דיור ציבורי, ערים חדשות, מעונות לסטודנטים: תוכנית הדיור ל-50 אלף עולים מאוקראינה נחשפת

התוכנית תשכן 20 אלף בתי אב של עולים (50 אלף סה"כ) מאוקראינה לפי חלוקה של זוגות צעירים ללא ילדים, משפחות וקשישים • התוכנית תקודם במסגרת החלטת ממשלה שתוגש לאישור השרים ביום ראשון, והיא נדרשת להשקעה מיידית של עשרות מיליונים

עולים חדשים שמגיעים מאוקראינה המופגזת / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
עולים חדשים שמגיעים מאוקראינה המופגזת / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

בפגישה שהתקיימה אתמול (ד') בין השרים זאב אלקין, פנינה תמנו שטה ואביגדור ליברמן הוצגה לראשונה תוכנית הדיור שהכינו משרדי העלייה והקליטה בחודש האחרון לשיכון 20 אלף בתי אב של עולים (50 אלף בסך-הכול) שיגיעו מאוקראינה בעקבות המלחמה. התוכנית תקודם במסגרת החלטת ממשלה שתוגש לאישור השרים ביום ראשון, והיא נדרשת להשקעה מיידית של עשרות מיליונים. פרטי התוכנית שהגיעו לידי גלובס חושפים את ההיקפים המלאים:

עבור צעירים וזוגות ללא ילדים יוקצו בשלב הראשון 698 חדרי מעונות סטודנטים בזמינות מיידית ולטווח של חצי שנה לפי הפירוט הבא: 528 יחידות בראשון לציון, 100 בבאר שבע והיתר בפריסה ארצית. עבור משפחות יוקצו 608 דירות פנויות בדיור הציבורי, בעלות שיפוץ של 40 מיליון שקלים ואכלוס תוך 120 יום ממועד התקצוב לטווח של שנה. בסך-הכול הציגו אתמול אלקין ותמנו שטה דרישה לליברמן להשקעה מיידית של 80 מיליון שקל להכנה של 1,300 דירות דיור ציבורי באופן מיידי.

ישיבת הממשלה השבועית, 21.11 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 ישיבת הממשלה השבועית, 21.11 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בנוסף יוקצו למשפחות 773 נכסים במרחב הכפרי המבוססים על קראוונים ומבנים יבילים בעלות השקעה של 68 מיליון שקל עבור שיפוץ ולחוזה של שנה לפחות. עוד בתוכנית שגיבש מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן בשיתוף עם מנכ"ל משרד העלייה והקליטה רונן כהן בהנחיית השרים יוקצו עבור העולים 350 דירות בדיור הציבורי, שיש לפנות מהם את הדיירים תחילה ולהשקיע 17 מיליון שקלים וחצי בשיפוץ לפני אכלוס מחדש. חברת דירה להשכיר תספק 400 יחידות דיור בנהריה, כרמיאל, חיפה, חולון, שוהם, אור יהודה, אשקלון, פ"ת ואשקלון בעלות של 2.5 מיליון שקל לחודש.

פתרונות נוספים נידונו במקרה של הגברת קצב העלייה

עבור קשישים מתכננים במשרד השיכון להקצות 186 דירות בית גיל הזהב (בעלות שיפוץ של 7 מיליון שקל) וכן 295 דירות חדשות בב"ש, אשדוד והרצליה. בנוסף יוקצו 36 מיטות לעולים סיעודיים. בפגישה שנערכה אתמול במשרד האוצר בהשתתפות השרים ליברמן, תמנו שטה ואלקין השתתף גם מנכ"ל משרד הפנים יאיר הירש ודנו בפתרונות נוספים במקרה שאכן העלייה תגדל ככל שהמלחמה תימשך כמו הכשרת מבני ציבור ומחנות צה"ל, בנייה על שטחים חומים ופתרון קצה נוסף הוא הצבת קראווילות במושבים והקיבוצים בתחשיב של 20 אלף יחידות דיור שיעלו 80 מיליון שקל בחודש, ובסך-הכול מיליארד בשנה. בשל העלות הגבוהה, בוחנים השרים חלופות אחרות.

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner
 שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: Associated Press, Sebastian Scheiner

במסגרת הפתרונות לטווח הארוך יוקם מנגנון לסיוע ברכישת דירה דרך סיוע מוגדל בפריפריה למשכנתה וכן בפרויקט דירות להשכרה "השכר ומהר" שיוקדש לעולים שבו 400 דירות של משרד השיכון באמצעות דירה להשכיר שייבנו במתחמים ייעודיים. בנוסף הוחלט על הקמת מנגנון סיוע במציאת דירה להשכרה בשיתוף משרדי העלייה והקליטה והבינוי. עוד ברשימת ההצעות שנידונו - שיכון העולים ביישובים החדשים שיוקמו בנגב והגליל וכן הקמת שתי ערים חדשות.

"הזדמנות זו מגיעה על רקע משבר הדיור ויוקר המחיה במדינת ישראל. על מנת שלא להחריף את משבר הדיור, על הממשלה לקדם ולתקצב פתרונות דיור נוספים, שלא יבואו על חשבון פתרונות הדיור הקיימים והמקודמים עוד קודם למשבר", נכתב בהצעת השיכון. בין ההצעות מנגנון לסיוע בשכר דירה מול הצגת חוזה שכירות. סיוע בשכר דירה גם למי שיתגוררו אצל מכרים בשל העובדה כי הגעתם לא תכביד על פתרונות הדיור.

השרה תמנו שטה פנתה להקמת צוותים חודש לפני תחילת המלחמה

כבר חודש לפני תחילת המלחמה פנתה תמנו שטה לאלקין בדרישה להקמת צוותים להכנת פתרונות דיור לעולים מאוקראינה ורוסיה. תחילה כפי שפרסמנו יצר משרד העלייה והקליטה זמינות של 10,000 מיטות בזמינות מיידית בחדרי אירוח ומלונות ובשלב השני נעשה מיפוי של הדירות הקיימות במלאי של המדינה לטובת הפרויקט, על בסיס אותו מיפוי הוצגה אתמול התוכנית לשר האוצר והערב היא תוצג במסגרת קבינט העלייה בראשות תמנו שטה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
 שר הבינוי והשיכון זאב אלקין / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

במהלך הדיון שהתקיים אתמול בהשתתפות שלוש השרים, הם נזכרו דווקא בחוויית העלייה שלהם. כשאלקין הציג את הפתרון של מבנים יבילים, וקרא לזה קרוואנים, תמנו שטה אמרה לו "תקרא לזה קרווילות. זה לא הקרוונים שאנחנו קיבלנו במרכזי הקליטה". אלקין ענה לה "דווקא אהבתי את הקרוואן שקיבלתי". תמנו שטה שיתפה: "אנחנו קיבלנו קרוואן קטן שלא אהבתי. הייתי ילדה ואני זוכרת שהיה חם וקר. אנחנו צריכים קרווילות וזה באמת הפתרון האחרון, וזה צריך להיות איכותי".

מי שנכח בחדר מספר כי כשליברמן, תמנו שטה, ואלקין ביחד באותו החדר אי אפשר שלא לשים לב שהם ניגשים לעבודה ממקום שחש את חוויית העולה על בשרו. שלושתם עלו לארץ, שלושתם נאלצו להתמודד עם אתגרי קליטה, שלושתם בתפקידים הנוכחים פועלים במשותף כדי לסייע לעולים החדשים. השיא צפוי להיות בהחלטת הממשלה ביום ראשון שאמורה להניע את התהליך. כאשר בינתיים במלונות שוהים מאות עולים חדשים, והערכת השרים היא שזה רק עניין של זמן שאלפים יכנסו למלונות וימתינו לפתרונות הדיור.