פרנקלין טמפלטון: סיכוי ממשי שרוסיה תתנתק מהמערב כתוצאה מהסנקציות

עם זאת, בבית ההשקעות סירבו להכריז על סוף הגלובליזציה, מכיוון שלדבריהם היא כנראה תיראה מעתה והלאה אחרת • לדברי אסטרטג השקעות בפרנקלין טמפלטון, הסנקציות נגד רוסיה הפתיעו בהשפעתן

שוטרים במוסקבה מפנים מפגינים נגד הפלישה לאוקראינה / צילום: Reuters, Vyacheslav Prokofyev/TASS
שוטרים במוסקבה מפנים מפגינים נגד הפלישה לאוקראינה / צילום: Reuters, Vyacheslav Prokofyev/TASS

בית השקעות האמריקאי פרנקלין טמפלטון פרסם בסוף השבוע ניתוח של המצב באוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית והמלחמה שגבתה את חייהם של מאות עד עתה, והוא מעריך כי יש סיכון ממשי שרוסיה תינתק מהמערב כתוצאה מהסנקציות שהטיל עליה המערב. "צעד כזה יהווה אסון לרוסיה ויזרז את התפרקות מודל הגלובליזציה שהניע את הצמיחה העולמית ב-25 השנים האחרונות", כתב בסקירה קים קטקיס, אסטרטג השקעות בפרנקלין טמפלטון. עם זאת, בבית ההשקעות סירבו להכריז על סוף הגלובליזציה, "מכיוון שהיא כנראה תיראה מעתה והלאה אחרת".

קטקיס ציין בסקירה כי הסביבה הנוכחית נראית כעיצוב מחדש של הציפיות הגיאופוליטיות ברחבי אירופה. "בעוד רוסיה צועדת לקראת יצירת אזור חיץ בינה לבין נאט"ו דרך שליטה מסוימת באוקראינה, שאר אירופה כבר עורכת התאמות למציאות החדשה. כך למשל ההודעה של גרמניה על העלאת התקציב הצבאי שלה ל-2% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) היא הצהרה משמעותית, בהתחשב בכך שהיא לא הגיעה לרמת ההוצאה הזו מאז 1990", הוא הסביר.

לדבריו, התגובה המהירה והמתואמת של מדינות המערב מוכיחה שמדובר במצב גיאופליטי חדש. "הסנקציות משפיעות בהיקפן ובתיאום שלהן אף יותר מאשר היה צפוי, והן מיושמות הרבה יותר מהר מאשר במצבים דומים בעבר, כמו לדוגמה בעת כיבוש חצי האי קרים על ידי רוסיה. לא ניתן להמעיט בחשיבות הדבר, שכן לעתים קרובות סנקציות דורשות פרק זמן מסוים כדי לספק השפעה מקסימלית", ציין קטקיס.

בבית ההשקעות צופים כמובן כי בטווח הקצר צפויה תנודתיות גבוהה יותר בכל שוקי ההון, בעיקר בגלל מחירי סחורות גבוהים יותר. לטענת פרנקלין טמפלטון מחירי הנפט והגז ימשיכו ככל הנראה לעלות בשל החשש לגבי יכולת האספקה של מוצרי האנרגיה הבסיסיים כשלצד זאת צפויה עלייה גם על מחירי המזון, בין היתר מאחר שאוקראינה היוותה 17% מיצוא התירס בשנת המסחר האחרונה, כאשר במקביל תופעת מזג האוויר אל-ניניו פוגעת בספקיות התירס בחצי הדרומי של כדור הארץ.

"צמיחת התמ"ג באירופה לשנת 2022 צפויה להאט ב-0.3%-0.5%, ירידה שהתמתנה על ידי התמיכה הממשלתית במהלך מגיפת הקורונה", הסבירו בפרנקלין טמפלטון.

בסקירה מתייחסים בבית ההשקעות גם לטווח ארוך יותר, וכותבים כי הם צופים שינויים מבניים בשרשרת האספקה ​​ובתשתיות. "אירופה כבר נקטה צעדים לשיפור הביטחון האנרגטי שלה על ידי הפחתת התלות בנפט והגז הרוסיים. בנוסף לשימוש המוגבר בגז טבעי נוזלי, המעבר לאנרגיה מתחדשת ככל הנראה יאיץ את ההתקדמות בהסכם הירוק שלה. במקביל, סין עשויה להפוך לקונה של הנפט והגז מרוסיה, ואירופה עלולה להיות תלויה יותר בארצות הברית וקטאר לצרכי הגז הנוזלי העתידיים", העריכו בפרנקלין טמפלטון.