נראית כמו יאכטה: מרצדס E קלאס קבריולה היא הצעצוע החדש של המיליונרים

מרצדס E קלאס קבריולה עולה 750 אלף שקל, נראית כמו יאכטה לכביש ומושכת תשומת-לב • אך, מתחת לכסות הנהנתנית יש נשמה של מכונית ספורט רצינית

מרצדס E קלאס קבריולה / צילום: יח''צ
מרצדס E קלאס קבריולה / צילום: יח''צ

הכותרות בכלי התקשורת עסקו לאחרונה ביוקר המחיה, החל ממחאת הפסטה ועד למחירי מנת הפלאפל שנסקו ל־20 שקל. אלא שבאותם השבועות דיווחו גם על רשימות המתנה שנמשכות שבועות ואף חודשים למסעדות יוקרה בתל אביב. כאלו שמחיר ארוחה בהן חוצה בקלות את רף ה־150 דולר לאדם. אם כך, נשאלת השאלה: כיצד ניתן להסביר את הניגודים?

הסבר אפשרי אחד מספק "דו"ח העושר העולמי" השנתי של בנק קרדיט סוויס לשנת 2020, שפורסם בקיץ 2021. על פי הדו"ח, "שנת הקורונה" דווקא הסבירה פנים לשכבות הסוציו־אקונומיות הגבוהות ומספר המיליונרים בישראל, שמחזיקים בהון נזיל של יותר ממיליון דולר (בניכוי התחייבויות), עמד על כ־165 אלף איש - עלייה של כ־8,000 איש. הדו"ח גם מצביע כי ההון הממוצע של מיליונר ישראלי עמד על כ־3.5 מיליון דולר. לא נופתע אם הנתונים של 2021, שיתפרסמו בעוד כמה חודשים, יהיו גבוהים בהרבה לאור כמות ההנפקות, ה"אקזיטים", מימושי ההשקעות ונסיקת מחירי הנדל"ן.

קשר הדוק לעיצוב מכוניות הקופה של מרצדס

המספרים מוכרים היטב גם בענף רכבי היוקרה, שמהווה "תחנת חובה" בדרכם של המתעשרים החדשים לצמרת סולם הסטטוס. היקף המכירות בשוק רכבי הפרימיום בישראל זינק בשנה שעברה בכמעט פי חמישה מקצב הגידול של כלל שוק הרכב, ונמסרו יותר מ־12 אלף כלי רכב שמחירם ההתחלתי יותר מ־100 אלף דולר. כתוצאה מכך, ניתן למצוא על כבישי ישראל הרבה יותר כלי רכב שלפני שנים ספורות היו מגיעים ארצה רק בהזמנה מיוחדת או ביבוא אישי. דוגמה קלאסית היא מרצדס E300 קבריולה, שנחתה כאן לאחרונה לאחר חידוש מקיף.

מטבע הדברים, מכוניות ספורט פתוחות לא מיועדות למצניעי לכת ולסובלים מחרדת קהל. במקרה של E300, גם כשגג הבד המתקפל סגור - היא מצליחה להציג מראה אגרסיבי ודינמי, ששומר על קשר הדוק לעיצוב של משפחת מכוניות הקופה המרהיבות של מרצדס. אך כאשר השמש זורחת והגג פתוח, היא הופכת ליאכטת כביש מרהיבה שמאלצת את הסובבים לנעוץ מבטים בוחנים בנהג ובנוסעיו. כלומר, זו לא מכונית ליציאה עם טרנינג מרושל וכתמי קפה מארוחת הבוקר.

תא הנוסעים מתוכנן תיאורטית עבור ארבעה נוסעים, אבל בפועל הוא ממוקד בנהג ובנוסע שלצידו. כאשר הגג סגור, הכניסה למושב האחורי דורשת גמישות מהנכנסים והמושבים עצמם זקופים ולא נוחים לנסיעות ארוכות, אף שמבוגר בגודל מלא ימצא בהם די מרחב לברכיים ואפילו לראש כשהגג סגור. בניגוד לנוסעים מלפנים, שמבודדים מהרוח כאשר הגג פתוח ונהנים מזרם אוויר חם שבוקע ממשענות הראש שלהם, היושבים מאחור סופגים חלק נכבד מעוצמת הרוח בנסיעה במהירות מעל 100 קמ"ש. זה עשוי להיות נחמד ביום קיץ מהביל, אך פחות מתאים ליום סגרירי בפברואר.

כשמתרגלים לתלונות של שוכני המושב האחורי, או כאשר משאירים אותם בבית, שב תא הנוסעים להעניק את תחושת "החיים הטובים" שעבורה הוא תוכנן. עמדת הפיקוד, שמבוססת על זו של מרצדס E קלאס מהדור האחרון, נראית כאילו עוצבה בסטודיו של מעצב תכשיטים יוקרתי. מושבי הספורט הקדמיים ועטויי העור הרך עוטפים את הגוף כמו חליפה מחויטת, ההגה הלבן והשמנמן חובק את אצבעות הנהג באינטימיות, ומתגי התפעול המתכתיים מרגישים כאילו הגיעו מ"רולקס". לוח המחוונים הדיגיטלי הרחב חד וברור דיו גם תחת שמש מלאה, ומערכת הקול מתגברת בקלות על איתני הטבע. כאשר הגג המתקפל סגור, בידוד הרעשים אינו נופל מזה של מכוניות הקופה הסגורות של מרצדס. תא המטען די מצומצם, אבל סביר להניח שממילא המזוודות לשדה התעופה כבר יגיעו עם העוזר האישי.

 
  

מתחת לחרטום האלגנטי של ה־E300 ממוקם מנוע ה־2 ליטר טורבו של מרצדס, שמייצר 245 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. מנוע 2 ליטר ברכב בליגת המחיר הזו עשוי להישמע כמו אנטי־קליימקס אולם האמת היא, שהוא תואם היטב את האופי של המכונית. מי שיבחר באחד משני מצבי התכנות הספורטיביים יזכה לתגובת דוושה חדה בליווי גרגור ספורטיבי ולתאוצות שאולי אינן עוצרות נשימה ושורפות צמיגים, אבל עדיין מכובדות ומהנות עם כ־6.6 שניות מאפס ל־100 קמ"ש. עם זאת, המצב הטבעי של המנוע הוא שיוט חרישי במהירויות גבוהות למרחקים ארוכים, או "קרוז" נינוח נוסח של סוף שבוע על איזו רצועת חוף.

המהנדסים הפתיעו עם יכולות דינמיות יוצאות דופן

מרכב עם הספק מתון, שמיועד בעיקר לתפקד כסמל סטטוס, לא היינו מצפים ליכולות דינמיות יוצאות דופן. אך, מהנדסי ה־E300 הצליחו להפתיע אותנו. מתחת לכסות הנהנתנית מסתתרת שילדה הדוקה וספורטיבית, עם היגוי מהיר וחד, תגובות מדויקות ומהירות לפקודות הנהג, בלמים הדרגתיים ויעילים ותחושה קלילה, למרות המשקל העצמי הנכבד. במצב התכנות "ספורט פלוס", שמשחרר קצת את הרסן של מערכות הבטיחות המגוננות, אפשר אף להשתעשע עם החלקות כוח בטוחות וכשהגג פתוח - מדובר בחוויה רב־חושית. על אף הכיול הספורטיבי והצמיגים נמוכי החתך, המכונית שומרת על נוחות נסיעה מרשימה על בורות עירוניים ושיבושי כביש ישראליים נפוצים. ניתן כמובן להזמין את המכונית הזו בגרסאות הרבה יותר קרביות, אבל ה־300 מרגישה מאוזנת מאוד - והולמת את ייעודה.

מרצדס E300 קבריולה עולה בישראל כ־750 אלף שקל. זהו סכום נכבד, אך לא כזה שירתיע את 8,000 המצטרפים החדשים לרשימת המיליונרים המקומיים, או את ה־150 אלף שהיו שם לפניהם. במחיר הזה מקבלים מכונית מענגת חושים ומשדרגת סטטוס לכל מזג אוויר, שמקבלת ציון גבוה מאוד בהגשמת פנטזיות ובהדחקה. כזו, שתגרום לכם להרגיש כמו בטיילת של Venice בלוס אנג’לס, או על ה"פרומונד" של ניס - גם כשאתם תקועים בפקק המהביל של הטיילת ביפו. ואם יש משהו שבאמת למדנו בשנתיים האחרונות, זה שאסור לזלזל בחשיבותה של הדחקה.

חלק מהמתחרות 

ב.מ.וו 430 קונברטיבל

ב.מ.וו 430  קונברטיבל / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו 430 קונברטיבל / צילום: יח''צ

מחיר ב.מ.וו 430 קונברטיבל החדשה עומד על 510 אלף שקל. המכונית נמתחת לאורך 4.77 מ' וניצבת על בסיס גלגלים מרווח, ומצוידת בתא נוסעים לארבעה מבוגרים ובגג "רך" נפתח חשמלית. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומנוע 2 ליטר טורבו מייצר 258 כ"ס. ה־430 קונברטיבל מאיץ מאפס למאה קמ"ש ב־6.2 שניות.

אאודי A5 קבריו (יבוא עקיף)

אאודי A5 קבריו  (יבוא עקיף) / צילום: יח''צ
 אאודי A5 קבריו (יבוא עקיף) / צילום: יח''צ

גרסת הקבריולה של אאודי A5 זמינה דרך יבוא עקיף. היא נמתחת לאורך 4.7 מ', ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.76 מ' ומצוידת בגג בד חשמלי מתקפל. הנעה כפולה "קוואטרו" היא סטנדרט. מנוע גרסת ה־45 הוא שני ליטר טורבו עם 265 כ"ס שמאיץ למאה קמ"ש בשש שניות. המחיר בגרמניה יקר בכ־20% מהגרסה הסגורה ועשוי לעלות בארץ כ־600 אלף.