אל על דוחה שוב את מכירת מועדון הנוסע המתמיד

מכירת חלק מהמועדון נועד לגיוס של 100 מיליון דולר לפחות, בהתאם להתחייבות של החברה למשרד האוצר • המועד הסופי שאושר ע"י האוצר למכירת נתח מהמועדון נקבע ל-14 במרץ

מנכ''ל אל על, אביגל שורק / צילום: איל יצהר
מנכ''ל אל על, אביגל שורק / צילום: איל יצהר

חברת אל על  מודיעה על דחיית מכירת חלק ממועדון הנוסע המתמיד, זאת לאחר שלפני כחודש רשמה החברה את המועדון כחברה-בת על-מנת לקדם את מכירתו.

מטרת המכירה החלקית של המועדון היא גיוס של 100 מיליון דולר לפחות, בהתאם להתחייבות של החברה למשרד האוצר. המועד הסופי שאושר על-ידי האוצר למכירת נתח מהמועדון נקבע ל-14 במרץ.

אל על דיווחה בשעתו כי במטרה לגייס הון נוסף, היא תממש חלק ממועדון הנוסע המתמיד, אולם תשמור את השליטה בידיה.

מכירת נתח מהמועדון, אחד הסגמנטים הרווחיים והמניבים של אל על, תוזמנה בתחילה לסוף חודש ינואר. חברת התעופה אף ניהלה מגעים עם מספר גופים ובראשם עם בנק הפועלים. בבנק נשקלה האפשרות לרכוש כ-30% מהמועדון ולשלב את פעילות המועדון עם אפליקציית התשלומים ביט. המגעים התנהלו על-פי שווי של כ-250 מיליון דולר למועדון.

מועדון הנוסע המתמיד של אל על מונה כ-2.1 מיליון חברים, מתוכם כ-350 אלף מחזיקים בכרטיס אשראי פליי קארד. מחזור העסקאות השנתי של מחזיקי כרטיסי האשראי הוערך בכ-30 מיליארד דולר, כשהמועדון מניב לאל על הכנסות של 25-30 מיליון דולר בשנה.

האם אל על תממש את מועדי הטיסות הנוחים שלה?

דרך נוספת שבוחנת אל על בכדי לגייס הון, היא שיעבוד או אף מכירת סלוטים (מועדי המראה ונחיתה בנמלי תעופה בעולם). עבור חברות התעופה, מועדי המראה נוחים לנוסעים וכאלה המאפשרים לחברות לעשות סבבי טיסות ביממה, הם נכסים המוערכים במיליוני דולרים - ובעיקר ככל שמדובר במועדי המראה מנמלי התעופה העמוסים בעולם דוגמת הית'רו בלונדון או JFK בניו יורק, כפי שמחזיקה אל על.

כדי לגייס הון, אל על בחנה מול גופי מימון זרים את האפשרות לשעבד את הסלוטים שלה בתמורה להלוואה של כ-100 מיליון דולר. את הסלוטים אל על יכולה לממש גם בדרך של מכירה לחברת תעופה אחרת.

לא מדובר במהלך חריג בענף התעופה כשחברות מוכרות סלוטים נחשקים ואף משעבדות את הנכס הזה כנגד הלוואות. לאחרונה לדוגמה, חברת התעופה ג'ט בלו מארה"ב שיעבדה את הסלוטים שלה בשלושה נמלי תעופה בארה"ב עבור הלוואה בהיקף של 750 מיליון דולר.

בהודעתה מעדכנת אל על כי היא התחייבה מול המדינה כי לא תחתום ולא תבצע עסקה במסגרתה היא תמכור, תשעבד או תעביר בכל דרך אחרת את זכויותיה בסלוטים שבבעלותה מבלי לקבל אישור מהמדינה - וזאת עד לפירעון מלא של אגרות החוב של המדינה.

עוד מציינת אל על כי אין ודאות לכך שהחברה תחתום ותשלים את הגיוס כנגד מועדון הנוסע המתמיד, או שהחברה תחתום או תבצע עסקה כלשהי בקשר עם זכויותיה בסלוטים שלה.

נזכיר כי במסגרת הסכמים שכרתה אל על עם המדינה ובתמורה למנגנוני סיוע שונים, אל על מחויבת לבצע הנפקה לגיוס של 105 מיליון דולר, וזאת עד לספטמבר 2022.