צים מציגה את הרווח השנתי הגבוה ביותר לחברה ישראלית אי פעם

הרווח של חברת הספנות עמד על 4.65 מיליארד דולר ב-2021 - כמעט פי 9 לעומת השנה הקודמת • ההכנסות השנתיות זינקו ב-169% והסתכמו ב-10.7 מיליארד דולר • החברה הכריזה גם על חלוקת הדיבידנד הגבוה ביותר לחברה ישראלית: כ-2 מיליארד דולר • תעריף ההובלה הממוצע של החברה זינק ב-227% בשנה החולפת

ספינה של צים / צילום: Shutterstock
ספינה של צים / צילום: Shutterstock

חברת התובלה הימית צים  סוגרת שנה יוצאת דופן, עם הרווח הנקי הגבוה ביותר של חברה ישראלית אי פעם - 4.64 מיליארד דולר - פי 9 מהרווח ב-2020. בד בבד דיווחה צים, שכרבע ממניותיה מוחזקות על ידי חברת קנון  של עידן עופר, כי תחלק דיבידנד חריג בסכום של 2.04 מיליארד דולר - הגבוה ב-36% מהשווי לפיו הונפקה החברה בוול סטריט אשתקד.

החלוקה הנוכחית מגדילה את היקף הדיבידנדים שחילקה צים מאז שהפכה לציבורית לרמה של 2.6 מיליארד דולר. צים, בניהולו של אלי גליקמן, הונפקה בבורסת ניו יורק בינואר 2021 ומנייתה זינקה מאז ב-371%, לשווי חברה נוכחי של 8.4 מיליארד דולר.

 

צים נהנית מהביקוש העצום לתובלה ימית וגם משיבושים בשרשרת האספקה, שהחלו להיווצר לאחר פרוץ מגפת הקורונה ב-2020 ואשר מקשים על היענות לביקושים הגוברים. כתוצאה מכך, מחירי התובלה הימית שגובות חברות הספנות מזנקים לשיאים וצים היא אחת מהחברות שנהנות מהמגמה. בחברה מדגישים כי הצמיחה שלה לא נובעת רק מגורמים חיצוניים שלא ניתן לייחס אליה, ומצביעים על כך ששיעורי הצמיחה שלה גבוהים יותר משל המתחרות בשוק.

מספר המכולות שהובילה החברה ב-2021 הסתכם בכמעט 3.5 מיליון, צמיחה של 22.5%. תעריף ההובלה הממוצע זינק ב-227% ל-2,786 דולר בממוצע שנתי, כאשר ברבעון הרביעי התעריף הממוצע היה 3,630 דולר למכולה.

צמיחה תלת-ספרתית בהכנסות, זינוק ברווח הנקי

הדוחות של צים מלמדים על צמיחה תלת-ספרתית בהכנסות שהסתכמו אשתקד ב-10.7 מיליארד דולר, זינוק של 169% בהשוואה ל-2020. הרבעון הרביעי ב-2021 לבדו תרם לשורת ההכנסות 3.47 מיליארד דולר, בהשוואה ל-4 מיליארד דולר ב-2020 כולה.

הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על מעל 1.7 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לרווח של 518 מיליון דולר ב-2020 כולה. בכך צים עקפה את תחזיות האנליסטים עם רווח של 14.17 דולר למניה ברבעון, בעוד שהאנליסטים ציפו ל-13.2 דולר.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ברבעון הרביעי ל-2.36 מיליארד דולר ובשנה כולה ל-6.6 מיליארד דולר - גבוה מתחזית החברה, ובהשוואה ל-EBITDA של כמיליארד דולר ב-2020. שיעור ה-EBITDA מההכנסות היה 61% ברמה השנתית, לעומת 26% בלבד בשנה הקודמת. צים ייצרה ב-2021 קרוב ל-6 מיליארד דולר מפעילות שוטפת, כמעט פי 7 בהשוואה ל-2020.

"הובלת התעשייה היא לא רק תוצאה של תנאי השוק"

"שנת 2021 הייתה שנה פנומנלית", אמר המנכ"ל אלי גליקמן. "אודה ואתוודה, לא חשבנו ולא חלמנו שנגיע לרווחיות כזאת. אני גאה לומר שבכל המדדים התפעוליים שלנו אנחנו מובילים את תעשיית ספנות המכולות - זה לא משהו שהוא תוצאה של מצב השוק בלבד. אנחנו משתמשים ומיישמים הרבה מאוד כלים דיגיטליים כדי להצליח ולהשיג תוצאות מקסימליות. נכון, יש השפעה גדולה מאוד למחירי המכולות בעולם על התוצאות שלנו, אבל אנחנו עושים טוב יותר מהחברות האחרות. גדלנו השנה ב-23% מבחינת כמות המכולות שהעברנו, משמעותית מעל הממוצע בענף שהוא 7%".

על הדיבידנד הנדיב שחילקה צים אמר: "אנחנו מחלקים לבעלי המניות שלנו דיבידנד מאוד גבוה, של 50% מהרווח הנקי, וביחד עם הדיבידנד המיוחד שחילקנו ב-2021 מגיעים לחלוקה של 2.6 מיליארד דולר שזה קרוב ל-55% מהרווחים - סכומים מאוד יפים.

"צים הונפקה לפני כשנה ומה שהספקנו לעשות מאז זה פשוט חלום. צים של היום חזקה הרבה יותר, חילקנו דיבידנד שגבוה ב-50% משווי החברה ביום ההנפקה. גייסנו בהנפקה 225 מיליון דולר ברוטו וכבר חילקנו יותר מפי 10 ממה שגייסנו, בזמן ששווי החברה זינק".

גליקמן סבור, כי "אחת ההצלחות הכי גדולות שלנו זה תזמון היציאה לבורסה. לא יכולנו לתכנן את זה טוב יותר, כאילו שידענו מה הולך להיות בעתיד. היינו ההנפקה השנייה הכי מוצלחת בארה"ב ב-2021. היעד הבא שלנו הוא לשמור על התוצאות".

"הבעיה היא בצד הביקוש. צוואר הבקבוק הוא בנמלי ארה"ב"

איך משפיעה עליכם המלחמה באוקראינה?
"לא תהיה השפעה משמעותית על תוצאות צים. הפסקנו לשרת את הים השחור ואנחנו לא לוקחים כמובן צד במלחמה הזאת, ליבנו על מה שקורה באוקראינה, אבל מבחינה עסקית ההשפעה מינורית. יכולה להיות השפעה ברמה העולמית על הסחר בעולם, אך זה עדיין מוקדם לומר. מלבד הים השחור הפסקנו לעבוד גם בנמל ולדיווסטוק במזרח רוסיה, יש שם עדיין פעילות שיורית שקשורה להפסקת הפעילות ויש עובדים, אבל בעיקרון אנחנו לא מקבלים יותר הזמנות מרוסיה בכלל".

מתי להערכתך העניינים בתחום התובלה יחזרו לפרופורציות הגיוניות?
"הבעיה היא לא בצד ההיצע אלא בצד הביקוש. חברות הספנות הגדילו משמעותית את כמות האוניות והמכולות שמשרתות את הטריגר הכי גדול למשבר, ארה"ב. יש 100 אוניות שמחכות רק בנמל לוס אנג'לס, צוואר הבקבוק הוא בנמלי ארה"ב. כך שעוד מכולות ואוניות לא יפתרו את הבעיה. הפתרון יכול להיות בצד הביקוש, אם נראה ירידה משמעותית בצריכה בארה"ב, ואת זה אני לא יודע לצפות. מניתוחים שלנו עולה שרמת המלאים שם עדיין נמוכה. במקביל אנחנו בתקופת מו"מ לחוזים ארוכי-טווח, המחירים עלו משמעותית והלקוחות הגדולים הקדימו לחתום איתנו השנה - רמת הביקוש מאוד גבוהה, מה שמכתיב זה המקום ולא המחיר".

ההכנסות ב-2022 יהיו דומות ל-2021 אך תחזית ה-EBITDA היא לגידול נוסף, ל-7.1-7.5 מיליארד דולר. לדברי גליקמן, הסיבה היא שינוי תקן חשבונאי שנוגע להסכם צ'רטר לאוניות. "אנחנו רוצים להיות שמרניים ואנחנו אומרים שהתוצאות יהיו דומות ל-2021, אם נדע לשמור על זה - זה פנומנלי", הוא אומר. לדבריו, "שוק הספנות תמיד היה תנודתי והרבה הרימו גבה כשיצאנו להנפקה. לולא התמיכה בדירקטוריון ומצד בעלי המניות, זה לא היה קורה. האחריות שלנו עכשיו היא להציג תוצאות".

יו"ר הדירקטוריון יאיר סרוסי הוסיף: "הרבה מהלכים שקורים פה הם מהלכי החלטה, לא רק דברים חיצוניים. יש פה הקפדה תפעולית, ורווחיות גבוהה ביחס למתחרים. צים לא מהחברות הגדולות בתחום אך בהחלט מובילה ביעילות ובקצב ההתרחבות. כולם מרוויחים עכשיו, אבל צים עשתה מהלכי קפיצה הרבה יותר נחשוניים מאחרים".

בין בעלי המניות שהזכיר גליקמן נמצא כאמור עידן עופר, בעל המניות הגדול בחברה (כ-25%) באמצעות חברת קנון. עופר תמך בחברה גם בתקופה הקשה של הסדרי החוב. מקורבים מוסרים כי עופר ראה את הפוטנציאל האדיר הטמון בה וכי "צים היא חברת מופת שמשחקת במגרש של חברות הספנות הגדולות בעולם. תקופת הקורונה העצימה את הצורך במשלוחים בינלאומיים אך גם לולא הקורונה העולם היה הולך לכיוון זה, ועופר צפה זאת".

התאוששה מהנפקה פושרת והסדרי חוב עצומים

צים, חברת ספנות העוסקת בהובלת מכולות ימית, הוקמה בישראל בשנת 1945. הנפקת החברה בניו יורק בשנה שעברה הגיעה רק מספר שנים אחרי שהחברה ביצעה שני הסדרי חוב עצומים, ולאחר שנים ארוכות שבהן רשמה הפסדים כבדים. בשנת 2009 החברה פרסה מחדש חוב של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 היא ביצעה "תספורת" ענק של כ-50% לחוב בסך כ-3.4 מיליארד דולר.

גליקמן הצטרף לחברה ביולי 2017 לאחר שכיהן כמנכ"ל חברת החשמל ומשנה למנכ"ל אורנג'. ההימור שלו על החברה שסבלה מקשיים השתלם בגדול, גם בזכות תגמול הוני שקיבל של 1.3% ממניות צים בשווי נוכחי של 107 מיליון דולר.

אגב, ההנפקה של צים בוול סטריט התחילה ברגל שמאל, כשהחברה נאלצה בתחילה להסתפק במחיר נמוך יותר מהמחיר שאליו היא כיוונה - 15 דולר למניה לעומת 16-19 דולר, וכבר ביום המסחר הראשון שלה היא איבדה כרבע משוויה.

עם זאת, בהמשך היא החלה להתאושש ולזנק לשיאים, לדווח על חכירת אוניות חדשות, על החזר מלוא החוב שלה למחזיקי אג"ח בישראל ובעיקר על רווחיות גבוהה על רקע המצב בשוק הספנות.