזר האנרגיה הרוסי, ולא רק הבנקאות, אולם לא בשלב זה.

בנוסף, מדינות האיחוד האירופי התחייבו להפסיק ליצא לרוסיה ציוד טכנולוגי הכרחי ומתקדם, כמו ציוד תחבורה, ציוד ימי וציוד הקשור בהפקת גז ונפט. גם יידרשו רשיונות מיוחדים ליצוא תוכנה לרוסיה. האיחוד גם יחל לדרוש ויזות כניסה מבעלי דרכון דיפלומטי רוסי, או אנשי עסקים רוסיים.

האחראי על מדיניות החוץ באיחוד האירופי ג'וספ בורל אמר כי מדובר ב"חבילת הסנקציות החמורה ביותר שהוטלה על ידי האיחוד". ראש ממשלת בלגיה הוסיף כי "הן יפגעו בלב הכלכלה הרוסית". כאמור, הסילוק מ"סוויפט" לא יבוצע בשלב זה, אך גורמים העריכו כי ייתכן שיתבצע בשלב מאוחר יותר, בהתחשב בנסיבות.

אתמול, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז על סנקציות חדשות על רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה. ביידן גינה בחריפות את התוקפנות הרוסית, ותיאר לציבור האמריקאי כיצד נשיא רוסיה ולדימיר "הכריז על המלחמה שלו... בדיוק ברגע שמועצת הביטחון של האו"ם קראה להימנע ממנה". "פוטין הוא התוקף, פוטין הוא האחראי, ועכשיו הוא והמדינה שלו יישאו בתוצאות", אמר ביידן.

הסנקציה החריפה ביותר, שלא ברור עדיין איך היא תצא לפועל, היא הבטחה של ביידן "להגביל את היכולת של רוסיה לעשות עסקים בדולרים, באירו או בין יפני" ומחויבות לסנקציות חוסמות על שורת בנקים גדולים ברוסיה הקריטיים לכלכלה המקומית. ביידן אמר כי הקואליציה המערבית מייצגת מחצית מהכלכלה העולמית.

בעוד ביידן הבהיר כי הצעד "שקול ואולי אפילו גובר על" ניתוק של רוסיה מהרשת הבנקאית SWIFT, הוא הבהיר כי בשלב זה רוסיה לא תסולק מהרשת "בהתאם לרצונם של בעלי בריתנו מאירופה". לפי הדיווחים, גרמניה, איטליה ומדינות אחרות באיחוד מתנגדות לצעד, שעשוי לשים קץ באחת לייצוא האנרגיה הרוסי.

בנוסף, ביידן הכריז כי סנקציות נוספות יוטלו על הבנקים הגדולים ביותר ברוסיה, וכל נכסיהם בארה"ב יוקפאו. ביידן גם הכריז על איסור יצוא טכנולוגיה לרוסיה, מתואם עם בעלות ברית, "שיגבה מחיר כלכלי גבוה מהכלכלה הרוסית בטווח הקצר והארוך". ביידן גם הבטיח להוסיף שמות של אוליגרכים ומקורבים לקרמלין, ביחד עם בני משפחותיהם, לרשימת האישים תחת סנקציות אישיות.

ארה"ב גם הודיעה על גירוש מספר שתיים בשגרירות הרוסית, אחרי שרוסיה נקטה צעד דומה בשבוע שעבר.

ביידן אמר המטרה של הסנקציות אינן לעצור את פוטין בטווח המיידי, אלא להמחיש לו ולעמו את תוצאות הסנקציות. "זה יחליש את ארצו עד לרמה כזו שהוא יצטרף לקבל החלטה בעניין". ביידן עידכן כי דיבר עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי: "הבטחתי לו שארה"ב ובעלי בריתנו יתמכו באוקראינים כשהם מגנים על ארצם".

גם בבריטניה הכריזו על עיצומים

במקביל, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז הערב על סנקציות חמורות שתטיל הממלכה המאוחדת על רוסיה ועל מוסדות ואוליגרכים רוסים, בתגובה למלחמה בה פתחה המדינה הבוקר נגד אוקראינה. בנאום בפני הפרלמנט הכריז ג'ונסון על שורת צעדים, ביניהם: הקפאת נכסיהם בבריטניה של שורת בנקים רוסיים גדולים, ביניהם VTB (הבנק השני בגודלו ברוסיה), מניעת גישה גורפת לכל בנק רוסי למערכת הפיננסית הבריטית, הגבלה מיידית על גובה הסכומים שאזרחים רוסים יכולים להחזיק בבנקים בריטיים וכן איסור נחיתה והמראה בממלכה המאוחדת על חברת התעופה הרוסית הלאומית "אירופלוט".

בנוסף, הודיע ג'ונסון כי בריטניה תצרף חמישה אוליגרכים נוספים לרשימה המצומצמת שהוכרזה אתמול של עשירים רוסים, שתימנע מהם כניסה לבריטניה ונכסיהם, אם יש להם, יוקפאו. סנקציות סחר יוטלו על כ-100 חברות רוסיות בתחום הטכנולוגיה והנשק ובריטניה תקדם חקיקה בנוגע לאיסור יצוא של רכיבים טכנולוגים מתקדמים למדינה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הערב / צילום: Associated Press, Jeff Mitchell /Pool
 ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הערב / צילום: Associated Press, Jeff Mitchell /Pool

ג'ונסון התייחס לצעד החריף ביותר שהמערב יכול לבצע - ניתוק רוסיה מרשת ה-SWIFT - ואמר כי כדי שצעד זה יהיה יעיל צריך "תיאום ברמת ארגון מדינות ה-7G", אך כי "אף אופציה אינה מחוץ לשולחן". הוא אמר כי הסנקציות הבריטיות אלה הן "הגדולות ביותר והחמורות ביותר" שבריטניה הטילה.

הוא כינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, "תוקפן עם דם על הידיים שמאמין בכיבוש אימפריאלי".

בשעות הקרובות צפויים גם האיחוד האירופי וארה"ב להכריז על סנקציות "חמורות ומקיפות" על רוסיה.