חברת האנרגיה שלא מצליחה להתנתק מהתלות ברוסיה

על אף שבריטיש פטרוליום הודיעה בשבוע שעבר כי תזנח את החזקותיה בחברת האנרגיה הממשלתית הרוסית רוסנפט, עדיין לא ברור כיצד היא תמכור את הנתח שלה שמוערך בכ-20% • ברקע: מנהלי בריטיש פטרוליום יצאו מדירקטוריון רוסנפט, לאחר לחצים שהפעילו בריטניה וארה"ב

מנכ''ל רוסנפט איגור סצ'ין לוחץ את ידו של ראש הפעילות הרוסית של BP דיוויד קאמפבל / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin
מנכ''ל רוסנפט איגור סצ'ין לוחץ את ידו של ראש הפעילות הרוסית של BP דיוויד קאמפבל / צילום: Reuters, Sergei Karpukhin

ענקיות הנפט המערביות השקיעו עשורים שלמים בבניית קשרים ותשתיות דלקי מאובנים ברוסיה, שעתירה במשאבים. ב-12 הימים האחרונים הקשרים והתשתיות האלו החלו להתמוטט, עם פלישתה של רוסיה לאוקראינה ב-24 בפברואר.

בריטיש פטרוליום (BP) הודיעה בשבוע שעבר כי היא תמכור כ-20% ממניותיה בחברת הנפט הממשלתית הרוסית רוסנפט. "עזבנו את עסקינו ברוסיה", אמר אחד המנהלים הבכירים ב-BP, ג'ון סוארס, ל"וול סטריט ג'ורנל". סוארס הוסיף כי הנתח של BP ברוסנפט הוערך בכ-14 מיליארד דולר בשנה שעברה וכעת ערכו "קרוב לאפס".

ביום ראשון האחרון, BP דיווחה כי תצא משלושה פרויקטים בשיתוף עם הרוסים, בשווי מוערך כולל של 1.4 מיליארד דולר. היציאה תיערך בסוף 2022. ל-BP יש כ-200 עובדים בשטחי רוסיה, כך לפי דובר החברה.

בעוד החיילים הרוסים התקרבו לגבול עם אוקראינה, הבכירים בבריטיש פטרוליום, של ואקסון מוביל האמינו כי הם עוד יוכלו לעמוד במלחמה ללא תגובה, אך תוך פחות מ-60 שעות בשבוע שעבר, כולן הכריזו כי יוציאו את עסקיהן מרוסיה כאשר ברקע הלחץ הבריטי והאמריקאי לגנות את פעולות הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין.

חברת האנרגיה שהכי חשופה לרוסיה

BP, המבוססת בלונדון, היא אחת מחברות האנרגיה הכי חשופות לרוסיה ומאגרי הנפט שלה, כאשר הקשר שלה עם המדינה מתקיים כבר כ-30 שנה. מקורבים לחברה טוענים כי הערכות ומפגשי אסטרטגיה החלו בחברה מיד עם הכרזת הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר. יותר מכך, מנכ"ל BP, ברנרד לוני, קיבל שיחת נזיפה חמורה מהשר הבריטי לעסקים ואנרגיה, קוואסי קוורטנג. קוורטנג הבהיר ללוני כי הממשלה הבריטית "מאוד לא מרוצה" מכך שהוא אוחז בכיסא במועצת המנהלים של רוסנפט. יומיים אח"כ BP כבר הכריזה על ישיבת חירום, בה הוחלט להיפטר מההחזקות ברוסנפט, על אף דיבידנדים בשווי מיליארד דולר ש-BP עשויה לגרוף במהלך השנה. לוני הודיע כי עוזב את תפקידו בדירקטוריון רוסנפט.

עם זאת ועל אף הצהרות הכוונות לגנות את פעולות רוסיה ולפגוע באמצעות עיצומים ברוסיה ובנשיאה פוטין, BP לא ציינה בדיוק כיצד או מתי תצא מהחזקותיה ברוסיה או כמה בדיוק היא תפסיד בגלל המהלך.

מנכ"ל רוסנפט, האוליגרך הרוסי איגור סצ'ין, ציין כי לדעתו "הבריטים לא הותירו ל-BP ברירה. כשהרגולטור וגם בעלי המניות לוחצים, יש מעט מאוד מרחב תמרון". סצ'ין הוא אחד האוליגרכים הכי מקורבים לנשיא פוטין ונחשף לסנקציות בשבוע שעבר כאשר הרשויות בצרפת עצרו את היאכטה שלו מלצאת מהנמל.

אנליסטית ובנקאים סבורים כי קונה שממשלת רוסיה תממן "יצוץ" בקרוב כדי לרכוש את הנתח ש-BP עוזבת ברוסיה, כשהם מציינים את קרן העושר הקטארית שלה כבר נתח ברוסנפט, ועוד קונה סיני עלום. עוד ציינו אנליסטים כי המצב נהיה מורכב ומורכב יותר ככל שעובר זמן והפלישה הרוסית מתקדמת באוקראינה, על BP למכור במהירות, אפילו במחיר "מבצע", כל עוד מחירי הנפט ממשיכים לטפס.