לאומי, דיסקונט והפועלים: הבנקים מגבילים את הפעילות מול רוסיה

בהמשך לסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על רוסיה הבנקים, שניסו עד כה להימנע מהצהרות בנושא, החלו לעדכן את הלקוחות לגבי הגבלת הפעילות הפיננסית מול רוסיה

סניף בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב
סניף בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

הבנקים הישראליים ניסו להימנע עד כמה שאפשר מהצהרות מפורשות לגבי הפעילות שלהם למול המערכות הבנקאיות ברוסיה, בצל הפלישה של הצבא הרוסי לאוקראינה, אך המגמה הזו השתנתה בימים האחרונים. חלק מהבנקים המקומיים החלו לעדכן את לקוחותיהם לגבי הגבלת הפעילות הפיננסית מול רוסיה, כאשר חלק מההגבלות תקפות גם לגבי אוקראינה.

זאת, בהמשך לסנקציות הכלכליות שהטיל על רוסיה המערב, בהובלת ארה"ב, שכללו בין היתר ניתוק של בנקים רוסיים ממערכת העברת ההודעות הפיננסיות סוויפט.

כך לדוגמה, תחת הכותרת "שיבושים בפעילות מול רוסיה ובמטבע הרובל", עדכן בנק הפועלים את לקוחותיו כי "לאור סנקציות בינלאומיות שונות  הוטלו בין היתר על בנקים וחברות רוסיות, ממשלתיות ואחרות, בתקופה הקרובה ייתכנו שיבושים בביצוע פעילויות של העברות כספים אל רוסיה ואוקראינה ומהן. בשלב זה נחסמה בבנק האפשרות לבצע פעילויות במטבע הרובל הרוסי, לרבות המרות והעברות נכנסות ויוצאות, פעילות בני"ע רוסיים ופעילויות סחר-חוץ מול גופים ברוסיה. לפיכך, הוראות אשר יינתנו לביצוע פעולות מסוגים אלו, לא יכובדו".

בלאומי התקינו הודעה שקופצת עם הכניסה לאפליקציית הבנק, שבה נכתב כי הם ״מבקשים לעדכן שלנוכח המצב במזרח אירופה, ייתכנו מגבלות מסחר בניירות ערך עם זיקה לרוסיה". כן מבטיחים שם לעדכן ככל שיידרש.

בבנק דיסקונט ציינו כי הם עוקבים אחר האירועים ומעדכנים את הלקוחות כאשר הדבר רלוונטי עבורם.