תרומות של מיליוני דולרים במטבעות ביטקוין זורמות לאוקראינה

לפי מומחים בתחום, יותר מ-13 מיליון דולר הועברו עד כה לאוקראינה לטובת המאמץ המלחמתי, באמצעות תרומות אנונימיות של ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים – בעקבות קריאה רשמית של ממשלת אוקראינה

ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
ביטקוין / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

אנליסטים בחברת Elliptic, המתמחה בניתוח רשת הבלוקצ'יין, אומרים כי עשרות מיליוני דולרים גויסו לטובת מאמץ המלחמה באוקראינה - בעקבות קריאה של הממשלה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה. בנוסף, גם ארגונים לא ממשלתיים וקבוצות מתנדבים פרסמו את כתובות ארנק הביטקוין שלהם ואספו באמצעותם תרומות.

ביום שבת פרסמה ממשלת אוקראינה קריאה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה: "עמוד עם תושבי אוקראינה. עכשיו מקבלים תרומות של מטבעות קריפטוגרפיים. ביטקוין, את'ריום ו-USDT", שם גם פורסמו כתובות לשני ארנקים דיגיטליים.

בעקבות הקריאה, בתוך שמונה שעות נתרמו 5.4 מיליון דולר בביטקוין, את'ר ומטבעות קריפטו אחרים, ועד כה התבצעו יותר מ-4,000 תרומות, כאשר אחד מהתורמים, שנשאר אנונימי, העביר ביטקוין בשווי 3 מיליון דולר לארגון לא ממשלתי.

מהמשרד לטרמספורמציה דיגיטלית האוקראיני נמסר כי הקריאה האחרונה לתרומות נועדה "לעזור לכוחות המזוינים של אוקראינה", אך לא פירט כיצד תשתמש הממשלה בכסף. 

"אלטרנטיבה רבת-עוצמה" 

מייסד Elliptic, טום רובינסון, אמר לרשת BBC: "בעוד שכמה חברות מימון המונים ותשלומים סירבו לאפשר תרומות לקבוצות התומכות בצבא האוקראיני, מטבעות קריפטוגרפים הופיעו כאלטרנטיבה רבת-עוצמה". גיוס כספים במטבעות קריפטו נעשה חלק בולט יותר ויותר בסכסוכים מודרניים ברחבי העולם.

ביום שישי הודיעה פלטפורמת גיוס התרומות Patreon כי השעתה את דף התרומות "תחזור בחיים", השייך לארגון לא ממשלתי אוקראיני שמגייס כסף לכוחות אוקראינים באזורי עימות מאז 2014. לפי הצהרה רשמית של החברה, הדף מפר את המדיניות שלה, הקובעת כי השימוש בפלטפורמה עבור מימון נשק או פעולות צבאיות הוא אסור.

יש לציין כי לפי Elliptic, את תנופת תרומות הקריפטו מנצלים גם רמאים, המבצעים הונאת משתמשים על-ידי התחזות לארגון שמגייס תרומות.