האכיפה על עצמאים שהכנסותיהם נפגעו ב-10% לפחות תתחיל ביולי

נציג רשות המסים אמר בדיון בוועדת הכלכלה כי אכיפת החזרי המענקים צפויה להתחיל ביולי השנה • בנתיים, תמוקד האכיפה רק כלפי עסקים שקיבלו מענקים למרות שרשמו שיפור עקבי בהכנסות • עצמאים שירדו ב-37%-39% במחזור וקיבלו מענק, כשנדרשת פגיעה של 40% לפחות כדי לעמוד בזכאות עבורו, ייבחנו באופן פרטני

מחאת העסקים הקטנים / צילום: התאחדות המלאכה והתעשייה
מחאת העסקים הקטנים / צילום: התאחדות המלאכה והתעשייה

רשות המסים לא תתחיל באכיפה כלפי מרבית העצמאים שהתבקשו להשיב למדינה את כספי המענקים שקיבלו. זאת, עד ה-30 ביוני לפחות. כך התבטא היום סמנכ"ל שירות לקוחות ברשות המסים שלמה אוחיון, בדיון שערכה ועדת הכלכלה. אוחיון הבהיר, כי לבקשתו של יושב ראש הוועדה ח"כ מיכאל ביטון, עד אז היא תפנה תחילה לבעלי עסקים שהכנסותיהם עלו או נפגעו בפחות מ-10%. זאת, בתקופה שעבורה קיבלו מהמדינה מענקים.

כלומר, עד יולי תמוקד אכיפת רשות המסים רק כלפי עסקים שקיבלו מענקים למרות שרשמו שיפור עקבי בהכנסות, או כאלה שנפגעו ברמה נמוכה יחסית (עד 10 אחוז ירידה במחזור). עסקים שנפגעו ברמה גבוהה יותר יקבלו זמן התארגנות של כ-4 חודשים עד שתתחיל האכיפה מולם.

מהדיון הסוער, שבו זעמו נציגי העצמאים כלפי הדרישה להחזיר את המענקים, עולה כי האכיפה של רשות המסים צפויה להיות בררנית. הרשות תבחן אכיפה של מקרים בהם עסק שקיבל מענקים והמשיך לפעול בתפוקה גבוהה במשך תקופה ממושכת. המענקים שחילקה המדינה בשנים 2020-2021 לעסקים שרשמו פגיעה גבוהה במחזור - תחילה נקבע רף של 40% שלאחר מכן ירד ל-25% - ניתנו במתכונת דו-חודשית. במידה שרשות המסים תראה כי עצמאי שקיבל מענקים נפגע בפועל פחות מכפי שדיווח, היא תרכז מולו מאמצים רק אם תגלה שזה קרה במשך תקופה של לפחות 3-4 מענקים דו-חודשיים (6-8 חודשים).

בנוסף, דרש ביטון מרשות המסים שתפעל להחרגה של עסקים קטנים בעלי מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל וכן עסקים בעלי הכנסה עונתית מהאכיפה. "מדובר בעסקים מאוד קטנים, של עובד אחד בדרך כלל, שנאבקים על קיומם", אמר ביטון, "אין להם הון ונכסים כדי להחזיר את המענקים. לצדם יש עסקים שמושפעים בתנודתיות, וצריך לדאוג שלא ייפגעו רק בגלל שהרשות תראה שהם הרוויחו בחודשיים כלשהם, שבהם מתקיים מרכז פרנסתם השנתית".

כמו כן, נקבע שבכל אותם מקרים גבוליים, בהם עצמאים ירדו ב-37%-39% במחזור וקיבלו מענק, שנדרשת פגיעה של 40% לפחות כדי לעמוד בזכאות עבורו - ייבחנו באופן פרטני. רשות המסים תגבש עד סוף יוני מדיניות לגבי מקרים כאלה ותבחן האם וכיצד ניתן לעגן את מעמדם בחוק, כך שלא יצטרכו להשיב את כספי המענקים.

רשות המסים שיגרה עד סוף אוקטובר האחרון הודעות עם דרישה להחזר מענקי קורונה שניתנו ביתר לכ-160 אלף עסקים, מתוך כ-400 אלף עסקים שקיבלו מענקים בהיקף של כ-25 מיליארד שקל. כ-30% מהעסקים כבר הסדירו עם הרשות את החזרת המענקים.