כלמוביל סונול ובז"ן נכנסות לשת"פ בתחום המשאיות מונעות המימן

במסגרת ההסכם בין החברות בז"ן תייצר את המימן שמשמש לתדלוק, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן ואילו כלמוביל תעלה על כבישי ישראל משאיות מתוצרת יונדאי עם הנעת תאי דלק

תחנת דלק של חברת סונול / צילום: יח''צ
תחנת דלק של חברת סונול / צילום: יח''צ

החברות כלמוביל, סונול ובז"ן הודיעו היום (א') על חתימת הסכם שיתוף פעולה בישראל ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות. במסגרת ההסכם בין החברות בז"ן תייצר את המימן שמשמש לתדלוק, סונול תקים את תחנות התדלוק לאספקת המימן ואילו כלמוביל תעלה על כבישי ישראל משאיות מתוצרת יונדאי עם הנעת תאי דלק.

במסגרת ההסכם סונול ובזן גם יוסיפו משאיות מונעות מימן לצי הרכב שלהן. שלוש החברות נערכות ליישום ההסכם החל מהרבעון השלישי של שנת 2022. השימוש בהנעה מימנית אינו פולט מזהמים לסביבה (המשאית תפלוט אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך.

במעמד החתימה ציין ניר גלילי, מנכ"ל סונול , כי "סונול גאה להיות הראשונה בישראל יחד עם שותפיה בהובלת מהפכת המימן, הדלק העתידי לשינוע רכב. אני בטוח כי המגמה העולמית של שימוש במימן תגיע דרכנו לישראל ותשנה את אופן צריכת האנרגיה על ידי הפיכתה לנקייה וידידותית לסביבה הרבה יותר". מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן , הדגיש כי שיתוף הפעולה מהווה שלב מעשי ראשון ביישום האסטרטגיה של בזן, במטרה להפוך לספקית מובילה של אנרגיה מתחדשת לתחבורה בדגש על שוק המימן ויניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל , ציין כי "מדובר בנקודת ציון חשובה בקנה מידה עולמי".

בכלמוביל נערכים להגעתה הצפויה של משאית המימן של יונדאי ה- XCIENT Fuel Cell עם טווח ש עד 400 ק"מ ותדלוק מלא תוך 8 דקות. יונדאי הכריזה לאחרונה כי עד שנת 2025 היא צפויה לייצר כ - 2000 משאיות מימן XCIENT Fuel Cell במטרה לתת מענה לביקוש העולמי. בנוסף בוחנים ביונדאי לייבא לצורך מבחן את רכב המימן הפרטי של יונדאי NEXO לצורך בחינה והיתכנות שיווק. יצוין כי טכנולוגיית המימן עדיין נחשבת יקרה ורוב כלי הרכב הכבדים המצוידים בה עולים עשרות אלפי דולרים יותר מכלים מקבילים עם הנעת דיזל. אולם ממשלות רבות בעולם מעניקות תמריצים משמעותיים לכלי רכב כאלה.