לונדון נגד האוליגרכים: הכלכלה הבריטית התמכרה להון רוסי. כך היא הולכת להיגמל

בריטניה ומנהיגיה הצטיינו בשבועות האחרונים ברטוריקה לוחמנית נגד רוסיה ופוטין, שכללה איומים בסנקציות וכן אספקת נשק • בנקודה אחת בריטניה בכל זאת פיגרה - הטלת סנקציות על האוליגרכים הרוסים, שהפכו זה מכבר לחלק מהנוף והכלכלה המקומית • בימים האחרונים הממשלה הבריטית מנסחת חבילת חוקים שתיישר קו עם ארה"ב ואירופה בנוגע להחרמת רכוש, הלבנת כספים ומאבק בפשיעה כלכלית

הפגנה בלונדון נגד הצעדים המלחמתיים של רוסיה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
הפגנה בלונדון נגד הצעדים המלחמתיים של רוסיה / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

בריטניה מנסה לעבור בימים אלה תהליך גמילה מהיר מהכסף הרוסי. אוליגרכים רוסים, וגם אנשי עסקים עשירים שאינם מיליארדים, נהרו לבריטניה במהלך העשורים האחרונים, קנו חלקים גדולים משכונות היוקרה של לונדון, התערו בסצינת האמנות והאספנות המקומית, השתלבו בזירה הפילנתרופית, במערכת הפוליטית ובכדורגל האנגלי, עד שבירת בריטניה זכתה לכינוי המפוקפק "לונדון-גראד". כעת, על רקע המלחמה, התמונה עומדת להשתנות.

בריטניה, ובמיוחד ראש הממשלה המכהן בוריס ג'ונסון, היו בין הקיצוניים ביותר במערב מבחינת הרטוריקה נגד רוסיה. הם איימו בסנקציות משתקות ובחרם בינלאומי, ובינתיים גם קיימו את ההבטחות לספק נשק קטלני לכוחות האוקראינים. טילי ה־NLAW הבריטיים נגד טנקים עושים שמות בשריון הרוסי, וכבר הפכו לאחד מסימני המלחמה באוקראינה. אספקתם ממשיכה להתרחש גם בימים אלה.

אבל מבחינת סנקציות כלכליות והגבלות אישיות על האוליגרכים המקורבים לקרמלין, בריטניה מפגרת מאחור. גרמניה וצרפת כבר החרימו יאכטות, איטליה תפסה נכסי יוקרה, אבל בבריטניה עדיין מתקיים דיון משפטי ופרלמנטרי בעניין.

לונדון - מקום אהוב על אוליגרכים

העיכוב הוא משמעותי משום שלונדון היא מקום מושבם של כמה מהאוליגרכים הנכללים ברשימות הסנקציות של המערב, ואחרים שעשויים לככב בהן בקרוב.

לפי הערכות של ארגון "טרנספרנסי אינטרנשיונל", שווי נכסי הנדל"ן של אוליגרכים הקשורים לקרמלין בלונדון עומד על 1.5 מיליארד ליש"ט (כשני מיליארד דולר). לפי נתוני הארגון, נכון ל-2016 היו 710 נכסי יוקרה של תושבים הרשומים ברוסיה בלונדון, לעומת 100 בלבד בתחילת העשור הקודם. "נדל"ן בלונדון הפך בעבור אוליגרכים לדרך זולה, נוחה ויעילה להחנות כסף", כתב ה"פייננשל טיימס" בעבר.

אבל הממשלה הבריטית היססה עד כה בנוגע לאימוץ חבילת הצעדים החוקיים הדרושים כדי להחרים רכוש בבעלות אוליגרכים, ומנמקת זאת במאבק המשפטי שיכול להיפתח כתוצאה מאי בהירות. רק בימים האחרונים עבדה הממשלה הבריטית על ניסוח חבילת החוקים, שתאפשר לה למעשה "ליישר קו" עם האירופאים ועם ארה"ב מבחינת סמכויות לגבי הלבנת כספים, החרמת רכוש ומאבק בפשיעה כלכלית. בתחילת השבוע הבטיח בוריס ג'ונסון "להגביר את הלחץ על האליטות הפליליות שמנסות להלבין כספים בבריטניה", אך הרפורמה החוקית צפויה לקבל אישור רק השבוע, ועשויה לכלול זמן הסתגלות שבמהלכו האוליגרכים יוכלו למלט את כספם.

רה"מ בריטניה ג’ונסן בבסיס נאט"ו בטאלין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Leon Neal
 רה"מ בריטניה ג’ונסן בבסיס נאט"ו בטאלין, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Leon Neal

בנוסף, בריטניה כללה עד כה 12 אוליגרכים בלבד ברשימת הסנקציות האישיות שלה, בעוד האיחוד כלל 25. במסגרת הרפורמה החדשה, גם ככל הנראה תוענק לאוליגרכים הרוסים חצי שנה כדי לחשוף את בעלותם על נכסים, ששוויים מגיע לעתים למאות מיליוני ליש"ט - זמן מספיק כדי להיפטר מהם. במקור תיכננה בריטניה להעניק להם שנה וחצי, אך בלחץ האופוזיציה ודעת הקהל הציבורית, התקופה קוצרה.

הקץ לתוכנית "אזרחות הזהב"

ישנם כמה צעדים פיננסיים שבריטניה כבר ביצעה. היא שמה קץ לתוכנית "אזרחות הזהב", שאיפשרה לתושבים רוסים המעוניינים בביטחון היחסי שהציעה עד כה הבירה הבריטית לקנות אזרחות בריטית בתמורה להשקעות נדל"ן או השקעות פיננסיות. התוכנית פעלה בהצלחה כבר משנות ה־90', תחת ממשלות משני צדי המפה הפוליטית.

היא גם הגבילה את הסכום שאזרח רוסי מן השורה יכול להפקיד בבנק בריטי. לגבי רשימת האוליגרכים שאומצה, הממשלה הקפיאה באופן מיידי את האחזקות של כמה מהם בחברות הרשומות בבריטניה. לדוגמה, מיכאיל פרידמן, אוליגרך רוסי ממוצא יהודי, ופטר אוון, בעלי חברת האחזקות LetterOne, אינם יכולים בימים אלה לממש את הבעלות שלהם על החברה, המחזיקה בעסקים בריטיים רבים. בתגובה, העבירו את השליטה בה לבכירים אחרים.

בינתיים יש מי שסבורים כי הלחץ נושא פירות, וכי חלק מהאוליגרכים מנסים להתרחק מקשריהם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

רומן אברמוביץ', שאינו נכלל נכון לעכשיו ברשימה, הודיע כי ימכור את מועדון הכדורגל צ'לסי ויקדיש את הרווחים לנפגעי המלחמה באוקראינה. פרידמן עצמו, שמתגורר לפחות מחצית מהשנה בלונדון, התראיין לכלי התקשורת ויצא במרומז נגד המלחמה. לדבריו, להתבטאויות שלו נגד רוסיה "יש השלכות מיידיות על העסקים שם". עורכי דינו הגישו עתירה בהולה להוצאת שמו מרשימת הסנקציות.

אך דעת הקהל הציבורית לוחצת על הממשלה לפעול בנחרצות רבה יותר. "זה לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת, שאוליגרכים המקורבים לפוטין, שכבר היו צריכים להיות תחת סנקציות, יכולים להעביר כעת את הכסף שלהם בגלל הכישלון של הממשלה הבריטית", אמר לתקשורת דייויד לאמי מה"לייבור", שר החוץ בממשלת הצללים של האופוזיציה. "הממשלה הנוכחית הייתה צריכה כבר להציג את החוקים הדרושים לפני חודשים, כדי שנעבוד יד ביד עם השותפים ובעלי הברית שלנו", הוסיף.

הממשלה, ובמיוחד שרת החוץ ליז טראס, מנמקת את העיכוב בקשיים משפטיים שהחרמות ותפיסת נכסים עשויים לגרור. הדבר הוביל לכך שהציבור בבריטניה מבקר בחריפות את עורכי הדין שנהנים מכספי האוליגרכים, המנהלים את המלחמה המשפטית בשמם. קריאות לחרם על פירמות יוקרתיות בלונדון נפוצו בתקשורת וברשתות החברתיות.

וגם המפלגה השמרנית הבריטית הנמצאת בשלטון נדרשת לבדק בית, ולשינוי מדיניות מהיר, אחרי שהואשמה בשנים האחרונות בקבלת מיליוני ליש"ט מאנשי עסקים רוסים שניסו לקדם את ענייניהם בממלכה המאוחדת. מאז שג'ונסון החל לכהן, חישבו כלי התקשורת, קיבלה המפלגה השמרנית קרוב לשני מיליון ליש"ט בתרומות מגורמים "הקשורים לכסף רוסי או ישירות לקרמלין", וג'ונסון עומד בפני קריאות לסלק את המעורבים בכך מתוך המפלגה. כמה שרים לשעבר, משתי המפלגות המרכזיות בבריטניה, עברו לעבוד בעשור האחרון בעבור חברות רוסיות בתחום האנרגיה והבנקאות.

הציבור לא ממתין: החל חרם צרכנים

כלי התקשורת גם מצביעים על החשיבות של לונדון כבירה פיננסית, ששימשה את רוסיה ואת העסקים הרוסיים בעשורים האחרונים. קרוב ל־40 חברות רוסיות הנפיקו בבורסה של לונדון מאז 2005, כולל חברות בבעלות ממשלתית חלקית כמו "גזפרום" ו"רוסנפט". חברות רוסיות גייסו 34 מיליארד ליש"ט בשוק הבריטי מאז 2010, לפי נתוני פלטפורמת הסחר Dealogic. הממשלה הרוסית הנפיקה בהצלחה אגרות חוב בשוק הבריטי בשווי מיליארדים.

בסוף השבוע ביצעה הממשלה הבריטית "מקצה שיפורים" ברפורמה. היא שוקלת כעת לאפשר החרמת נכסים גם אם מי שנמצא ברשימת הסנקציות הוא רק בגדר "חשוד". היא גם תחייב יצירת רשימה של כל הנכסים הנמצאים בידי תושבים הגרים בחו"ל, ותתעלם ממבנים מורכבים של בעלות באמצעות שרשור חברות. מבנים אלה "הרחיקו" עד כה את הנכסים מבעלות פרטית, והעבירו אותה לחברות עלומות הרשומות במקלטי מס.

בינתיים, חלק מהתושבים בבריטניה לוקחים את העניינים לידיים. חרם צרכנים על "הולנד את בארט" - רשת תוספי תזונה ומוצרי טבע מובילה שבבעלות פרידמן ושותפו פיטר אוון צובר תאוצה. לרשת יש 1,600 סניפים ברחבי בריטניה. גם ראש העיר לונדון, סאדיק חאן מה"לייבור", קרא להתמקד לא רק בנכסי נדל"ן אלא במיליוני ליש"ט המוחזקים "באמנות, במכוניות וביאכטות" על ידי אוליגרכים רוסים.

הבריטים גייסו 100 מיליון ליש"ט לסיוע לפליטים

הציבור בבריטניה התגייס לסיוע כספי לפליטים. במבצע תרומות שאורגן על ידי הממשלה והחל ביום חמישי האחרון, גויסו עד כה כ־100 מיליון ליש"ט (125 מיליון דולר), ממאות אלפי תורמים בריטיים וכן מ"תרומות נדיבות" של המלכה אליזבת, הנסיך צ'ארלס ובני מלוכה אחרים. 20 מיליון ליש"ט מתוך ה־100 מיליון נתרמו על ידי הממשלה כחלק מתכנית תמרוץ וסיוע לאוקראינים שהוכרזה על ידי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שהבטיח שכל ליש"ט שהציבור יתרום, יזכה ב"מאץ'" מצד הממשלה - עד לסכום של 20 מיליון ליש"ט.

הכסף נאסף כאמור במשך ארבעה ימים בלבד, וישמש קואליציה של 15 ארגוני צדקה בריטיים מרכזיים בסיוע לפליטים במזרח אירופה.

המלכה אליזבת. תרמה "סכום נכבד" / צילום: Associated Press, Steve Parsons
 המלכה אליזבת. תרמה "סכום נכבד" / צילום: Associated Press, Steve Parsons

בתוך כך, מדיניות הכניסה לפליטים אוקראינים של ממשלת בריטניה זוכה לביקורת פנימית ובינלאומית, בעקבות הדרישה שהם יוציאו ויזות בנציגויות דיפלומטיות באירופה לפני הכניסה לממלכה המאוחדת. צרפת אמרה כי המדיניות הבריטית "חסרת רחמים", אחרי שפליטים אוקראינים שלהם משפחה בבריטניה נדחו במעבר הגבול בקאלה, ונשלחו לבקש ויזות בפאריס. עד כה הוציאה הממשלה הבריטית 50 ויזות כניסה בלבד, למרות יותר מ־5,000 בקשות שהוגשו ב־48 השעות האחרונות, מאז שלונדון איפשרה את ההגשה.

ממשלת בריטניה מאפשרת ויזת איחוד משפחות, והבטיחה להגדיל את המכסות ולאפשר אלפי ויזות בשבוע, אולם מספרי הפליטים מאיימים להאפיל על האפשרויות החוקיות. שר בממשלת בריטניה עורר סערה בשבוע האחרון כשהציע להם להגיש בקשה לוויזות כ"עובדים עונתיים", אך בינתיים חזר בו. הממשלה גם מאפשרת כעת הגשת בקשות מקוונות, אך במקרים רבים נדרשת הצגת מסמכים פיזית בפני נציגים קונסולריים בריטים. צרפת הזהירה את בריטניה מפני מעבר של פליטים אוקראינים להגירה לא-חוקית מסוכנת, באמצעות סירות שינסו לחצות את התעלה.

הצעיר שעקב אחרי מאסק עבר לנטר יאכטות של אוליגרכים

ג'ק סוויני, הסטודנט בן ה־19 מפלורידה, שהתפרסם בחודשים האחרונים כשקיבל הצעה מאילון מאסק להפסיק לפרסם ב"טוויטר" את נתיבי הטיסה של המטוס הפרטי שלו. סוויני פתח ערוץ ב"טוויטר" שניטר באופן קבוע את הדילוגים של המיליארדר האמריקאי. הוא דחה את ההצעה, שעמדה על 5,000 דולר.

כעת, בעקבות המלחמה באוקראינה והמצוד הבינלאומי אחרי נכסי יוקרה של אוליגרכים רוסים, עבר סוויני להתמקד במטוסים הפרטיים שלהם, וכן בתנועות היאכטות שלהם.

יאכטה של האוליגרך איגור סצ’ין שצרפת החרימה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Douane Francaise
 יאכטה של האוליגרך איגור סצ’ין שצרפת החרימה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Douane Francaise

עם פרוץ המלחמה הוא פתח חשבון שעוקב אחרי מטוסים של אוליגרכים כמו אלכסיי מוראשוב וגנאדי טימשנקו, שכבר נמצאים ברשימת הסנקציות הבינלאומית, וגם אלה של רומן אברמוביץ' ואולג דריפקסה, שאינם נמצאים בה עדיין. בימים האחרונים עקב אחרי מטוסו של ואגיט אלקפרוב, העומד בראש חברת הענק "לוקאויל" בעוד הוא עובר מטורקיה למוסקבה.

כעת עידכן סוויני את עוקביו כי הוא עובד על עדכון רשימת היאכטות, ועל הממשק למאגרי הנתונים הבינלאומיים המרכזים את תנועות היאכטות, לשם מעקב אחריהן. לפי דיווחים בימים האחרונים, חלק מהיאכטות של האוליגרכים הנמצאים ברשימת הסנקציות עושות את דרכן לאיי סיישל ולמלדיבים.