ארה"ב מפסיקה לייבא אנרגיה מרוסיה, ובאירופה מנסים לצמצם את התלות בפוטין

הנשיא ביידן הודיע על הפסקת יבוא אנרגיה רוסי גורף, על ידי מניעת אספקת נפט גולמי, גז ופחם בנמלים אמריקאים • האיחוד האירופי חשף תוכנית לגמילה מאנרגיה רוסית: "אנחנו פשוט לא יכולים לסמוך על ספק שמאיים עלינו במפורש", אמרה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית • מחיר הנפט הגולמי עומד על 132 דולר לחבית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. צעד חריף שמטיל בספק את עתידו של צינור הגז / צילום: Associated Press, Alex Brandon
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. צעד חריף שמטיל בספק את עתידו של צינור הגז / צילום: Associated Press, Alex Brandon

ארה"ב תטיל אמברגו על יבוא נפט גולמי, פחם וגז מרוסיה, בתגובה למלחמה באוקראינה; כך הודיע היום (ג') נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בימים האחרונים התגבשה קואליציה בין-מפלגתית בארה"ב שקראה לנשיא האמריקאי לנקוט צעד זה, בניסיון לפגוע בהכנסות רוסיה ממכירת אנרגיה ו"להפסיק לממן את המלחמה באוקראינה" כפי שהגדירו זאת. גם האוקראינים דרשו זאת מארה"ב.

ביידן הודיע על הפסקת יבוא אנרגיה רוסי גורף, על ידי מניעת אספקת נפט גולמי, גז ופחם בנמלים אמריקאים. הוא הגדיר את הצעד כ"מכה כואבת נוספת למשטר פוטין".

"היום אני מכריז על כך שארצות הברית מכוונת לעורק הראשי של הכלכלה הרוסית - אנחנו אוסרים על כל ייבוא של נפט, גז ואנרגיה מרוסיה", אמר ביידן. "זה אומר שהנפט הרוסי לא יתקבל יותר בנמלי ארצות הברית ושהעם האמריקאי ינחית מכה חזקה נוספת למכונת המלחמה של פוטין".

להגן על החירות יעלה לנו, הבהיר ביידן, אבל אנחנו חייבים לעשות זאת. הוא אמר כי הוא בטוח בתמיכה בציבור האמריקאי למהלך. הוא אמר כי "האירופאים אינם באותה פוזיציה כמונו", בין היתר משום שארה"ב היא יצואנית אנרגיה (כולל גז מונזל) לעומת האיחוד האירופי, שמייבא אותה.

רוסיה היא ספקית הנפט השנייה בגודלה לארה"ב (אחרי סעודיה). ארה"ב מקבלת בדרך כלל מיליוני חביות נפט גולמי מרוסיה, ולפי ההערכות, בשנת 2021 שילמה כ-18 מיליארד דולר למדינה תמורת נפט. ארצות הברית ייבאה כ-672 אלף חביות נפט ביום מרוסיה בשנה שעברה, על פי CNBC. כמות זו מהווה כ-8% מסך הייבוא של נפט ומוצריו לארצות הברית.

עד כה, הממשל האמריקאי נזהר לגבי סנקציות בתחום האנרגיה, בשל חשש להעלות עוד יותר את מחירי הדלק ומחירי האנרגיה לתעשייה האמריקאית. מחירי הדלק עלו בחצי דולר לגלון בשבוע האחרון - העלייה המהירה ביותר אי פעם. בתגובה לדיווחים מזנק עוד יותר מחיר חבית נפט ברנט'ס והוא עומד כעת על 126.4 דולר לחבית.

באיחוד האירופי מנסים לצמצם את התלות ברוסיה

בניגוד לצעד האמריקאי, גרמניה והאיחוד האירופי אינם צפויים בשלב זה להפסיק את יבוא האנרגיה ליבשת, שרובו גז טבעי הזורם כל העת - ואפילו בקיבולת מוגברת בצינורות מרוסיה לאירופה. גם אירופה משלמת מיליארדים לרוסיה תמורת גז זה. עם זאת, מוקדם יותר היום האיחוד האירופי חשף תוכנית לגמילה מאנרגיה רוסית. "אנחנו פשוט לא יכולים לסמוך על ספק שמאיים עלינו במפורש", אמרה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית.

התוכנית האירופית כוללת יבוא מסיבי של גז מונזל (LNG) מארה"ב ומקטאר, באמצעות טרמינלים קיימים במדינות כמו פולין והולנד. האיחוד גם יפנה למדינות אסיה בבקשה להעביר אליו עודפי גז טבעי מונזל, אם ניתן. התוכנית גם כוללת חיסכון אנרגטי על ידי הפחתת החימום במבני ציבור וגם בבניינים שלהם הסקה מרכזית במעלה אחת. התוכנית גם כוללת הסתמכות על אנרגיות מתחדשות כדי לייצר חשמל, במקום על גז טבעי מרוסיה 

אתמול הודה הקנצלר הגרמני אולף שולץ בתלות האירופית בגז הרוסי, וציין כי הסנקציות שהוטלו עד כה "משרתות את הצורך להמשיך ולייבא אנרגיה רוסית". בהתאם לכך, כמה בנקים הוחרגו מהניתוק מ"סוויפט" והמדינה אינה שוקלת חרם על אנרגיה רוסית. גם כ-75% מהפחם בו משתמשת גרמניה לייצור חשמל מגיע מרוסיה.

גם בריטניה הצטרפה לחרם והודיעה היום כי תשים קץ לרכש נפט גולמי מרוסיה "עד סוף 2022". הממשלה העריכה כי כ-8% מהאספקה לממלכה המאוחדת מגיעים מרוסיה, וכי לשוק האנרגיה "יהיה די זמן" להסתגל לשינוי במקורות עד סוף השנה הנוכחית.