בכירים בריטים מזהירים שרוסיה מתכוונת להשתמש בנשק כימי

פינוי האזרחים מהערים המכותרות באוקראינה נמשך • אוקראינה טוענת כי הרוסים פגעו בבית חולים לילדים במריופול • הקרמלין: "ארה"ב פתחה במלחמה כלכלית נגד רוסיה"• בלינקן: פוטין יפסיד את הקרב באוקראינה ורוסיה תספוג תבוסה אסטרטגית

בניין מגורים במריופול שנהרס מהפצצות רוסיות / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
בניין מגורים במריופול שנהרס מהפצצות רוסיות / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

21:15

בכירים בריטים מזהירים כי רוסיה מתכוונת להשתמש בנשק כימי באוקראינה. זאת לאחר שהקרמלין טען שארה"ב מעורבת בהכנת נשק ביולוגי באוקראינה.

אוקראינה טוענת שרוסיה הפציצה בית חולים לילדים במריופול. זאת בזמן שהוחלט על הפסקת אש כדי לאפשר לאזרחים להתפנות מאזורי הלחימה. 

שר ההגנה הבריטי הודיע כי ארצו תשלח מערכות הגנה אווירית לאקוראינה.

בלינקן: פוטין יפסיד את הקרב באוקראינה ורוסיה תספוג תבוסה אסטרטגית.

אוקראינה ממשיכה פינוי של אזרחים מפרברי קייב. 

18:30

אוקראינה מסרה היום כי במריופול יש לפחות 1,170 אזרחים הרוגים מאז תחילת הפלישה הרוסית. סגן ראש עיריית מריופול אמר היום כי "לפחות 1,170 אנשים נהרגו ו-47 נקברו בקבר המוני היום. אנשים נמצאים ללא מים, חימום, חשמל וגז. התושבים ממיסים שלג כדי לשתות".

17:10

סוכנויות הידיעות מדווחות כי אוקראינה ורוסיה הסכימו להפסקת אש בת 12 שעות בשש ערים באוקראינה היום, על מנת לאפשר לאוכלוסיה האזרחית לצאת בביטחה. דיווחים של הרשויות האוקראיניות מגלים שגם היום, חלק מנתיבי המילוט ההומניטריים הופגזו ובחלקם הפינוי הופסק כמעט לחלוטין.

באיזיום, מזרחית לחרקיב, בכירים בשלטון המקומי טוענים כי חילוץ האזרחים "עוכב ע"י מרגמות של הרוסים". שיירות החילוץ לא יכולות לצאת מהעיר בשל הפצצות.

במריופול, בדרום מזרח המדינה, המצב אפילו פחות ברור. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה, כותב ללא הרף ברשת טוויטר כי הרוסים מוסיפים לחסום נסיונות פינוי אזרחיים והנגשת סיוע הומניטרי לערים המופגזות. בסוכנויות הידיעות התקשו לאמת את הידיעה.

בסומי, צפון מזרח אוקראינה, המצב דווקא נראה אופטימי עם חילוץ מתקדם של אזרחי העיר ברכבים פרטיים ואוטובוסים החל משעות הבוקר המוקדמות. מדובר בכ-5,000 אזרחים וכ-1,000 רכבים פרטיים, מדווחים ברשות המחוזית.

באנרהודר, דרום אוקראינה, שיירות הובילו בעיקר נשים וילדים משעות הצהריים מחוץ לעיר.

14:35

גורם בכיר בשגרירות ארה"ב בישראל אומר כי ארצו מעודדת את כל שותפותיה לרבות ישראל להצטרף לכל העיצומים נגד רוסיה שצפויים לעלות רמה, לרבות אלה האישיים. לדבריו עוצמת העיצומים תלויה בהשתתפות רחבה של מדינות רבות, וככל שיותר מדינות מעורבות, העיצומים יעילים יותר. עוד אמר כי "העיצומים גורמים לנזק קשה ומתמשך לכלכלה הרוסית ומנתקים אותה מהעולם. הצעדים הכלכליים חזקים ומשתקים כי ארצות הברית מאוחדת עם שותפות רבות. זה כי אנחנו מאוחדים עם כל השותפים שהצטרפו אלינו".

בנושא העיצומים על מכירות הדלק והגז מרוסיה אמר כי יש לכך השפעה גדולה על השוק העולמי ואנחנו מחפשים עוד דרכים להגדיל את מקורות האנרגיה עולמיים כדי למנוע מחסור ועליות מחירים. הוא לא התייחס ישירות לפרסומים כי מנהיגי סעודיה ואיחוד האמירויות סירבו לענות לפניות של נשיא ארצות הברית ביידן בנושא.

ארה"ב רואה בנשיא רוסיה פוטין ביחד עם מנהיגים נוספים כמו שר החוץ לברוב, אחראים ישירים להפרה ברוטלית של החוק הבינלאומי וכללי המוסר הבסיסיים בפלישה לאוקראינה הגורמת ל סבל אנושי הומניטרי רב. האמריקנים מאשימים את רוסיה כי היא פוגעת במכוון בבתי מגורים בתי חולים ומתקנים אזרחיים אחרים תוך הפרה של החוק הבינלאומי. עם זאת הבהיר כי ארצות הברית לא תסייע ישירות ללחימה אלא אם אחת ממדינות נאט"ו תותקף.

הגורם אמר כי ארצות הברית תומכת בכל המאמצים לתווך כדי להפסיק את הקרבות לרבות מאמצי התיווך של ראש הממשלה בנט.

13:45

המפעל הגרעיני בצ'רנוביל נותק מרשת הכוח של אוקראינה, כך לפי בכירים בממשל האוקראיני. בהודעה רשמית של משרד הכרייה והאנרגיה האוקראיני בפייסבוק נמסר כי "בשל פעולות צבאיות של הכובשים הרוסים, המפעל הגרעיני בצ'רנוביל נותק לחלוטין מרשת האנרגיה וכעת נמצא ללא ספקי כוח בכלל". המשרד האוקראיני הדגיש כי פעולות לשחזור רשת הכוח לא יכולות להתבצע מפני ש"צבא הכיבוש הרוסי ממשיך לתקוף".

13:40

הקרמלין מאשים את ארה"ב בפתיחת מלחמה כלכלית נגד רוסיה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בשיחה עם עיתונאים כי "ארה"ב דה פקטו מנהלת מלחמה כלכלית נגד רוסיה. הפדרציה הרוסית נוקטת בצעדים רציניים, מחושבים ומגמתיים כנגד המצב כדי לייצב את המצב הכלכלי", הוא הוסיף וציין כי במוסקבה צופים ללפחות מיליון מובטלים חדשים ברוסיה לאחר עזיבת החברות המערביות.

13:16

ליאוניד נבזלין, איש העסקים הישראלי-רוסי, אופוזיציונר למפלגתו של נשיא רוסיה וולדימיר פוטין וגולה רוסי הודיע היום כי הוא מוותר על אזרחותו הרוסית.

נבזלין עשה את הונו ביזמות לאחר התפרקות ברית המועצות ויחד עם איש העסקים הרוסי-יהוד מיכאיל חודורובסקי הקים את חברת הנפט יוקוס בשנת 1993. החברה פורקה ב-2007, לאחר שהמשטר הרוסי טען בנוגע לעבירות שוק הון של חודורבסקי ונבזלין. נבזלין עזב את רוסיה ב-2003 לאחר האשמות שונות של הממשל ברוסיה.

ליאוניד נבזלין / צילום: ינאי יחיאל
 ליאוניד נבזלין / צילום: ינאי יחיאל

ב-2008 בית המשפט הרוסי אף הרשיע אותו בנסיון לרצח, שלא בנוכחותו, והטיל עליו מאסר עולם. רוסיה ביקשה ממדינת ישראל מספר פעמים להרשיעו אך המדינה סירבה.

מנבזלין נמסר: "כל מה שפוטין נגע בו גווע. אזרחות רוסית כשלעצמה הפכה לאות קלון שאינני רוצה לשאת עוד. אני נגד המלחמה, אני נגד הכיבוש, אני נגד השמדת העם האוקראיני. אני אזרח ישראל ואם לחשוב על אזרחות נוספת, הייתי גאה לקבל דרכון אוקראיני".

נכסי יוקוס חולקו בין חברות הנפט הרוסיות הממשלתיות רוסנפט וגזפרום.

13:10

לאחר לחץ ציבורי מצד עובדיה באוקראינה, מודיעה היום (ד') פלייטיקה על הסרת האפליקציות שלה מהחנויות של אפל ואנדרואיד. פלייטיקה היא המעסיק הישראלי הגדול באוקראינה, ולה 1,100 עובדים בקייב. "אנו עדים לסבל הרב של העובדים שלנו ושל תושבי אוקראינה בעקבות הפלישה הרוסית והאסון ההומניטרי הבלתי מתקבל על הדעת שנגרם בעטיה," נכתב בהודעה שהוציאה החברה. "אנחנו מסירים את המשחקים שלנו מהחנויות ברוסיה עד להודעה חדשה".

זהו שינוי של העמדה שהביעה החברה רק לפני יומיים, אז נמנעה החברה מלנקוט פעולה עסקית או מהפניית האצבע המאשימה במצב כלפי רוסיה ומסרה כי: "החברה מגנה אלימות מכל סוג. התקיפות האחרונות, שכוונו לאוכלוסייה אזרחית אוקראינית, מהוות עליית מדרגה מדאיגה ואנו ממשיכים לעקוב אחר המצב".

פלייטיקה מחזיקה גם במרכז פיתוח גדול בבלרוס, מדינת חסות של רוסיה, ובדוח שפירסמה בתחילת החודש ציינה כי "תסיסה ציבורית בבלארוס, פעילות צבאית או סנקציות אם יוטלו עליה, יכולות להשפיע באופן מהותי על פעילותנו".

בימים האחרונים הופעל לחץ על חברות ישראליות ובינלאומיות הפעילות באוקראינה מצד עובדי החברות ופעילים בתעשיית המקומית לא להסתפק רק בפעילות הומניטרית וסיוע לוגיסטי לעובדים, אלא גם לנקוט בסנקציות עסקיות כלפי השוק הרוסי ולנקוט עמדה הצהרתית ברורה נגד משטר פוטין.

מפלייטיקה נמסר: "נבהיר שלהחלטה אין קשר לגורמים חיצוניים".

12:53

החברות הבינלאומיות ממשיכות בניתוק הקשרים עם רוסיה בעקבות הפלישה המתמשכת לאוקראינה, הפעם חברות הייעוץ. ביניהן, ארבעת החברות הגלובליות הגדולות ביותר - דלויט, ארנסט & יאנג, KPMG ו-PWC.

דלויט הודיעה בתחילת השבוע, ב-7 במרץ, כי היא סוגרת את פעילותה ברוסיה ובלארוס. מהחברה נמסר: "על אף שאנו יודעים שזו ההחלטה הנכונה, היא תשפיע על כ-3,000 אנשי מקצוע רוסים ובלארוסים שעובדים בדלויט. כמו אחרים, אנחנו יודעים שלקולגות שלנו ברוסיה ובלארוס אין כל השפעה על פעולות הממשלה שלהם. אנו נתמוך בכל הקולגות שיושפעו מהמעבר ונעשה כל מה שניתן כדי לסייע להם בזמנים קשים אלו".

חברת ארנסט & יאנג, הצהירה שהיא תסיר את הסניף הרוסי שלה מהרשת הגלובלית, אך "תאפשר לו להמשיך לעבוד עם לקוחות בתור קבוצת ייעוץ עצמאית". לארנסט & יאנג יש צוות של 4,700 עובדים שעובדים ב-9 ערים שונות בשוק הרוסי מעל 30 שנה.

מ-KPMG הגלובלית נמסר כי "החברות ברוסיה ובלארוס יעזבו את הרשת של KPMG". ל-KPMG יש מעל 4,500 עובדים ברוסיה ובבלארוס, ציינו בחברה, רובם עובדים בה עשרות שנים. "ההחלטה שלנו אינה קשורה לעובדים - אלה תוצאות הפעולות של הממשלה הרוסית".

גם בחברת PWC מתכננים לעזוב את רוסיה: "כתוצאה מפלישת הממשלה הרוסית לאוקראינה החלטנו כי בהתאם לנסיבות, PWC לא צריכה לשמר סניף ברוסיה וכתוצאה מכך PWC רוסיה תיסגר. המאמצים העיקריים שלנו יתרכזו בקולגות האוקראינים שלנו ובמאמצים הומניטריים".

06:47

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם מעדכן כי לפחות 474 אזרחים, בהם 29 ילדים, נהרגו באוקראינה מאז פלישת רוסיה למדינה לפני כשבועיים. "המספר האמיתי גבוה בהרבה", נכתב בהודעה. 474 מקרי המוות הם רק אלו שתועדו, ודיווחים רבים מעוכבים או ממתינים לאישור נוסף. לפי ההודעה, 861 אזרחים נפצעו, מרביתם בעקבות הפגזות ותקיפות אוויריות.

עד כה, יותר משני מיליון פליטים נמלטו מאוקראינה מאז הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר.

ארה"ב הודיעה כי היא דוחה את הצעת פולין לשלוח מטוסי קרב מסוג מיג-29 מתקופת ברית המועצות לאוקראינה דרך בסיס אמריקאי בגרמניה משום שהיא "לא ברת קיימא" ומעוררת "חששות רציניים" עבור ברית נאט"ו.

ורשה העלתה את ההצעה המפתיעה אתמול (ג') בעקבות בקשות חוזרות ונשנות של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, למטוסי קרב נוספים לחיל האוויר של ארצו.

לפי התוכנית הפולנית, מטוסי הקרב מתוצרת רוסית מיג-29 יועברו לבסיס אמריקאי סמוך לעיר רמשטיין שבגרמניה, ולאחר מכן ישלחו לאוקראינה. דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר כי טיסת מטוסי קרב מהבסיס המשותף לארה"ב ולנאט"ו למרחב האווירי שנמצא במחלוקת בין רוסיה לאוקראינה "מעורר חששות רציניים עבור כל ברית נאט"ו".

"נמשיך להתייעץ עם פולין ועם בעלות בריתנו האחרות בנאט"ו על הנושא ועל האתגרים הלוגיסטיים שהוא מציב, אבל אנחנו לא מאמינים שההצעה של פולין היא ברת קיימא", הוסיף קירבי.

בעוד שחלק ניכר מחיל האוויר האוקראיני נותר שלם מאז פלישת רוסיה בסוף פברואר, גם אוקראינה וגם רוסיה ספגו אבדות משמעותיות ואינן שולטות במרחב האווירי מעל המדינה.

צי חיל האוויר של אוקראינה מורכב ממטוסי מיג-29 וסוחוי Su-27 מתקופת ברית המועצות, וממטוסי סוחוי Su-25 כבדים יותר - ואלו המטוסים היחידים בהם טייסים אוקראינים יכולים להטיס מיידית ללא הכשרה נוספת.

בזמן שבאוקראינה קוראים לבנות הברית ממערב לספק לה מטוסים צבאיים, הדבר עלול להוות סיכון רציני: רוסיה הזהירה כי תמיכה בחיל האוויר האוקראיני תיראה במוסקבה כ"השתתפות בסכסוך", שתוביל לנקמה אפשרית במדינות שיספקו את המטוסים.

נאט"ו כבר הודיעה שהיא לא מעוניינת בעימות ישיר עם רוסיה, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלל שליחת חיילים אמריקאים למלחמה באוקראינה.

פולין לא הודיעה לארה"ב מראש על כוונתה להציע מטוסי קרב לאוקראינה. "למיטב ידיעתי, הם לא התייעצו איתנו מראש לגבי העברת המטוסים האלה. זה היה מהלך מפתיע מצד הפולנים", אמרה תת-מזכיר המדינה לעניינים מדיניים, ויקטוריה נולנד, בהצהרה בוושינגטון.

שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, אמר אתמול כי ארצו תעמוד לצד פולין אם היא תעביר את המטוסים, וציין כי היא עלולה להתמודד עם "התוצאה הישירה" של החלטתה - "ולכן נגן על פולין, נעזור להם בכל מה שהם יצטרכו", אמר.

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, הבהיר כי כל החלטה לגבי מסירת נשק התקפי לאוקראינה חייבת להתקבל פה אחד על ידי חברות נאט"ו. "אנחנו מסוגלים לתת את כל צי מטוסי הקרב שלנו, אבל אנחנו לא מוכנים לעשות אף מהלך בעצמנו כי אנחנו לא צד במלחמה הזו", הסביר.

לצד המחלוקת לגבי מסירת המטוסים, הצבא האמריקאי הודיע כי יציב מחדש שתי סוללות טילי פטריוט בפולין כדי "להתמודד עם כל איום פוטנציאלי על ארה"ב, על בעלות בריתה ועל שטחי נאט"ו".

קוקה-קולה ופפסי הודיעו על השהיית עסקיהן ברוסיה

קוקה-קולה הודיעה הלילה שהיא משהה את עסקיה ברוסיה, ופפסיקו הכריזה על עצירת מכירת משקאותיה במדינה.

שתי החברות, שסופגות קריאות לחרם ברשתות החברתיות בימים האחרונים, מעסיקות עשרות אלפי אנשים ברוסיה. במזכר לעובדים שהגיע לידי CNBC, רמון לגווארטה, מנכ"ל פפסיקו, כתב כי החברה תפסיק למכור את המשקאות הקלים שלה במדינה - אך תמשיך לייצר שם כמה מוצרים אחרים. לגווארטה אמר כי לחברה יש "אחריות להמשיך ולהציע את המוצרים האחרים שלנו ברוסיה, כולל מוצרי מזון יומיומיים כמו חלב ומוצריו, תחליפי חלב אם ומזון לתינוקות".

לדברי לגווארטה, "על ידי המשך פעילותנו ברוסיה, נמשיך לתמוך בפרנסתם של 20 אלף עמיתים רוסים שלנו ו-40 אלף חקלאים רוסים בשרשרת האספקה שלנו, שעומדים כעת בפני אתגרים משמעותיים וחוסר ודאות".

קוקה-קולה הודיעה שהיא "משהה את עסקיה ברוסיה" ולא סיפקה פרטים נוספים. "ליבנו עם האנשים שסובלים מהשפעות בלתי מתקבלות על הדעת באירועים הטרגיים באוקראינה. נמשיך לעקוב ולהעריך את המצב ככל שהנסיבות יתפתחו", נכתב.

קוקה-קולה מחזיקה ב-10 מפעלים ומעסיקה אלפי אנשים ברחבי רוסיה, כך דיווחה בשבוע שעבר סוכנות הידיעות המרכזית של ממשלת רוסיה, Tass.