אל תחלפו על פניו: מחלף אחד שאפשר לבלות סביבו יום שלם

סיבוב אבו גוש הוא הרבה יותר ממחלף החומוס • בנקודה אחת יש משהו טוב לאכול, בשנייה משהו טוב ללגום, בשלישית מסלולי טיול יפים ולא מתאמצים וגם חנויות כיפיות, אתר פיקניקים מצטיין ואחת מעגלות הקפה השוות בארץ

החנות ''נקודת חן'' / צילום: ענבל ביטון
החנות ''נקודת חן'' / צילום: ענבל ביטון

"ושלא ייעלמו הדברים היפים מעינינו כל יום ויום" (שלמה ארצי)

מחלף חמד בואכם אבו גוש הוא כבר מזמן לא רק מחלף החומוס. כל ירידה נגד כיוון השעון היא מטריושקה של הפתעות, שיכולה לספק כמה שעות טובות של עניין ועונג.
בכל אחת מהירידות בכיכר, תמצאו משהו אחר. באחת משהו טוב לאכול, בשנייה משהו טוב ללגום, בשלישית מסלולי טיול יפים ולא מתאמצים, ובאחת אפילו בית קברות אחד, יחיד ומיוחד, שרק בעבורו שווה כל הסיבוב.

09:00 | פופ אפ הרפת

החיבה שרוחש העם היושב בציון למתחמי בילוי ופנאי היא בבחינת תעלומה בעיני. כנראה מדובר ביישום מיטבי של חוק המאמץ המזערי.

כך או כך, זה של קיבוץ קרית ענבים מכונה "הרפת", והוא שוכן במבנה הדור למדי, ולפי מספר המכוניות הגודשות את המקום הוא מצליח מאוד. עוד נשוב לסיפור ה"רפת", כעת נתמקד בספתח של היום, שראשיתו, איך לא, קפה יפה.

ארוחת בוקר ב''פופ אפ קפה'' / צילום: דוד מויאל
 ארוחת בוקר ב''פופ אפ קפה'' / צילום: דוד מויאל

POP UP CAFE, הוא שם זמני יש לקוות, לבית קפה חדש והדור למראה, שהתמקם לו ברחבת "הרפת". יש בו ארוחות בוקר טובות, אפילו מאוד, משקאות ומאפים, טאפאסים וסלטים וכל מה שדרוש לו לאדם על בוקרו של טיול. בין השולחנות פזורים עציצים ופרחים שאפשר גם לרכוש, רמז לאצבע הירוקה של בעלי בית הקפה, שבבעלותם גם "דרך הגפן", מסעדה מצליחה בתוך משתלה בבית זית.

POP UP CAFE - מתחם הרפת, קריית ענבים. כשר. 02-5006969.

10:00 | חנויות שבנות אוהבות

שתי פסיעות לכיוון פסל התרנגול הגדול, ישאבו אתכם לממלכת חפצי החן של חנה לביא, תושבת בית נקופה. אחרי שנים בהן ליוותה נוער בסיכון ונשים מוכות, היא בחרה לעת פרישתה להאיר את הצד היפה של החיים. חנה אצרה ממלכה קטנה עמוסה בפריטים נאים כמו אהילים, כלים, תכשיטים ואוסף גדול של פסלי תרנגולים, המונחים ברוב טעם בחנות וברחבה שמחוצה לה.

בסיום השיטוט תילקחו על ידה לשכנותיה בחנות הבגדים הסמוכה, שם היא תעביר תוך אחוות נשים צוהלת את שרביט הביקור לענת ביטון ממושב שורש הסמוך. אפשר לחטט ולמדוד, או להתמסר לטביעת העין המקצועית של ענת, שנותנת לכל מי שמגיעה שירות סטיילינג אישי-נשי.

נקודת חן - מתחם הרפת, קריית ענבים, 050-2814600 ,גם בשבת; UNIQUE - מתחם הרפת, קיבוץ קריית ענבים, 052-2869839, גם בשבת.

12:00 | בית הקברות של הראל

אכלתם, שתיתם ואולי גם קניתם? אפשר בקלות לומר שהחיים בקריית ענבים 2022 הם "תותים ושמפניה", אלמלא הביקור בבית העלמין של הקיבוץ. ביום ביקורי באתר נשאבתי לקולו של מורה הדרך משה חרמץ, שכישף פלוגה של חיילים בסיפורים על המקום, אבל גם סיור עצמאי יחבר אתכם לחוויית תש"ח ולהיסטוריה המקומית.

בית הקברות של חטיבת הראל בקריית ענבים / צילום: ויקיפדיה
 בית הקברות של חטיבת הראל בקריית ענבים / צילום: ויקיפדיה

בערב ליל הסדר 1948, יצאו לוחמי הקיבוץ לליל קרבות, שבתומו שבו עם 30 גופות חללים. הואיל ולא היו קברים, הונחו הגופות בעליית הגג של הרפת עד למחרת החג עת נחפרו הבורות.

בית הקברות הצבאי של חטיבת הראל, קיבוץ קריית ענבים. משה חרמץ - מורה דרך ומומחה לאתרי מורשת, 054-6550035.

15:00 | מרגוע ללב ושמחה לעין

גלישה חזרה לכיכר ויציאה לכיוון אבו גוש תביא אתכם למשתלה מעולם אחר. אך תחילה יש לתור בין שורות איריסים, סלסלי הכסף ועציצי כלניות ענקיות במשתלת "שתילי הר", ולתת ללב מרגוע ולעין מנה גדושה של צבע ושמחה. זוהי אחת המשתלות המקסימות בארץ, המתמחה כמתבקש משמה, בצמחי הרים ובצמחי ובתבליני ארץ ישראל.

משתלת ''שתילי הר'' / צילום: צביה אדלר
 משתלת ''שתילי הר'' / צילום: צביה אדלר

בין השפע הצומח מסתתרת אחת מעגלות הקפה השוות בארץ, השייכת ללארה ברנס ברהום, שהיא בתם של מיכל ויעקב ממסעדת מג'דה המהוללת שבעין רפא הסמוכה, והיא מצוידת בטעם טוב ובחוש לפרטים כמו הוריה. שימו לב, שעות הפעילות של העגלה קמצניות ופטאייר הגבינות וסבנח (תרד בר טעים במיוחד) נגמר ממש מוקדם.

שתילי הר - אבו גוש, 02-5345766, פתוח גם בשבת; ילדתי שלי - עגלת קפה בתוך המשתלה, שני-שישי. 0830-1500

16:00 | פיקניק לקינוח ליד המעיין

ביציאה המובילה לבית נקופה, הפעם בואכם "שביל הלולים". המלצתי כאן היא לסיים את היום, ביין ובטבילה במי מעיין. וכך תעשו: "איכר הארץ" היא מעדנייה מצוינת ובה אפשר להצטייד ביין מקומי ובשלל ליקוטים טעימים לפיקניק, ולגשת למעיין הסמוך, "עין המסייעת".

ברוח כל הטיול, המשלב מורשת קרב עם מורשת קולינרית, ראוי לסור למעיין המשוקם לזכרם של 13 מלוחמי הפלוגה המסייעת 7020 שנפלו בקרב בג'נין במהלך חומת מגן, ולהשיק כוסות לחיים ולתודה.

מעדניית איכר הארץ, שביל הלולים, בית נקופה. 02-5453397; מעיין עין המסייעת - הוראות הגעה למעיין יינתנו במעדנייה