הסכסוך המשפחתי על מניות חברת הקנאביס בטר: ביהמ"ש מינה כונסי נכסים למניות

הכונסים יטפלו במכירת מניותיה של בעלת השליטה בחברה, פרופ' גליה גולן-גילד • המניות הועברו אל פרופ' גולן-גילד מבנה יוחאי גילד שייסד את החברה ויושב כיום בכלא התאילנדי • למרות שהעביר את המניות ב-2011, הוא טוען כי לפי הסכם מ-2020 הוא בעל זכויות בהן, ומשרד הבריאות מתנה את רישיון הייצור של החברה במכירת המניות • בטר נרכשה לאחרונה ע"י אינטרקיור הנסחרת בנאסד"ק

קנאביס רפואי / צילום: Shutterstock
קנאביס רפואי / צילום: Shutterstock

בית המשפט הכלכלי בתל אביב מינה כונסי נכסים למכירת מניותיה של בעלת השליטה בחברת הקנאביס בטר, פרופ' גליה גולן-גילד, אמו של מייסד החברה יוחאי גילד המרצה מאסר בתאילנד.

יוחאי העביר בשנת 2011 את המניות לאמו, ערך עמה הסכם בשנת 2020 וטוען לזכויות במניות המהוות 39% מההון המונפק של החברה. בטר נרכשה לאחרונה על-ידי אינטרקיור  הציבורית הנסחרת בנאסד"ק בראשה עומד אהוד ברק. אחד מתנאי המיזוג בין אינטרקיור לבטר הוא אישור משרד הבריאות להארכת רישיון החברה.

במקביל, בקשה למינוי בורר שהוגשה לאחרונה, חושפת את הסכסוך בין פרופ' גילד לבנה על הזכויות במניות. בעוד הבן טוען כי הוא המחזיק במניות מכוח ההסכם, האם ניתקה עמו קשר, ולעמדתה, על-פי עורך דינה, אין תוקף למסמך, כך שיוחאי אינו בעל הזכויות במניות. יצוין כי פרופ' גילד היא מומחית במדע המדינה באוניברסיטת רייכמן.

בטר ובעל מניות בחברה פנו לפני כשבוע לבית המשפט הכלכלי בתל אביב בבקשה לסייע לה למכור את מניותיה של האם ולמנות כונס נכסים, לאחר שלחברה נודע כי האם והבן ערכו הסכם בשנת 2020, לפיו הוא בעל המניות שברשותה - דבר ההופך אותו לבעל השליטה.

החברה עדכנה את משרד הבריאות בדבר, שהחליט כי רישיון הקנאביס לחברה יוארך רק אם האם תצא מהחברה. היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות לא הסכימה כי ליוחאי גילד תהיה נגיעה לחברה המחזיקה ברישיון גידול וייצור קנאביס.

השופט חאלד כבוב אישר את הסכמות הצדדים למנות את עו"ד גיא נאמן ממשרד בלטר גוט אלוני ואת עו"ד גינו וינס ככונסי נכסים למניות - והמניות יירשמו על שמם. בעלי התפקיד צפויים למכור את המניות בהמשך בפיקוח ואישור בית המשפט.

עוד לפני הפנייה לבית המשפט למינוי כונס, הגיש הבן יוחאי בקשה למינוי בורר ב-16 לפברואר לצורך פתרון המחלוקות עם אמו בת ה-83 בעלת השליטה בחברה. מהבקשה עולה כי המניות הועברו לאם ללא תמורה.

יוחאי טוען כי במשך השנים הוא היה מעורב בפעילות החברה מכוח הסכמה עם אמו. בשנת 2020 ערכו השניים הסכם בכתב להסדרת זכויות במניות. כאשר נודע לו מפרסום בתקשורת על הרכישה המסתמנת על-ידי אינטרקיור, דרש יוחאי להיות מעורב בפרטי העסקה. לטענתו, המעורבים בחברה ידעו על חלקו במניות. עו"ד שלו, המייצג את יוחאי גילד, טוען כי מדובר במהלך השתלטות על החברה והתנגד למינוי הכונס.

עו"ד שלו פנה בדרישות לחברה לקבל מידע אודות הרכישה המסתמנת, והציג את ההסכם שחתם הבן עם אמו במאי 2020. ממכתבים שכתב יוחאי מהכלא עולה כי אמו ניתקה עמו קשר מאז שהוא בכלא, ולא הסכימה להעביר לו מידע על העסקה עם אינטרקיור. עורך דינה של האם, גינו וינס, אף הודיע ליוחאי כי למסמך שנחתם ביניהם בשנת 2020 אין תוקף, ולעמדתה לבנה אין  זכויות במניות.

גילד הבן ממשיך לטעון נגד בטר כי היא מנסה להשתלט על מניות השייכות לו. הוא טוען כי החברה ונושאי המשרה בה, כולל המנכ"ל יעקב מולכו והדירקטורים שחר בן דוד ובריידן מקגארט, ידעו על מעמדו בחברה; וכי גם אינטרקיור ידעו על השפעתו וניהלו מולו משא-ומתן לרכישת המניות, שלא יצא לפועל רק בשל השווי הנמוך שייחסה אינטרקיור לשווי המניות.

"כל המעורבים בחברה ובפעילותה מודעים כבר משנת 2011 אודות הסיכום בין יוחאי לגליה גולן-גילד, לפיו יוחאי זכאי למלוא פירות המניות, והוא אשר מעורב בהתוויית דרכה של החברה בצמתים החשובים לאורך הדרך", טען עו"ד שלו בפנייה לבטר.