הסנקציות צפויות לפגוע בחברות ישראליות שנהנות מהשקעה רוסית

רומן אברמוביץ' הודיע בסופ"ש כי יעביר את קבוצתו צ'לסי לניהול נאמנים • גם חברות ישראליות נמצאות בסיכון: "ייתכן שהיזמים יבקשו מהמשקיעים נאמנות עיוורת"

כוחות רוסיים באוקראינה. משקיע רוסי בכיר אומר שרוב ההשקעות הרוסיות בישראל הן השקעות מיעוט / צילום: Reuters, Sergei Malgavko
כוחות רוסיים באוקראינה. משקיע רוסי בכיר אומר שרוב ההשקעות הרוסיות בישראל הן השקעות מיעוט / צילום: Reuters, Sergei Malgavko

המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ' הודיע בסוף השבוע כי הוא מעביר את צ'לסי, מועדון הכדורגל שרכש לפני כעשרים שנה, לניהול של נאמנים. למרות שאברמוביץ' מקפיד להכחיש את קשריו לפוטין, ואף לא נכנס בסופו של דבר לרשימת הסנקציות, במועדון היוקרתי בעל הפרופיל הגבוה חוששים מהקפאת נכסים של אוליגרכים רוסיים על ידי ממשלת בריטניה, ולא רצו לקחת סיכונים.

אברמוביץ', אזרח ישראלי, הוא גם משקיע ותיק בעמותות מקומיות כמו יד ושם, אך על פי חברת המחקר IVC, הוא מושקע בכמה מהחברות הבולטות בהייטק הישראלי: מפעילת שירותי ההסעות ויה, חברת הפרסום המקוון אופן ווב, ויצרנית סוללת הליתיום לרכבים סטורדוט, שבין משקיעיה הבולטים בעבר ניתן למצוא גם את משה חוגג.

למרות שמדובר בהשקעות מיעוט, ולמרות שאברמוביץ פסק לפני מספר שנים מלבצע השקעות חדשות, עבור החברות כמו ויה ואופן ווב המנוהלות מארה״ב ואף מקדמות תהליכים לקראת יציאה להנפקה, מדובר באתגר. המשך הטלת הסנקציות מצד ארה״ב ומדינות אירופה עשויות להעמיד אותן בפני דילמה משמעותית.

"כשהאמריקאים מטילים סנקציות, הם רציניים"

עו"ד יובל ששון, ראש תחום ציות במשרד מיתר, תיאר לגלובס את ההשלכות החמורות של הלחימה, גם על ישראל: ״אמנם אנחנו עדיין בעיצומו של האירוע, אבל אין ספק שככל שהסנקציות יימשכו תהיה לכך השלכה דרמטית על התעשייה הישראלית. ההייטק הישראלי מוטה מאוד לטובת התעשייה האמריקאית, לכן צריך להבין שיש כאן סיכון משמעותי. כל שותפות עם משקיע רוסי, אפילו אם מדובר באחזקות מיעוט, אפילו אם לא הוטלו עליו אישית, עשויה להשפיע על יכולת החברה לתפקד בעתיד. כשהאמריקאים מטילים סנקציות - הם מתכוונים לזה ברצינות, והאכיפה היא כואבת מאוד, לכן חייבים לנקוט משנה זהירות.״

עו"ד עמי בן יעקב, שביצע בעצמו עסקות גיוס רבות עבור סטראט-אפים ישראלים ממשקיעים רוסיים ובלארוסים, מפרט על האפשרויות: ״ייתכנו כאן מקרים שבהם, כמו בצ'לסי, היזמים יבקשו מהמשקיעים הרוסיים לנהל את השקעותיהם בנאמנות עיוורת. במקרה כזה מייצרים חומה סינית של מידע בין החברה למשקיעים שלה תוך שמירת כל הזכויות הכלכליות של המשקיע".

הידוק הפיקוח מרחיק את המשקיעים הרוסיים

היקף ההשקעה הרוסית בחברות ישראליות הלך וירד עם השנים, מאז אמצע העשור הקודם. על פי חברת המחקר IVC, מספרן של קרנות ההשקעה הרוסיות המשקיעות בישראל הלך וירד מ-15 בשנת 2015 ועד 4 בשנה שעברה. בן יעקב מסביר זאת, בין השאר, בהפסקת תמריצים בהשקעות בינלאומיות ובהידוק הפיקוח על תחום הלבנות הון בעולם. בין ההשקעות הרוסיות המרכזיות בשנים האחרונות ניתן למנות את חברת הפינטק סנביט, חברת הפרסום אופן ווב ואפליקציית ההסעות גט.

 
  

בין בעלי המניות בגט ניתן למצוא גם את בנק סברבנק הרוסי, שנכנס לרשימת הסנקציות האמריקאיות ולא יוכל לאפשר מסחר בדולרים החל מחודש מרץ.

משקיע רוסי בכיר אומר שרוב ההשקעות הרוסיות הן השקעות מיעוט. "ההשקעות הן תוצר של שנים שבהן סטארט-אפים נהנו מהכספים האלה שהיו קלים יחסית להשגה", מסביר הבכיר. ״כעת, אנחנו רואים יזמי הייטק שמבינים שאת כספי ההמשך מהמשקיעים שלהם יהיה להם קשה לקבל. רבים מהם מתחילים לחשוב איך מדללים או אף מוכרים את המניות האלה״.

בסוף השבוע האחרון צייץ אלון ליפשיץ, שותף בהנקו ונ'צרס על כך שהסנקציות של ביידן ייצרו מצב בעייתי עבור משקיעים רוסים: "יהיה צורך לקבל החלטות מה עושים עם הכספים והאחזקות".