הלוויין של ישי דוידי לא אכזב: פימי נפרדת מגילת עם רווח מצטבר של 135 מיליון דולר

כעשור לאחר שנכנסה להשקעה בחברת להתקשורת הלוויינית, סיכמה פימי על מכירת  יתרת ההחזקה לידי הפניקס • חברת הביטוח תרכוש מקרן הפרייבט אקוויטי מניות גילת ב-22.5 מיליון דולר, ותקבל אופציה לרכישת מניות נוספות, למימוש עד סוף 2022

צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי
צלחות לויין - גילת לווינים / צילום: תמר מצפי

כעשור לאחר שנכנסה להשקעה בחברת גילת לוויינים , חתמה קרן פימי על הסכם שיוביל למכירת יתרת ההחזקה שלה בחברה, ברווח מכובד של כ-135 מיליון דולר. קרן הפרייבט אקוויטי, בראשותו של ישי דוידי , דיווחה על הסכם עם חברת הביטוח הפניקס , שלפיו תמכור לה מניות גילת תמורת 22.5 מיליון דולר ולפי מחיר של 8 דולרים למניה, שדומה למחיר המניה בבורסה.

במקביל, ההסכם כולל אופציה שמקבלת הפניקס לרכישת מניות נוספות של גילת במחיר מימוש של 8.5 דולרים למניה, למימוש עד סוף השנה הנוכחית. לפני מימוש האופציות, החזקת קרן פימי בגילת ירדה ל-9.8%, וכשהאופציות ימומשו היא תחסל את יתרת השקעתה בחברה.

גילת, בניהולו של עדי צפדיה, מספקת פתרונות ושירותים בתחום התקשורת הלוויינית, והיא נסחרת בנאסד"ק ובתל אביב לפי שווי שוק של 452 מיליון דולר. קרן פימי נכנסה לראשונה להשקעה בחברה ב-2012 והגדילה את חלקה בחברה בהמשך. היא השקיעה ברכישת מניות גילת סכום מצטבר של 81.3 מיליון דולר, ולאורך השנים קיבלה דיבידנדים בהיקף כולל של 20.3 מיליון דולר.


תקבל כ-70 מיליון דולר בהנחה שהאופציה תמומש

בחודשים האחרונים היא מכרה מניות גילת תמורת כ-125 מיליון דולר, ובעסקה עם הפניקס, בהנחה של מימוש מלא של האופציות, היא תקבל עוד 69.8 מיליון דולר.

אגב, במימושים קודמים של קרן פימי שבוצעו במהלך 2021, היא מכרה מניות גילת במחירים גבוהים יותר, שהגיעו ל-10-15 דולר; עם זאת, היא מוכרת גם כעת את המניות ברווח, משום שבממוצע היא רכשה את המניות במחיר של כ-4.3 דולרים. בסך הכול, קרן פימי יוצאת מההשקעה עם רווח מצטבר של כ-135 מיליון דולר, ותשואה של פי 2.7 על ההשקעה.

מהלך ההשבחה של גילת בתקופתה של קרן פימי היה מהלך מורכב. בהודעתה של פימי על מכירת המניות היא ציינה שמאז רכשה את השליטה בגילת, היא פעלה להשבחת פעילותה במספר תחומים, בין השאר גיבוש ומימוש אסטרטגיה חדשה, וכן החלפת ההנהלה והדירקטוריון.

לדברי הקרן, בין המהלכים שבוצעו - השקעות של מאות מיליוני דולרים במחקר ופיתוח, פיתוח שווקים חדשים והתמקדות בתחומים ייחודיים וחדשניים של תקשורת לוויינית, כגון IFC (אינטרנט מהיר בטיסות) ו-CBH (תמסורת סלולרית).

"מהלכים אלו שבוצעו במהלך שש וחצי השנים האחרונות העבירו את החברה מהפסד תפעולי בשנת 2012 של כ-22 מיליון דולר והפסד נקי של 24 מיליון דולר, לחברה המייצרת רווחים ותזרים מזומנים משמעותי, עם מזומן של מעל 80 מיליון דולר (ללא חוב), מחלקת דיבידנדים, ובעלת מאזן חזק ואסטרטגיית צמיחה מגובשת לשנים הבאות", ציינה קרן פימי.

קרן פימי הייתה אמורה למכור את ההחזקה שלה בגילת מוקדם יותר, אך עסקה שנחתמה בתחילת 2020 למכירת גילת לקומטק מארה"ב בוטלה לבסוף על רקע משבר הקורונה. קומטק הייתה אמורה לרכוש את גילת בעסקת מזומן ומניות ששיקפה לגילת בזמן חתימת העסקה שווי של 577 מיליון דולר, אך מגפת הקורונה פגעה בעסקי שתי החברות וקומטק ניסתה להיחלץ מהעסקה בטענה של "השפעה שלילית מהותית" על עסקי גילת. עם זאת, גילת טענה שמדובר בתירוץ. לבסוף הוסכם על ביטול העסקה וקומטק שילמה לגילת פיצוי של 70 מיליון דולר, ששימש אותה בחלקו לחלוקת דיבידנד לבעלי המניות, שממנו נהנתה גם קרן פימי כאמור.

גילת רשמה בשנת 2021 צמיחה של 32% בהכנסות לעומת 2020, לרמה של כ-219 מיליון דולר. בשורה התחתונה נרשם אשתקד הפסד (GAAP) של 2.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 34.9 מיליון דולר ב-2020, שהושפע מאותו פיצוי חד-פעמי בגין ביטול עסקת המכירה. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) עמד על 15.7 מיליון דולר.


עשרות אקזיטים ברווח עצום למשקיעים

פימי, קרן ההשקעות הפרטית הגדולה והמצליחה בישראל, נוסדה ב-1996, ויש לה נכסים מנוהלים של למעלה מ-7 מיליארד דולר. הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים, וברקורד שלה עשרות אקזיטים שהניבו למשקיעיה רווח עצום. הקרן מחזיקה כיום ב-34 חברות פורטפוליו, מתוכן 18 חברות ציבוריות, והיא סיימה שנה רווחית מאוד ב-2021.