איך תשפיע המלחמה באוקראינה על תיקי ההשקעות?

השווקים, מנפט דרך חיטה ועד מניות, רושמים תנודות מהחדות ביותר זה 20 שנה • התנודתיות העמידה את המשקיעים במבחן לאחר תקופה ארוכה של רוגע • עם הירידות משקיעים רבים קפצו חזרה לשוק, וקנו את מניות הצמיחה והמניות הספקולטיביות שיצאו השנה מהאופנה

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock
מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

השווקים העולמיים, ממניות דרך נפט ועד חיטה, רושמים תנודות מחיר מהחדות ביותר זה עשרות שנים. זהו תסמין של חוסר ביטחון המשקיעים החוששים מתקופה בה הדינמיקה הכלכלית והפוליטית אינה צפויה.

לאחר כמה חודשי עצבנות עקב הסיכוי שהפדרל ריזרב (פד) יתחיל לשנות את המדיניות, ניצבו בשבוע שעבר המשקיעים מול אתגר חדש כשרוסיה פלשה לאוקראינה. המשבר הגיאופוליטי מאיים לקצץ בצמיחה הכלכלית באירופה בתקופה בה האינפלציה נמצאת בשיא של 40 שנה והפד כבר התכונן להעלות את הריבית בפעם הראשונה מאז 2018.

מדד S&P 500 סבל מהתיקון הראשון שלו - ירידה של יותר מ־10% לעומת שיא שנקבע לאחרונה - זה שנתיים, ומניות רוסיות התרסקו לגמרי, וירדו בשליש. מחירי הנפט עברו את רף 100 דולר לחבית בפעם הראשונה מאז 2014, ומחירי החיטה הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2012. מחירי סחורות כמו ניקל ואלומיניום עלו גם כן.

 
  

המשקיעים לא רוצים לזנוח את מניות הקורונה

אך בזמן שמדדי המניות האמריקאיים הגיעו לשפל בבוקר יום חמישי שעבר, הופיע דפוס מוכר. משקיעים רבים קפצו חזרה לשוק, וקנו את מניות הצמיחה והמניות הספקולטיביות שיצאו השנה מהאופנה. נפט ומחירי סחורות אחרות נסוגו מהשיא. עד צלצול הפעמון ביום שישי, מדד נאסד"ק קומפוזיט הממוקד בטכנולוגיה ומדד S&P 500 הנרחב יותר היו בסך הכל בעליות בהסתכלות שבועית. מדד S&P 500 הצליח לסחוט רווח של 0.8% לאחר שירד ב־5.4% במהלך השבוע, ההשתקמות הגדולה ביותר לשבוע בודד מאז ספטמבר 2008.

פניית הפרסה הזו מדגישה שמשקיעים רבים לא רוצים לזנוח את המניות בהן סחרו בשנתיים האחרונות ומדגישה את הדילמה שעומדת מולם כעת. הם יכולים לבחור לדבוק בהשקעות בחברות שצומחות לאט יותר ונראה שיצליחו לעמוד במהלומה האפשרית במחזור הריבית. או שהם יכולים לחזור למנצחות הגדולות של המגפה שהתשואות שלהן עלו על כל הציפיות והן ממשיכות לעתים לשגשג על אף חששות לגבי הערכות שווי גבוהות מדי ובעיות בנתונים היסודיים שלהן.

אפילו לאור ההשתקמות המרשימה במחצית השנייה של השבוע, ישנן כמה עובדות לא קלות שראוי לזכור. הנאסד"ק ירד ב־2022 ב־12%; מדד S&P 500 ירד ב־8%. משקיעים ממשיכים לצפות שהפד יעלה ריביות החל ממרץ. כמה משקיעים אמרו שהם חושבים שאולי המדדים הגדולים ירדו יותר מדי ומהר מדי ושהמסחר, שלא הצליח בחודשיים האחרונים, צפוי להשתקם. לפי נתוני FactSet, הערכות השווי של מניות החברות במדד S&P 500 ירדו נמוך יותר מהממוצע שלהן לחמש שנים בפעם הראשונה מאז 2020.

חוזרים לפינות הספקולטיביות בשוק

חלק מהמניות שירדו הכי הרבה השנה היו בין אלה שהובילו את הראלי לקראת סוף השבוע האחרון. מניות במדד ראסל 3000 שהציגו את הביצועים הגרועים ביותר בינתיים ב־2022 השתקמו הכי הרבה ביום חמישי, ועלו בכ־7%, על פי Bespoke Investment Group Analysts.

כמה מהפינות הספקולטיביות ביותר של השוק גם הן רשמו עליות חדות. מניות של קרן הדגל של קתי ווד, ארק אינוביישן, עלו ב־4.7% בשבוע שעבר. תחום הטכנולוגיה ב־S&P 500 הציג ביצועים טובים יותר משאר השוק ומניות של כמה חברות צמיחה השתקמו.

דיוויד ג'ירו, מנהל תיקי השקעות ב־T. Rowe Price, אמר שכבר מכר מניות של חברות אנרגיה בתיק שלו - שהפגינו ביצועים טובים מאוד השנה - בזמן שקנה מניות טכנולוגיה כמו אנבידיה, אפל ואמזון. הוא אמר שהוא מצפה שמחירי הנפט ירדו והאינפלציה תתאזן בשנה הקרובה בזמן שהצמיחה הכלכלית תאט, וזה יהיה טוב למניות הטכנולוגיה.

מה שמוסיף עוד דלק להימורים: סוחרים החלו לקחת בחשבון סבירות נמוכה יותר להעלאת הריבית בחצי אחוז במרץ, וחלקם בונים על זה שהמתח הגיאופוליטי בעולם ירכך את עוצמת הפעולה עליה יחליט הפדרל ריזרב.

מכירות מסיביות זה יותר מחודש

התנודתיות בעת האחרונה העמידה את המשקיעים במבחן לאחר תקופה ארוכה של רוגע. אחרי נפילה חדה ומהירה לשוק דובי בתחילת 2020, מניות טיפסו במשך רוב השנתיים האחרונות, והגיעו לתחילת 2022 בשיאים חדשים.

המכירות המסיביות בעת האחרונה - מדד S&P 500 נמוך ב־8.6% מהשיא שלו - נמשכות כבר 37 ימי מסחר, בהשוואה ל־23 ימי מסחר שלקח למדד לפני שהחל לטפס בתחילת 2020, כך ניתן ללמוד מנתוני השוק של חברת דאו ג'ונס.

רבים מזהירים שהתנודות האלה עדיין לא הגיעו אל קיצן. תוצאת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה אינה ברורה, ומשקיעים רבים עומדים על קצות האצבעות לקראת העלייה בשיעור הריבית. למרות שהערכות שווי של מניות ירדו, גם אחרי הירידות הן נמצאות מעל הרמות ההיסטוריות שלהן.

מתחת לפני השטח של שוק המניות, אי השקט יותר בולט. כ־67% מהמניות במדד נאסד"ק וכ־29% מהמניות במדד S&P 500 ירדו בלפחות 20% מהשיא שלהן, על פי נתוני השוק של חברת דאו ג'ונס.

משקיעים רבים ממשיכים לקנות ומחפשים הזדמנויות לקנות מניות חבוטות. בשבועות הראשונים של 2022 זה הוביל לכמה משינויי הכיוון הגדולים ביותר באמצע יום מסחר של 15 השנים האחרונות. ביום חמישי, ירד הנאסד"ק ביותר ב־3% באמצע יום המסחר וסיים את היום בעלייה של כ־3%, משהו שלא קרה מאז 2008, בשיא המשבר הפיננסי העולמי.