המחירים הכריעו: משרד המשפטים אישר הגרלת דירות ללא היתרי בנייה

על אף שאלפי זוכים טרם קיבלו את דירותיהם, הוחלט לחדש את הגרלות הענק במחיר למשתכן • במשרד המשפטים יש מי שמתריע מפני אובדן אמון הציבור ואף מחשיפה לעתירות משפטיות

פרויקט מחיר למשתכן בבאר יעקב / צילום: איל יצהר
פרויקט מחיר למשתכן בבאר יעקב / צילום: איל יצהר

לפני כשבוע הודיע משרד הבינוי והשיכון כי יחדש את הגרלות הענק של דירות מוזלות במסגרת "מחיר למשתכן", שיושמו החל מהמחצית השנייה של 2017 ונמשכו עד 2020. במהלך 2022 מתכוון המשרד להגריל כ-30 אלף יחידות דיור, כך שלפני פסח מתוכננת ההגרלה הראשונה.

בעבר  משרד המשפטים התנגד למהלך זה מכיוון שבהגרלה משתלבות גם דירות שטרם קיבלו היתר בנייה. כעת הוא נתן את אישורו למהלך ובתמורה לכך נדרש משרד השיכון לפרסם מידע מפורט על הפרויקטים שיוגרלו, על מנת שהמגרילים ידעו היכן הם עומדים.

 
  

משקי הבית לא יודעים במה זכו

נראה כי מדובר בבשורה לזוגות הצעירים אך יש "אבל" גדול. מנסיון העבר, מלאי הדירות שבידי הממשלה הסתיים במהירות וכדי להחיות את ההגרלות, החליטו בסוף 2017, לשלב גם דירות שטרם קיבלו היתר בנייה.

הבעייתיות של החלטה זו מלווה אלפי זוכים בהגרלות מחיר למשתכן עד היום, משום שאי אפשר לדעת מתי יונפקו היתרי בנייה לדירות, ולא פעם מדובר בהליך שאורך שנים. התוצאה: עד היום יש כ-13 אלף משקי בית שהגרילו דירות במקומות שונים, אך עקב המחסור בהיתרים, הם לא יודעים אפילו מה הדירות שבהן זכו.

לפני 3 שנים נדרש לעניין משרד המשפטים. בחוות דעת שאותה ניסחו מי שמכהנת כיום כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כרמית יוליס ועו"ד אסתי ורהפטיג-בס נאמר כי "ההחלטה שהתקבלה במשרדי הממשלה להקדים את ביצוע ההגרלות מיד לאחר זכיית היזם במכרז, וזמן רב לפני קבלת היתר, מעמידה את זוכי התוכנית במצב של חוסר וודאות שנמשך לאורך זמן רב, לעיתים בלתי מוגבל. תוצאה זו אינה תקינה". השתיים המליצו לחזור לשיטה הקודמת של ההגרלות, שכללה רק דירות שקיבלו היתרי בנייה.

בדוח שהוציא מבקר המדינה לפני שנתיים הוא התייחס גם כן לעניין והזהיר: "מנקודת מבטם של הזכאים, בייחוד בפרויקטים הנמצאים בשלבים מוקדמים של קבלת ההיתר, פירוש הדבר הוא אי-ודאות לגבי יכולתם הכלכלית לרכוש את הדירה, הנובעת מאי-הוודאות לגבי מחירה הצפוי, התלוי בגודלה, במדד תשומות הבנייה, בתנאים לקבלת משכנתה ובעלותה". ואכן, מדד תשומות הבנייה שעלה מאוד בשנה האחרונה, העלה את מחירי הדירות בעשרות אלפי שקלים מעבר למחירים, שעליהם בנו הזוגות הצעירים, בשעה שנרשמו להגרלות.

עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט
 עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט

משרד המשפטים הציב תנאים

על רקע זה נערך לפני חודש מפגש במשרד המשפטים, בין נציגי משרד השיכון, בראשות המנכ"ל אביעד פרידמן, נציגי האוצר, נציגים מרמ"י בראשות המנכ"ל ינקי קוינט, ונציגים ממשרד המשפטים בראשות יוליס. נציגי משרד השיכון הסבירו כי לחידוש ההגרלות הגדולות יש משמעות בוויסות הביקושים לדירות ובצינון מחירי הדירות. הם הבטיחו שבכוונתם לנקוט פעולות כדי ליידע את הזוכים במצבם המדוייק של הפרויקטים כבר מתחילת הדרך.

מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן / צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ
 מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן / צילום: מירי שמעונביץ, לע''מ

ד"ר אפי צמח ממשרד המשפטים הזהיר כי מנקודת מבט של אמון הציבור אין להתעלם מהאפשרות שהצפת השוק בזוכים כאשר בפועל הפרויקטים מתאחרים למשך זמן ארוך, דווקא יגרור אובדן אמון בהגרלות האמורות. עוד הוא התריע, כי "מנקודת מבט משפטית, יש להביא בחשבון את הסיכון שבתי המשפט יפרשו את ההתחייבויות בין הצדדים לחומרה מבחינת המדינה, שכן המצג בעת זכייה בהגרלה הוא כשל זכייה בדירה ולאור פערי הכוחות בין הצדדים והעובדה שרוכשי דירות לרוב אינם מתעמקים בכל התחייבות והצהרה הקבועות בחוזה". עמיתו למשרד ניב יערי הזהיר כי מרגע שפורסמה חוות הדעת מלפני 3 שנים ושיטת ההגרלה הזו סומנה כבעייתית, המדינה חשופה לתביעות משפטיות אפשריות, אלא אם יובא עדכון לאותו מסמך.

כאמור, בסיכום הישיבה החליטו נציגי משרד המשפטים לאפשר את חידוש ההגרלות על דירות שלא קיבלו היתרי בנייה, אולם בתנאים הבאים: ראשית, הזוכים יקבלו מידע כללי לגבי כלל השלבים שעל היזמים לעבור בדרך להשלמת הפרויקטים, תוך מתן הסבר ברור ומובהק כי ההגרלה מתבצעת בטרם השלמת הליכי הרישוי, אשר עלולים להימשך זמן ממושך שקשה להעריך בשלב זה. בנוסף, משרד השיכון יעדכן את דפי ההגרלה המקוונים בכל אותם מקרים שבהם ניתן ליזמים אישור לדחיית הפרויקטים שלהם. זאת, בניגוד למצב הקיים היום שבו הזוכה איננו מעודכן בהחלטות של המשרד לגבי דחייה במועדי המיכרז.

במצבים של עיכובים משמעותיים ובלתי צפויים הנחה משרד המשפטים את משרד השיכון לשקול מתן מענה שיתחשב במציאות המורכבת של הזוכים באותה ההגרלה, ואף להציע להם לגשת להגרלה אחרת מבלי שזה ייפגע בזכייה בהגרלה הראשונה.