איך האות Z הפכה לסמל פרו-מלחמתי ברוסיה

ממשלת רוסיה השתמשה באות Z כסמל פטריוטי לאגד את העם הרוסי בנושא פלישתה לאוקראינה

חיילי צבא רוסיה יוצרים את האות Z / צילום: Reuters, Danil Aikin/TASS
חיילי צבא רוסיה יוצרים את האות Z / צילום: Reuters, Danil Aikin/TASS

כשהספורטאי הרוסי בן ה־20 איבאן קוליאק צעד על הפודיום באליפות העולם בהתעמלות לצד המנצח האוקראינה איליה קובטון, סמל שכמעט ולא ניתן היה להבחין בו על התלבושת שלו גרם לחקירה רשמית של התנהלותו וגינוי נרחב מהקהילייה הבינלאומית.

האות Z - מודבקת בלבן על החולצה הלבנה של קוליאק כשקיבל את מדליית הארד במקבילים בטקס בדוחא, קטאר בשבת - הפכה בעיני מי שתומכים בפלישה הרוסית לאוקראינה לסמל לגאווה בצבא הרוסי. במערב, מגנים אותה כסמן של סנטימנט לאומני.

פדרציית ההתעמלות הבינלאומית, שביום שני אסרה על מתעמלים מרוסיה ובלרוס להשתתף בתחרויות שלה, הודיעה שפתחה בהליכים משמעתיים נגד קוליאק.

האות החלה להופיע לראשונה על טנקים רוסיים ונגמ"שים כשהיו בחניון סמוך לגבול אוקראינה כמה ימים לפני שחיילים רוסים חצו את הגבול. אנליסטים צבאיים אומרים שהאות, לצד סימנים אחרים, משמשת בידי הצבא הרוסי כסימן זיהוי כדי להבדיל בין הציוד שלהם בשדה הקרב לציוד האוקראיני.

מכוניות, שלטים, הפגנות

מאז הפלישה, ה-Z הזו הופיעה על מכוניות, על שלטים באסיפות של תומכי הקרמלין, ועל לוחות המודעות במערכות המטרו של מוסקבה וסנט פטרסבורג. בהוספיס לילדים בעיר קזאן בשבת, המטופלים הוצאו מהמחלקה כדי ליצור את האות במגרש ואז צולמו כך.

בימים האחרונים, סרטונים בעד ממשלת רוסיה הכוללים את הסמל הופצו באופן נרחב ברשתות חברתיות. סרטון אחד כזה נפתח בנאום בעד הצבא הרוסי מאת אנטון דמידוב, פעיל לאומני, ואחריו רואים מאות אנשים המתקהלים במה שנראה כמו מחסן מנופפים בדגלי רוסיה וצועקים "רוסיה!" ואת השם של הנשיא ולדימיר פוטין.

"אני לא יודע מאיפה הסמל הזה הגיע", אמר דמידוב בריאיון, והוסיף שפעילים בעד הקרמלין ראו אותו על טנקים רוסיים באוקראינה והחלו להשתמש בו. "הסמל לא חשוב. מה שחשוב הוא העמדה שהוא מייצג, והעמדה הזו היא שאנחנו מבינים שאנחנו צריכים לתמוך בנשיא שלנו ובצבא שלנו במשימה הקשה שלהם".

משרד ההגנה של רוסיה ומוסדות ממשלה אחרים אימצו את הסמל הפשוט כדי לעודד תמיכה למלחמה בקרב האזרחים. מוסקבה מגדירה את הנעשה באוקראינה לא כמלחמה אלא כ"פעולה צבאית מיוחדת".

זמן קצר אחרי שרוסיה פתחה במלחמה, רשת השידור הנתמכת על ידי המשטר RT החלה למכור חולצות טי עם סיסמאות כאלה. ישנן חברות שהחליפו את הגרסה הקירילית של האות ז' בגרסה הלטינית במותגים שלהם, וכמה פקידי ממשלה שלחו אלה לאלה את האות הזו בפרופילים שלהם ברשתות חברתיות. ברוסית, המילה "בשביל" נכתבת "זא" ומשרד ההגנה החל להציף את אינסטגרם בפוסטים עם אמרות כמו "בשביל השלום", "בשביל החבר'ה שלנו", "בשביל הניצחון" שבכולם האות Z מחליפה את האות הקירילית.

ממשלות מקומיות ברחבי רוסיה הצטרפו, ומשאירות אור בחלונות של בנייני העירייה ובנייני ממשל אחרים בצורת האות Z בלילות.

"זה סמל של אחדות העם", אמר איבאן ז'רנאקוב, פקיד במחוז הצפוני ארכנגלסק המנהל את מחלקת החינוך הפטריוטי בריאיון לרשת טלוויזיה של הממשלה. "זה מסמל את התמיכה בכוחות המזוינים שלנו, תמיכה בהחלטות הנשיא ונועד לאחד אותנו במצב הקשה הזה".

איקונוגרפיה של גרמניה הנאצית?

באוקראינה, מתייחסים לסמל באופן שונה.

אולקסי רזניקוב, שר ההגנה האוקראיני, השווה את הסמל ביום שני לאיקונוגרפיה של גרמניה הנאצית, והעלה ציוץ עם תמונה של לוגו דמוי צלב קרס המורכב משתי אותיות Z מוצלבות. הסמל נפוץ ברשתות חברתיות אוקראיניות. הוא גם צייץ בטוויטר: "ב־1943 קרוב למחנה הריכוז סאכסנהאוזן הייתה תחנה Z, בה בוצעו מעשי רצח המוניים", התייחסות למחנה השמדה נאצי.

ההתייחסות לגרמניה הנאצית באה על רקע ההאשמה השקרית של הרוסים שהממשלה האוקראינית מנוהלת בידי ניאו־נאצים ושאחת ממטרות הפלישה הרוסית הייתה לעשות "דה־נאציפיקציה" של המדינה. נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הוא יהודי.

ברוסיה, נמצאו בימים האחרונים כתובות גרפיטי עם האות Z על רכוש של אנשים שהכריזו שהם מתנגדים למלחמה.

ארגון זכויות האדם הבולט ביותר של רוסיה, שתיעד הפרות של זכויות במדינה לפני שצו בית דין כפה עליו להפסיק לפעול בדצמבר, הודיע בשבת שפקידי ביטחון ציירו את האות Z בבניין של הארגון לאחר שערכו במקום חיפוש.

פעילה בלהקת הפאנק הפמיניסטית והאקטיביסטית פוסי ריוט, שהתבטאה נגד פוטין במשך שנים, צייצה צילום של כתובת גרפיטי של האות על דלת שאמרה שהיא הדלת הראשית של דירתה.

את שתי הטענות האלה העיתון לא הצליח לאשר באופן עצמאי.

מבקר הסרטים המפורסם ביותר ברוסיה, אנטון דולין, מצא את האות על דלתו לפני שעזב את המדינה. "המסר היה ברור לחלוטין. האנשים שעשו את זה יודעים שאני נגד המלחמה", אמר דולים בטלפון מלטביה. "הם הראו לי שהם יודעים איפה אני גר ואיפה משפחתי מתגוררת. זה אקט של הפחדה".

דולין אומר שמבחינתו, האות פחות מזכירה את הסמלים של הנאצים ויותר מזכירה סרט זומבים ידוע. "זה מזכיר את מלחמת העולם Z", אמר, בהתייחסות לסרט מ־2013 בכיכוב בראד פיט המבוסס על ספר באותו שם. "אני רואה את זה כמייצג את צבא הזומבים שלנו והחלק באוכלוסייה שהפכו לזומבים, שצופים בטלוויזיה של המדינה ותומכים במבצע".

ילדיו, אמר, רואים בסמל משמעות אחרת: Zlo, המילה ברוסית לרוע.