קרן ריאליטי והעיר הלבנה תובעות את ויקטורי בעקבות שימוש חורג בנכס

לטענת התובעות, הן נאלצו לשלם כספים לרשות מקרקעי ישראל כדי להסדיר שימוש חריג שעשתה רשת ויקטורי בנכס שבבעלותן

רשת ויקטורי / צילום: איל יצהר
רשת ויקטורי / צילום: איל יצהר

קבוצת קרנות הנדל"ן "קרן ריאליטי" ושותפות "העיר הלבנה" הגישו תביעה בסך של כ-6 מיליון שקל נגד רשת ויקטורי. לטענת התובעות, הן נאלצו לשלם כספים לרשות מקרקעי ישראל כדי להסדיר שימוש חריג שעשתה רשת ויקטורי בנכס שבבעלותן. הנכס הנידון ממוקם ברחוב לינקולן 16 בתל אביב, וויקטורי עשתה בו שימוש כסופרמרקט.

בהסכם השכירות שנחתם בשנת 2015 התחייבה ויקטורי לשאת בכלל התשלומים הכרוכים באישור השימוש החורג שלה בנכס. חובה זו עוגנה שוב בכתב שיפוי משנת 2019. "אנו מתחייבים לשאת בכל התשלומים הכרוכים באישור השימוש החורג, ובכלל זה תשלום היטל השבחה לעיריית תל אביב ודמי היתר לרשות, וזאת לא יאוחר מ-14 ימי עסקים מקבלת דרישתן הראשונה של הרשות או הועדה המקומית, לפי העניין", כתבה ויקטורי. "אנו מתחייבים לשפות אתכם בגין כל תשלום אשר יהיה עליכם לשאת בו בקשר עם ביצוע השימוש החורג או קבלת האישור לביצועו".

לטענת התובעות, על אף שהתחייבות זו עוגנה בשורה של מסמכים, הנתבעים בחרו להתנער מהתשלום, בניסיון להתעשר על חשבון התובעות שלא כדין. באופן תמוה, בניגוד לדין ובניגוד להתחייבויות מפורשות של ויקטורי לאורך השנים, סירבה החברה לקיים את חובתה לשאת בתשלומים הכרוכים בשימוש החורג.

"התנהלות ויקטורי לוותה בחוסר תום-לב מובהק, תוך הצגה שיטתית של מצגי שווא", טענו התובעות, המיוצגות על-ידי עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין וסוזאנה יעקובי ממשרד חדד-רוט-שנהר. בגין כ דרשו התובעות מבית המשפט לחייב את ויקטורי בפיצוי בסך 6 מיליון שקל.

הנזק שנגרם עומד על 1.2 מיליון שקל

בכתב התביעה מצוין כי באוגוסט 2021 התקבל מפרט כספי מאת רשות מקרקעי ישראל לתשלום דמי ההיתר בגובה של 4.6 מיליון שקל על שימוש חורג בנכס. בעקבות קבלת דרישה זו, פנתה קרן ריאליטי אל ויקטורי בדרישה שתסדיר את חובה אל מול הרשות. אלא שהנתבעת סירבה לשאת בתשלום דמי ההיתר.

בכתב התביעה שהוגש נכתב כי "לנוכח התנאי שהוצב על-ידי רשות מקרקעי ישראל לצורך העברת הזכויות בנכס, כדי לקדם את עסקת המכירה תוך עמידה בהוראות הסכם המכר וכדי לצמצם את הנזק שעתיד היה להיגרם להן, נאלצו התובעות, בעל-כורחן, לפרוע את חובה של הנתבעת לרשות".

כמו כן, בכתב התביעה נטען כי בעקבות העיכוב בתשלום על-ידי רשת ויקטורי, נגרם לחברת הנדל"ן קרן ריאליטי נזק נוסף בסך של למעלה מ-1.2 מיליון שקל.

ויקטורי טענה בתגובה, באמצעות עו"ד אשר אפריאט, כי השימוש החורג לא שירת את ויקטורי אלא את קרן ריאליטי, ומשום כך על הקרן לשאת בהוצאות אלה. עוד טענה ויקטורי כי כתב השיפוי נחתם בנסיבות אחרות, והוא איננו רלוונטי לנידון.