חרם בן אנד ג'ריס על ההתנחלויות: בית המשפט הפדרלי יקבע האם החברה עברה על החוק

הזכיין הישראלי של מותג הגלידות, אבי זינגר, הגיש תביעה לבית המשפט הפדרלי בארה"ב נגד יוניליוור העולמית, חברת-האם של בן אנד ג'ריס • הטענה: הדרישה שלא לשווק את המוצרים ביישובים הישראלים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, היא עבירה על החוק האמריקאי והישראלי

בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen
בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen

סערת בן אנד ג'ריס מגיעה לבית המשפט: הזכיין הישראלי של מותג הגלידות, אבי זינגר, הגיש היום (ה') תביעה לבית המשפט הפדרלי בארצות-הברית נגד תאגיד המזון העולמי יוניליוור, חברת-האם של בן אנד ג'ריס.

בכתב התביעה טוען זינגר כי הדרישה ממנו, שלא לשווק את המוצרים ביישובים הישראלים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, היא עבירה על החוק האמריקאי והישראלי.

החוזה של זינגר לייצור ושיווק גלידות בן אנד ג'ריס בישראל יפקע בסוף השנה, ובחברה העולמית מתכוונים שלא להאריכו. כך, אחרי 35 שנה, עלול המותג הפופולרי להיעלם מהמדפים בארץ.

אומנם ביוניליוור דיווחו בחודש שעבר כי החברה פועלת למצוא "סידור חדש" למכירת המוצרים בישראל. ואולם אם התביעה תצלח ותקבע כי החרם על ההתנחלויות נעשה שלא כדין, ביוניליוור עלולים להיקלע לדילמה: חידוש החוזה בישראל מול זינגר או מול זכיין חדש, שגם הוא יהיה מחויב לספק ביקושים לגלידה מצד היישובים שמעבר לקו הירוק - או יציאה של המותג מכל רחבי הארץ.

פרקליטיו של זינגר בארה"ב מבקשים מבית המשפט להכיר בסיום החוזה של יוניליוור מול זינגר כצעד בלתי חוקי. בתביעה, זינגר מבקש להוציא צו מניעה נגד דרישת יוניליוור ולאפשר לזינגר את המשך פעילות מפעל בן אנד ג'ריס ישראל, המשווק את מוצריו בכל רחבי הארץ.

באי-כוחו של זינגר טוענים כי החלטת החברה מנוגדת למספר חוקים בארץ ובארה"ב. החוקים הרלוונטיים בארץ הם החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם שנקבע ב-2011, וחוק איסור אפליה במוצרים שאוסר על אפליה "מחמת מקום מגורים". בארצות-הברית קיימים חוקים שונים בנושא, ביניהם חוק בקרת היצוא האמריקאית, האוסר על חברות לסרב לעשות עסקים מסיבות הקשורות לחרם.

תאורטית, אם יוניליוור תצליח להמשיך את פעילות בן אנד ג'ריס בישראל תחת זכיין אחר, הרי שהוא לא יהיה מחויב אוטומטית למכור את מרכולתו מיוזמתו מעבר לקו הירוק. ואולם, אם רשתות שיווק הפועלות בהתנחלויות יבקשו מהזכיין לספק להם סחורה של בן אנד ג'ריס, נראה כי הוא יהיה מחויב להיעתר לבקשה, על-פי רוח החוק.

עוד טוען זינגר באמצעות כתב התביעה כי דרישת יוניליוור מפרה גם את ההסכם שנחתם אל מול רשות התחרות הממשלתית בישראל בשנת 2001 - כתנאי לאישור המיזוג של יוניליוור-בן אנד ג'ריס. לדבריו, "כיוון שבעקבות המיזוג יוניליוור עתידה להחזיק בשתי חברות-בת מתחום הגלידות (בן אנד ג'ריס וגלידות שטראוס), קבע הממונה על התחרות, בהסכמת יוניליוור, כי אסור לה להתערב ולהגביל את הפעילות של בן אנד ג'ריס ישראל בשום צורה".

יוניליוור רכשה חצי מבן אנד ג'ריס בשנות ה-90' והשלימה את ההשתלטות על החברה ב-2014.