בזק | ניתוח

האם תסוכל הקמתה של החטיבה העסקית ושיווק חבילות הטריפל בבזק בינלאומי?

המשבר בקבוצת בזק (אלפא) עלול לסכל הקמת חברת האינטגרציה ושיווק חבילות טריפל • בצמרת החברה ניכרת דאגה רבה מהעובדה שהמשבר עם העובדים לא רק עלול לסכל את המיזוג בין החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי ו-yes, אלא גם את התוכניות האסטרטגית שלשמה הוקמה אלפא

גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין
גיל שרון, יו''ר בזק / צילום: אייל מרגולין

המשבר המתמשך עם עובדי קבוצת אלפא (קבוצת החברות-הבנות של בזק : פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes) ממשיך לסכל את תוכניות הקבוצה ביחס לשינויים המבניים ההכרחיים שלשמם בכלל הוקמה קבוצת אלפא.

גורמים באלפא מעלים חשש כבד כי חוסר ההתקדמות במשא-ומתן עם העובדים יביא לסיכול התוכנית להקמת חברת האינטגרציה החדשה שתוכננה לקום על בסיס פעילות החטיבה העסקית של בזק בינלאומי שאמורה הייתה להתפצל מהחברה, במקביל למיזוג פעילות החטיבה הפרטית אל תוך yes.

התוכנית, שגובשה במשך כשנה, עומדת בפני ביטול לאחר שלא נרשמה כל התקדמות במשא-ומתן מול העובדים, והגורמים בהנהלת אלפא המנהלים את המשא-ומתן, בראשות מנכ"ל אלפא רן גוראון ויו"ר החברה גיל שרון, עומדים למעשה חסרי אונים וללא יכולת לממש את המהלכים העסקיים שתכננו.

העובדים מצידם מקשיחים עמדות ומבהירים כי לא רק שיסכלו כל תוכנית לפיצול בזק בינלאומי והקמת חברת אינטגרציה חדשה, אלא אף לא יאפשרו גם ל-yes למכור חבילת טריפל, מהלך שאמור היה להיות מושק לפני שנים ומתעכב שוב ושוב.

גורמים באלפא טוענים כי פגישות המשא-ומתן מתנהלות בתדירות נמוכה מאוד, ומנכ"ל החברה כלל אינו משתתף בהם, וממשיך לעסוק בתביעה האישית שהגיש נגד ראשי הוועד.

חשוב להדגיש כי הנתק בין הצדדים מביא לנזקים עסקיים עצומים לקבוצת אלפא, כשאת המחיר הכבד משלמת בעיקר חברת בזק בינלאומי, שהייתה אחת מחברות התקשורת המוצלחות בישראל, ומאז שעברה לניהול קבוצת אלפא, קרסה, וערכה נמחק לחלוטין, וזאת עוד לפני בכלל שרפורמת ה-ISP (ביטול הפיצול בין ספק לתשתית) נכנסה לתוקף (בהנהלת אלפא ניסו להסביר כל הזמן כי הקריסה של בזק בינלאומי קשורה בביטול הפיצול בין תשתית לספק, ואולם ברור שלא כך הדבר).

חשוב להדגיש כי הקמת חברת האינטגרציה החדשה עומדת בליבת האסטרטגיה העסקית שהציג יו"ר החברה גיל שרון עם כניסתו לתפקיד, כניסיון להציל ערכים שנותרו עוד בבזק בינלאומי הקורסת.

בעיית שורש מטרידה במיוחד

אפשר להתווכח אם קבוצת ענק כמו בזק צריכה להתבסס על אסטרטגיה שרגל מרכזית בה היא הקמת חברת אינטגרציה, תחום בעל רווחיות נמוכה, שממילא החברה עוסקת בו מזה שנים, אבל אי-היכולת לממש אסטרטגיה עסקית ואין-האונים הניהולי - זו כבר בעיית שורש מטרידה במיוחד.

למעשה, החטיבה העסקית בבזק בינלאומי בראשות הסמנכ"ל רון גלב, שהיה מיועד גם לשמש כמנכ"ל של חברת האינטגרציה, כבר פועלת בתחום מזה שנים והחלה כבר לעשות צעדים לקראת חיזוק הפעילות, כולל רכישת חברה הפועלת בתחום - הכול כהיערכות לקראת הפיצול מבזק בינלאומי והקמת החברה החדשה.

כעת נראה כי בשל חוסר היכולת להתקדם, הפיצול בסכנה, והפעילות תמשיך להתקיים בתוך בזק בינלאומי, שתמשיך לפעול כחברה פעילה. אם אכן זו תהיה התוצאה, באלפא אומרים כי גם הפעילות במגזר הפרטי עשויה להישאר בתוך בזק בינלאומי, והמיזוג עם yes צפוי להתבטל.

דוד פורר / צילום: איל יצהר
 דוד פורר / צילום: איל יצהר

ברקע הדברים, השתיקה הרועמת של בעלי השליטה בבזק, קבוצת סרצ'לייט ודוד פורר, לא ברורה עד הסוף. אלפא הראתה שעד כה היא מתקשה לקדם מהלכים עסקיים בתוך סכסוך העבודה הארוך והמדמם, והצטרפותו של גיל שרון כיו"ר נטעה את התקווה שהוא יחלץ את העגלה מהבוץ, אבל נראה כי חוסר היכולת לתקשר עם ועד העובדים מונע היחלצות מהמשבר.

ועד העובדים מצידו ממשיך להעביר מסרים לוחמניים, ולא נראה כי הוא נכון לפשרות. ברקע הדברים גם ועד העובדים בבזק מתבונן מהצד ועוקב אחר ההתפתחויות ובשלב זה אינו מעוניין להגיב, אך לא מן הנמנע כי נראה התערבות במהלכים גם מצידם.

ספק אם גם בדירקטוריון בזק ישנם אנשים עם הניסיון הנדרש שיכולים לסייע במשבר, וברור כי רק פעילות נחושה של בעלי השליטה יכולה לפתור את הפלונטר שבו מצויה קבוצת אלפא.

נדגיש כי אנליסטים וגורמים בקרב הגופים המוסדיים המחזיקים בנתחים משמעותיים בקבוצה מעניקים אשראי רב ליכולת של בזק להתגבר על המשבר, ומאמינים להבטחות בעלי השליטה שמנסים להשאיר את הסכסוך כמה שיותר רחוק ועל אש קטנה, אך ברור שישנו חוסר נחת מהמתרחש.