מנכ"ל אלקטרה צריכה חשף: כך הסכימה רשת המזון הצרפתית לעשות עלייה

אלקטרה צריכה מביאה לישראל את רשת המזון הצרפתית קרפור • התוכניות בישראל, הרוח הגבית שנתנו הסכמי השלום עם האמירויות וגם איך יושפעו מחירי המזון

סניף קרפור בטיוואן / צילום: Shutterstock, Andy.LIU
סניף קרפור בטיוואן / צילום: Shutterstock, Andy.LIU

שוק המזון בארץ עומד בפני טלטלה: קרפור, ענקית הקמעונאות הגדולה באירופה ואחת הגדולות בעולם, חתמה על הסכם הבנות עם חברת אלקטרה מוצרי צריכה ותעשה עלייה לישראל. בכך, תיפרד אלקטרה צריכה מהמותגים מגה ויינות ביתן, וסניפי הרשתות יעברו הסבה לרשת הצרפתית. ההסכם הסופי בין הצדדים צפוי להיחתם בחודש הבא, ולאחר מכן תהפוך אלקטרה צריכה לזכיינית של קרפור בישראל.

הבשורה שצריכה להטריד את השוק ולשמח את הצרכן הישראלי | פרשנות

המותג הפרטי והמחירים: 5 דברים שכדאי לדעת על רשת המזון האירופית קרפור שבדרך לישראל

הסניפים הראשונים של המותג החדש צפויים להיפתח עד לסוף השנה הנוכחית. לפי מקורות בצרפת, הרשת לא תסתפק בסניפי יינות ביתן ותפתח חנויות חדשות. בנוסף לכך, החדרת המותג תיעשה בהדרגה, ומוצריו יימכרו בשלב הראשון בסניפים הקיימים של מגה ויינות ביתן עוד לפני שיעברו הסבה.

במסגרת ההסכם המסתמן, כ-150 סניפים של רשת יינות ביתן יוסבו באופן הדרגתי לסניפים של קרפור. אלקטרה צריכה תשלם סכום שטרם נחשף עבור המרת הסניפים והחדרת הרשת הבינלאומית, לצד תמלוגים עבור המוצרים. על פי הערכות שונות, סך התשלום של אלקטרה עשוי להגיע לכ-400 מיליון שקל. לגלובס נודע כי הצפי של החברה מדבר על הכנסות שנתיות של 6 מיליארד שקל בתוך חמש שנים בישראל, ותחזיות ה-EBITDA השנתיות הן ל-300 מיליון שקל בתוך חמש שנים.

חשיבות המותג הפרטי והרפורמה ביבוא

מעבר למיתוג ולמיצוב, השינוי הגדול שעשויה להביא קרפור הוא המותג הפרטי שלה, שצפוי לתפוס נתח משמעותי מסך המכירות בהשוואה למקובל בשוק הישראלי היום. מעבר להיותה קמעונאית, היא גם אחת מיצרניות המזון הגדולות בעולם, עם 20 מותגים וכ-14 אלף מוצרים. מודל זה מאפשר לה לחתוך עלויות ייצור בצורה חדה.

המותג הפרטי של הרשת מהווה 31% מסך המכירות שלה, שיעור שנחשב גבוה מאוד ביחס לשוק הישראלי. לשם השוואה, ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל, שופרסל, הנתח של המותג הפרטי עומד על 26.5% (נכון לדוחות האחרונים של החברה).

ומה באשר למחירים? קרפור פועלת במספר מודלים, כמקובל ברשתות הגדולות בישראל - החל מחנויות עירוניות שנחשבות ליקרות יחסית, ועד לחנויות ענק בצדי הערים, שמציעות מחירים נמוכים יותר. עם זאת, באלקטרה תולים תקוות שרפורמת היבוא האחרונה שעברה בנובמבר האחרון תאפשר לייבא בקלות שלל מוצרים, שבסופו של דבר יוזילו את הסל לצרכנים וישנו את מפת שוק הקמעונאות בישראל.

נזכיר כי עד כה מוצרים שיבואו ממדינה אחרות חויבו בבדיקות ואישורים ממשרד הבריאות, עד כדי דרישות לשינוי בתהליך הייצור - בירוקרטיה שהרתיעה שחקנים להיכנס לשוק המקומי. כעת תוכל קרפור לייבא מוצרי מזון (קפואים, שימורים, גלידות וכל מזון שמובל בקירור), משקאות או מוצרי ניקיון טואלטיקה ופארם רק על סמך הצהרה כי היא עומדת בתקן האירופי (ISO), וכך מוצר שנמכר באירופה יעשה את דרכו לישראל בלי חסמים וללא צורך בבדיקה מיוחדת.

בנוסף, ההקלות יאפשרו להגביר את היבוא המקביל של מותגים מובילים. כך, רשת כקרפור, שמחזיקה במחסנים משלה ברחבי אירופה, תוכל לייבא לישראל מוצרים שהיא רוכשת באמצעות כוח הקנייה העצום שלה בחו"ל - מבלי לעבור דרך יבואן בלעדי בדרך למדף בישראל.

שווימר: "נגרום למפץ גדול בשוק"

המהלך של אלקטרה מגיע פחות משנה אחרי שהשלימה את רכישת השליטה ברשת יינות ביתן, ולאחר שחתמה עם רשת הקמעונאות הבינלאומית 7-Eleven על הסכם זכיינות מלא, שכלל התחייבויות של אלקטרה כלפי הרשת, לרבות בנושאים של אי תחרות בתחום חנויות הנוחות, ופתיחת מינימום חנויות בשנים 2022-2024.

את פעילות קרפור בארץ צפוי לנהל עמית זאב, מנכ"ל יינות ביתן. לפי גורמים בשוק, ישנן גם שמועות על מעורבות עתידית של איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל הפורש.

היקף המכירות הגלובליות של החברה עומד על 81 מיליארד יורו. היקף המכירות של שופרסל, שנכון להיום הוא הגדול ביותר בישראל, עומד על כ-15 מיליארד שקל, והיא מפעילה כ-400 סניפים.

זה אינו הניסיון הראשון לשיתוף-פעולה בין קבוצה מישראל לענקית הצרפתית. בשנת 2009 השקיעה כור, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת דנקנר, בענקית הקמעונאות הצרפתית, ולפי פרסומים שונים, ב-2016 ניהלה ויקטורי מגעים שלא הבשילו עם הרשת. בעשור הקודם שיתפה קרפור פעולה עם טיב טעם, שבמסגרתו נמכרו מוצריה בחנויות הרשת בישראל.

לגלובס נודע כי בשיחה שקיים צביקה שווימר עם אנליסטים אמר המנכ"ל כי הוא מאמין ש"קרפור תגרום למפץ גדול בתחום המזון בישראל. המטרה שלנו היא להיות קמעונאית המזון האטרקטיבית בארץ, ואנחנו נעשה את זה עם שני מותגים מובילים: סבן אילבן, מותג מוביל בתחום חנויות הנוחות והפרש פוד, וקרפור, שהיא מובילה עולמית עם יכולת לעקוף את המסלול הקיים כיום בשוק המזון בישראל.

"אחרי הסכמי אברהם אנחנו פוגשים מדינה חזקה (ישראל) במצב טוב, שמשפיע על הפעילות שלנו. לא סתם הייתה לנו הזדמנות לעשות עסקה גם עם בוש, גם עם סבן אילבן וגם עם קרפור".

נציין כי פרט למזון וצריכה, קרפור פעילה בעוד מגוון רחב של תחומים לרבות: צעצועים, תחפושות, הלבשה תחתונה, אופנה, ספורט, כלי בית ומוצרים לבית, רהיטים, כלי עבודה, ציוד משרדי ועוד. מדי שנה משיקה החברה שמונה קולקציות מתחלפות בתחומים אלה.

הרשת הבינלאומית הגדולה בארץ

קרפור החלה את דרכה לפני למעלה מ-60 שנה כאשר נוסדה על ידי היזם מרסל פורנייה. בשנת 1960, פורנייה ושותפו דניס דפרי פתחו סופרמרקט המתפרש על שטח של 850 מ"ר. שלוש שנים לאחר מכן נפתח ההיפרמרקט הראשון, שנוסד בהשראת השיטה האמריקאית, אותה למדו השותפים המייסדים בסמינרים בהם השתתפו קודם לכן בארה"ב.

ההיפרמרקט היה הראשון מסוגו בצרפת, והציע את הרעיון של חנות כלבו בשילוב עם סופרמרקט, עם מגוון רחב של מוצרים במחירים נמוכים. החנות התפרשה על שטח של 2,500 מ"ר והציעה 400 מקומות חניה חינם.

מאז הקמתה מהווה קרפור חלוצה בתחום הקמעונאות והראשונה לעשות צעדים משמעותיים, שהיום מהווים חלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה. ביוני 1970 נרשמה קרפור בבורסה של פריז, והפכה להנפקה הציבורית הראשונה במגזר הקמעונאי. כעשור לאחר מכן השיקה הרשת את כרטיס מועדון הלקוחות שלה, המשולב גם ככרטיס אשראי, ותוך שלוש שנים רשמה 200 אלף מנויים.

בתחילת שנות ה-90, עם התחזקות המודעות לחשיבות השמירה על אורח חיים בריא, השיקה קרפור קו מוצרים אורגניים, בהתאם לביקוש בקרב הצרכנים. בהמשך, בשותפות עם בנקי מזון, שמה לה למטרה סיוע לאוכלוסיות מוחלשות והפחתה של בזבוז המזון, ועד היום הנושא נמצא בחשיבות עליונה בקרב מקבלי ההחלטות בקבוצה.

כבר בתחילת שנות האלפיים, כשמגמת קניות האונליין הייתה בחיתוליה, השיקה קרפור את האתר שלה, שהיום מהווה חלק נכבד מפעילותה. כיום החברה מפעילה רשת ענק של סופרמרקטים, Cash & Carry, מכולות, חנויות נוחות ואתרי מכירות אונליין ביותר מ-30 מדינות, ביניהן צרפת, בלגיה ואיטליה, ופועלת במסגרת שותפויות במדינות נוספות במזרח התיכון, בצפון אפריקה, במזרח אסיה ובאפריקה.

בשנה החולפת נפתחו יותר מ-200 חנויות של קרפור ברחבי העולם. החברה נסחרת בבורסת Euronext N.V לפי שווי שוק של כ-14 מיליארד אירו, והיא מעסיקה 320 אלף עובדים, מתוכם למעלה מ-55% נשים. לאתרי האונליין שלה נכנסים מדי יום כ-1.3 מיליון גולשים.