תושבי דניה הפסידו: תוכנית "שכונת הוד הכרמל - דניה הירוקה" אושרה סופית

התוכנית, שתשתרע על פני 107 דונמים וקובעת 226 יחידות דיור ב-58 מגרשי מגורים מתוכן 20% קטנות, אושרה למרות התנגדות התושבים • עו"ד מורן גור, המייצג את התושבים: "נלמד את ההחלטה ונפעל בהתאם"

שכונת דניה, חיפה / צילום: יאסר ואקד
שכונת דניה, חיפה / צילום: יאסר ואקד

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה לאשר את תוכנית "שכונת הוד הכרמל - דניה הירוקה", וזאת למרות ההתנגדויות הרבות שהוגשו מטעם התושבים בשכונת דניה הוותיקה.

התוכנית תקום על שטח של 107 דונמים בחלקה הדרומי של שכונת דניה בחיפה על שטח של מורדות נחל נדר הגובל בפארק הכרמל.

כמו כן, התוכנית קובעת 226 יחידות דיור ב-58 מגרשי מגורים (בצפיפות של 4 יחידות דיור למגרש), מתוכן 20% קטנות.

יצוין כי בפברואר 2020 דנה ועדת המשנה של הוועדה המחוזית בהתנגדויות והחליטה לדחות את עיקרן ולאשר את התוכנית בתנאים הקיימים.

נגד ההחלטה הוגשו עררים לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, אשר החליטה לדחות אותם, מה שגרר לעוד עתירה לבית המשפט המחוזי על-ידי המתנגדים לתוכנית.

"התוכנית היא נטע זר בסביבתה"

עיקר המתנגדים היו תושבי דניה הוותיקה, שטענו בין היתר כי "התוכנית סוטה מהתוכנית הכוללנית, ומספר יחידות הדיור בכל מגרש לא אמור לעלות על שתיים, גם במגרשים גדולים ששטחם מעל 1,200 מ"ר". עוד נטען כי "יש הצדקה תכנונית להפחתת מספר יחידות הדיור. זאת, על רקע הסביבה הקיימת והעובדה שמדובר במתחם המהווה חלק בלתי נפרד משכונת דניה.

"התוכנית תאפשר להצמיד בקיר משותף בתת-הקרקע עד שלושה מגרשי מגורים, כך שלמעשה ייווצרו מבנים בבנייה רוויה של 12 יחידות דיור, שאינה תואמת כלל לבינוי הקיים בשכונה (וילות ומבנים דו-משפחתיים) ומהווה נטע זר בסביבתה".

התושבים טענו עוד כי "השכונה נבנתה על-פי תוכנית חפ/1141/א משנת 1964, שמטרתה הייתה להקים שכונה בעלת אופי של 'עיר גנים'", וכי "גם במסגרת תוכנית המתאר הקודמת של חיפה, חפ/1400 (שמעולם לא פורסמה למתן תוקף) נקבע ביחס לאזור זה כי תותר הקמת בתי דיור חד-משפחתיים, דו-משפחתיים או טוריים, בגודל מגרש מינימלי של 500 מ"ר".

כמו כן, המתנגדים ציינו כי הקמת בנייני מגורים עלולה לפגוע בדרכי הגישה ליערות ובמאמצי כיבוי האש ביערות שחוו שריפה קשה לפני 12 שנה (אסון הכרמל).

ובכן, ביוני אשתקד ניתן פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים בעתירה. בית המשפט דחה את כל הטענות שעלו, למעט בנושא עריכות השכונה לשעת חירום.

בנוסף, הוועדה המחוזית בראשות איתמר בן דוד החליטה לשוב ולאשר את התוכנית, בכפוף להטמעת הוראות חדשות להבטחת טיפול מחמיר בנושא עמידות בשריפות וטיפול ברצועת חיץ משמעותית של 76 מטר עוד טרם תחילת הבנייה בשכונה.

ממלא-מקום מתכנן המחוז במינהל התכנון, רונן סגל, ציין כי "מדובר בתוכנית חשובה המרחיבה את שכונת דניה הייחודית תוך יצירת מתחם מגורים איכותי עם מאפייני דיור קצת שונים המאפשרים מתן מענה מגוון יותר של יחידות דיור בשכונה.

"כפי שעולה מחוות-הדעת המקצועיות, התוכנית גם תיטיב את היכולת של הגורמים השונים להתמודד עם אירוע חרום כדוגמת שריפה. במבט המנסה לצפות פני עתיד, פיתוח מתחם המגורים החדש יתרום גם לתושבי השכונה הקיימים". 

"בכייה לדורות" 

עורך הדין מורן גור ממשרד רייסמן גור דויטש משרד עורכי דין ונוטריון, שייצג את התושבים ועמותת "שומרים על דניה", מסר בתגובה: "עם כל הכבוד לוועדה, אמש התקיים הדיון, וטרם פורסמה והומצאה החלטה רשמית. עם המצאת ההחלטה, נלמד אותה ונפעל בהתאם, הכול לטובת האינטרס הלאומי הראשון במעלה, והוא הצלת חיי אדם ומניעת מקרים כפי שאירעו באסונות הכרמל.

"לא בכדי בית המשפט החזיר את הדיון בפני הוועדה המחוזית, בקובעו שלוש אבני-יסוד: שלא הונחה בפני הוועדה תשתית מקצועית של ממש לבחינת החשש למניעת מפגעי השריפה לצד דרכי מילוט מספקות; שלא אומצה עמדת מבקר המדינה; וכן שהפתרון חייב להיעשות בשלב התוכנית ולא בשלב ההיתר העתידי. בהינתן שהתוכנית אושרה בניגוד לשלוש אבני-היסוד הללו, נעתור נגד ההחלטה.

"אני לא מקבל את המשפט 'נגיע לגשר ונעבור אותו' - מדובר באישור שעשוי להיות בכייה לדורות. התושבים דרשו ובצדק מענה מיידי להתמודדות בעיתות שריפה לתוספת 226 יחידות דיור. בהיעדר מענה נחזור לבית המשפט".

את חברת דניה הירוקה, ייצג עו"ד אסף עירוני ממשרד ש. פרידמן ושות'.